De No: "Al Palau faré un repertori de primera divisió"

La flautista santcugatenca Patricia de No oferirà un concert al Palau de la Música el 25 d'abril

La flautista de Sant Cugat del Vallès Patricia de No torna al Palau de la Música Catalana el dijous, 25 d'abril, amb un concert al costat del pianista búlgar Vesko Stambolov. Un concert, a les 20 hores, que s'emmarca dins del cicle Intèrprets Catalans i que es farà al Petit Palau. Les entrades ja estan a la venda.

Torna al Palau de la Música.

Faig un recital, juntament amb el pianista Vesko Stambolov, amb qui tenim programats una sèrie de concerts, i debutem al Palau. Per mi, és important aquest concert, primer, com a intèrpret catalana, perquè sempre és un honor que et convidin a tocar al Palau de la Música, perquè és l'emblema de la música clàssica aquí a Catalunya. És la casa dels músics, i és un lloc desitjat a tot el món, perquè no hi ha cap altre auditori a tot el món que tingui l'arquitectura, l'acústica, i les condicions històriques que té el Palau de la Música.

Però hi ha també un component personal.

Perquè fa més de 20 anys, quan tenia 20 anyets, vaig debutar com a solista al Palau de la Música dins del concurs el Primer Palau. Recordo que va haver-hi molt rebombori de premsa, i recordo que una de les periodistes ens va preguntar a uns quants si era difícil el Primer Palau. I jo els vaig dir que no, que el difícil és el segon Palau. I per a mi, aquest és una mica aquest "segon Palau", perquè el primer era una oportunitat que es donava en obert, però el que és realment difícil és que, quan ja estàs fent una carrera, et cridin i et demanin que hi toquis.

Amb quina proposta arriben al concert?

Faig un programa interessant, on toco repertori molt important per a flauta i piano. Entre les peces que hi ha toco, hi ha la Sonata de Poulenc, i la Sonata Prokofiev, dues sonates prou difícils, però són sonates de repertori. És repertori de primera divisió, i a banda, toco també dues peces de dos compositors residents en el Palau de la Música.

Però no és el segon cop que hi toca.

He tocat moltes més vegades, però he tocat amb diferents orquestres dintre de l'orquestra, i he tocat a la sala gran i amb projectes i repertoris molt macos. Però per això és molt important per a mi aquest recital, perquè torno a tocar una altra vegada solista i és la teva oportunitat d'aportar les teves idees artístiques, transmetre les teves vivències en forma de música, i aquesta responsabilitat sempre m'ha agradat tenir-la.

Repeteix alguna peça d'aquell debut al Primer Palau?

No toco cap peça com al Primer Palau, perquè aquell va ser un concert per a flauta i orquestra de Mozart. Sí que és veritat que aquest recital el començo amb una Sonata de Mozart. Mozart sempre és una bona idea; sempre ho he tingut clar.

Deia que aquest és el primer recital d'una sèrie de concerts amb Vesko Stambolov. Hi ha més projectes plegats?

Amb el Vesko tenim projectes conjunts, i també un tercer disc de música catalana que gravaré. Per a mi és molt important, com a intèrpret catalana, tenir el meu propi disc de música catalana per a flauta i piano. I el Vesco és una persona molt compromesa amb el procés, i en el moment polític. Ell ha viscut a Bulgària moments molt repressius, i és admirable com, des que viu aquí, s'ha endinsat en tota la cultura musical i històrica del país. La veritat és que estarà molt bé fer el disc amb ell, serà un gran encert.

I més concerts previstos?

S'estan tancant alguns concerts. Al maig toco al Teatre Kursaal de Manresa. I és un projecte interessant, perquè és el primer cop que tocaré música experimental. És un concert que farem el 12 de maig, a les 12 hores, amb Erica Wise i Katia Michel, on toco una peça que és per flauta electrònica, que es diu Veu de les balenes, i és molt maca, perquè té una escriptura totalment fora de la clàssica, però realment recrea l'ambient del so que fan de les balenes.

Té alguna cosa d'especial aquesta peça...

Sempre he tingut molt compromís amb ONGs de protecció dels animals, i vaig tenir l'oportunitat, quan treballava a l'Orquestra Simfònica de Tenerife, de col·laborar amb un grup de biòlegs que volia fer un experiment per gravar la resposta de les balenes. Cada dimecres m'embarcava amb ells, perquè necessitaven una persona que toqués un instrument acústic que tingués un espectre harmònic dins de la veu de les balenes, i la flauta ho és. Vaig tocar per les balenes, i ara he de tocar aquesta peça que imita les balenes, i realment és com que em porta a aquells anys que jo estava pujada en aquell vaixell. Va ser una passada.

I més propostes en ment?

Estic treballant amb un projecte molt gran, i mentrestant, aquest any és el 7è any que organitzo el cicle de concert Visites de nit amb notes musicals al Claustre del Monestir. Fins ara, hi han passat més de 60 músics de totes les nacionalitats, i la inversió s'ha quadruplicat respecte del primer any, i això s'ha d'agrair a l'Ajuntament, que juntament amb el Pla Director de la Música Clàssica, ha fet possible que en aquest cicle hi hagués cada vegada més músics, i que alimenten artísticament les visites, que ja de per si són molt interessants.

 
Comentaris

Destaquem