“En Joan i la Marieta destaquen perquè són una gent del país”

L’artista Joan Tortosa va néixer a Sant Cugat l’any 1929 i, tot i que ha dissenyat els gegants del Joan i la Marieta, símbols locals, reconeix que no coneixia el món geganter

Joan Tortosa ha estat un dels testimonis. FOTO: Arxiu
“En Joan i la Marieta destaquen perquè són una gent del país”
L’artista Joan Tortosa va néixer a Sant Cugat l’any 1929 i, tot i que ha dissenyat els gegants del Joan i la Marieta, símbols locals, reconeix que no coneixia el món geganter

Joan Tortosa ha estat un dels testimonis. FOTO: Arxiu
Els Geganters de Sant Cugat, que enguany celebren 25 anys, tenen pare: el santcugatenc Joan Tortosa. Ell va ser el dissenyador d’en Joan i la Marieta, que van ser construïts a Solsona per l’escultor Manel Casserres durant l’any 1986. A més, Tortosa també ha dissenyat els vestits dels trabucaires. En una carta al Tot Sant Cugat, lamenta que no ha estat convidat a la festa dels 25 anys, i és que el seu nom ja va ser inicialment obviat al bateig de les dues figures l’any 1987.

Com li encarreguen dissenyar primers gegants de Sant Cugat?
L’alcalde Oriol Nicolau em va encarregar de fer uns gegants de Sant Cugat. Vaig veure el panorama de gegants de Catalunya, que eren reis, moros, cristinas...; i vaig decidir que aquí podríem ser diferents. A Sant Cugat tenim una parella molt típica i tradicional, el Joan i la Marieta, i vaig pensar de fer aquests personatges.

Per què va decidir fer uns gegants autòctons?
Jo em sento molt santcugatenc i les coses d’aquí m’agraden, i m’agrada potenciar-les. Ja sigui el Monestir, la història, el Paga-li Joan... Jo considero que val la pena potenciar aquestres tradicions i costums santcugatenques.

Què significa el Joan i la Marieta a Sant Cugat?
Aquesta parella era un símbol des de fa molts anys. Quan érem petits, les nostres mares ja ens cantaven el Paga-li Joan. Aquests personatges destaquen en una trobada gegantera perquè són una gent del país, una parella pròpia no només de Sant Cugat, sinó típica de Catalunya.

En què es va inspirar?
En Lluís Pallarès va ser el meu predecessor i és que l’any 1937 va representar en Joan i la Marieta en un plafó de tessel·les que presidia la plaça dels Quatre Cantons.

Aquesta va ser la idea inicial.
No volia fer una còpia i volia verificar que aquells vestits que va fer el Pallarès eren els que es portaven, i no era només una cosa folklòrica. Vaig anar a l’arxiu del Museu de la Indumentària i allà vaig confirmar quins realment es duien en aquella època. A l’arxiu, vaig trobar uns personatges que corresponien a uns pagesos benestants del segle XIX vestits amb indumentària de festa; i vaig decidir d’agarfar-los com a idea. O sigui, el Joan i la Marieta representen una parella de pagesos de segle xix.

Com es decideixen les cares?
Amb l’escultor, el Manel Casserres, volíem fer unes cares que representessin els pagesos catalans. No volíem que fos la típica cara de rei o heroi, sinó de gent del poble català. Que la gent quan els veu, digui: són catalans, com nosaltres.

Amb quin material estan fetes?
És cartró pedra. Primer amotllaven les cares amb fang i a sobre hi feien la capa definitiva amb cartró pedra.

Ubicació