'L’art del gravat antic', un llibre i una exposició amb obres de la col·lecció Furió

La mostra s’inaugura aquest dijous, 15 de gener, a l’Edifici Històric de la Universitat de Barcelona i es podrà visitar fins al 20 de febrer

Furió mirant els gravats de Dürer exposats en una de les vitrines de la Biblioteca de Lletres de la UB. FOTO: Cedida

Cartell de l'exposició.
'L’art del gravat antic', un llibre i una exposició amb obres de la col·lecció Furió
La mostra s’inaugura aquest dijous, 15 de gener, a l’Edifici Històric de la Universitat de Barcelona i es podrà visitar fins al 20 de febrer

Furió mirant els gravats de Dürer exposats en una de les vitrines de la Biblioteca de Lletres de la UB. FOTO: Cedida

Cartell de l'exposició.
El professor d’Història i Sociologia de l’Art, el santcugatenc Vicenç Furió, acaba de publicar el llibre El arte del grabado antiguo. Obras de la colección Furió. Un llibre publicat per Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.

Un llibre que arriba dos anys després d'Arte y reputación, i en el que l'autor acosta al lector una selecció dels millors gravats de la seva col·lecció personal, una de les més completes de l’Estat, amb obres d’artistes com Dürer, Rembrandt, Goya o Fortuny. Un llibre per apreciar les peculiaritats i la bellesa de l'art del gravat.


El llibre es publicava fa tres setmanes. FOTO: Cedida

Coincidint amb la publicació del llibre, aquest mateix dijous, 15 de gener, a les 19 hores, s'inaugura una exposició a l'edifici història de la Universitat de Barcelona en la que es pot veure una selecció de 40 gravats de la col·lecció personal Furió, i que són comentats al llibre.

El seu autor, Vicenç Furió, explica el nou llibre i la mostra que s'inaugura avui a Barcelona.

És un expert en gravat, amb quin objectiu ha escrit aquest llibre?
Fa molts anys que estudio el món del gravat antic, i també que col·lecciono obres dels mestres del gravat europeu. Vaig pensar que si sumava aquests coneixements com a estudiós, a la meva experiència com a col·leccionista, podia escriure un llibre des d’un punt de vista poc usual, i que podria ser útil per a tots els amants de l’art de l’estampa. També volia donar a conèixer una altra part de la meva col·lecció. Dic una altra part perquè fa sis anys ja vaig presentar –també amb un llibre i una exposició- un conjunt d’obres d’una temàtica molt concreta relativa al món de l’art i dels artistes.

Com diu el subtítol del llibre, l’ha escrit a partir d’obres de la seva col·lecció particular de gravats. Quin és l'atractiu de les obres amb aquesta tècnica?
Com que parlem de gravats antics, un dels seus atractius més grans és l’extraordinària habilitat tècnica que apreciem en moltes obres. També trobem dissenys molt originals, imatges expressives i molt belles. És igualment atractiu el fet de poder veure i gaudir d’obres que es van fer fa segles, i que malgrat la seva fragilitat –una estampa és un paper imprès- han arribat fins als nostres dies. El gravat és un procediment que permet multiplicar les imatges, però amb limitacions. Hi ha gravats fets fa tres-cents o quatre-cents anys dels quals avui se’n conserven molts pocs exemplars i que són una raresa.

La publicació del llibre s'acompanya d'una exposició obres de la seva col·lecció que s’inaugura avui a Barcelona. Què hi podem veure?
Doncs una selecció de 40 gravats de la col·lecció, dels segles XVI al XVIII, dels grans mestres del gravat europeu, com ara Dürer, Goltzius, Sadeler, Rembrandt, Tiepolo, Piranesi o Goya. Les estampes de Dürer, dels artistes manieristes o de Rembrandt, no són fàcils de veure a Barcelona, ja que pràcticament no estan representats en els nostres museus i institucions públiques, ni en el MNAC ni en la Biblioteca de Catalunya. D’altra banda, he procurat seleccionar obres de qualitat, algunes fins i tot espectaculars, sempre bones estampacions i en bon estat de conservació, i, sobretot, obres que siguin belles. Els grans artistes del passat que van dedicar-se al gravat van fer obres extraordinàries. M’agradaria compartir això amb les persones que visitin l’exposició.