Najarro: "He intentat que 'Electra' sigui una obra creïble, que emocioni, i que perduri"

Antonio Najarro és el director del Ballet Nacional de España

El Ballet Nacional de España torna a Sant Cugat del Vallès els dies 29 i 30 de març. Ho fa amb dues representacions de muntatge Electra al Teatre-Auditori, amb la música en directe de l'Orquestra Simfònica del Vallès, i un assaig obert per acostar la seva feina al públic santcugatenc.

Més info: Fusió de dansa contemporània i espanyola arriba a Sant Cugat de la mà del mite d'Electra

Un muntatge que "emociona", defensa Antonio Najarro, director del Ballet Nacional, qui ha explicat al TOT Sant Cugat, mentre assajevan la tarda d'aquest 28 de març, què és el que es podrà veure a l'escenari.

Torna el Ballet Nacional de España a Sant Cugat amb Electra. Quina és la proposta?

Aquesta proposta és totalment diferent de l'anterior. És una proposta molt més avantguardista; molt més contemporània. És la primera obra argumental que he volgut fer sota la meva direcció. Porto ja 8 anys, ja finalitza el meu procés de direcció, i en el sisè any de direcció (aquest muntatge es va estrenar el 2017), vaig decidir fer la primera obra argumental. És una cosa arriscada en la dansa; és una cosa que ha d'estar molt ben fet perquè perduri en el temps, sobretot.

Com es va gestar?

El meu principal objectiu era crear una obra argumental, després trobar el coreògraf i la persona que la dirigís, que en aquest cas ha estat Antonio Ruz, amb el risc que això comporta, perquè ell és un coreògraf de perfil contemporani, i nosaltres som una companyia de dansa espanyola.. Tots els seus treballs a mi sempre m'han encantat, perquè els he vist de molta autenticitat, de molta veritat, i aquesta obra argumental jo volia que tingués molta veritat. Li vaig dir que volia que fos una dona, i ell em va suggerir Electra. Sobretot, perquè és una obra mitològica grega en la qual la seva protagonista passa per molts estats emocionals, i això dona molt de joc per crear diferents ambients, els personatges que l'envolten... encaixava molt bé en una gran estructura com és el Ballet Nacional de España. Li vaig posar algunes premisses a Antonio Ruz: que no es perdés l'essència de dansa espanyola; que tingués una col·laboració coreogràfica d'un coreògraf de dansa espanyola i flamenc, que ha estat Olga Pericet; i que a la música, a part de ser simfònica, hi hagués essència flamenca també.

S'ha respectat.

És una proposta que es veu que hi ha una base de dansa espanyola, però tot el llenguatge és molt contemporani, molt visceral, molt intern. Hi ha un treball fantàstic que ha fet Antonio Ruz amb tots nosaltres, i que era el que jo volia també, per potenciar el talent i sumar experiències als ballarins del Ballet Nacional. I bé, el resultat per a mi ha estat més que satisfactori.

Moment de l'assaig d''Electra' al Teatre-Auditori. FOTO: Bernat Millet

Moment de l'assaig d''Electra' al Teatre-Auditori. FOTO: Bernat Millet

Per què aquesta voluntat de fer una obra argumental?

Sempre he sigut molt reticent, perquè és molt difícil, a través de la dansa, crear una obra argumental que perduri en el temps; que tingui èxit. Al Ballet Nacional existeix l'emblemàtica Medea, coreografiada per José Granero, amb música de Manolo Sanlucar, i llibret i guió de Miguel Narros, i després s'han fet intents d'obres argumentals que han estat bé, però no han perdurat en el temps. No s'han quedat com a repertori del Ballet. Aquesta era la por que jo tenia. No volia fer una gran obra argumental que es quedés en una estrena i un comiat, sinó una cosa que realment perdurés. He esperat el moment en què crec que la companyia està en un moment meravellós artísticament, amb una solidesa en el cos de ball, en els ballarins, en els solistes, en els primers ballarins, una cohesió molt forta, una entitat molt forta... i crec que era el moment precís de fer front a una obra argumental amb el risc que això comporta.

Un encert...

L'hem cuidat moltíssim. La música ha anat avançant mentre ha anat avançant la llum, el disseny de vestuari, l'escenografia, la coreografia... tot ha estat creat pas a pas. Per això és una obra molt rodona, que si tu escoltes la música, saps que està parlant d'una coreografia, i si veus la coreografia saps que la música està... He volgut que tots aquests elements estiguin molt controlats per a intentar que sigui una obra creïble, una obra que emocioni, i que perduri en el temps i es converteixi en una gran obra del repertori del Ballet Nacional de España.

Premiada al Festival de Mérida, un bon senyal en aquest sentit.

Després de la magnífica experiència de presentar Electra al Gran Teatre Romà de Mérida, va ser una gran alegria rebre el premi de la crítica en un festival de teatre. Que el premi de la crítica se l'emporti un espectacle de dansa, per a nosaltres va ser súper emocionant, i a mi em va donar una gran alegria, perquè va ser una mica reconfortar-me en el sentit que, ha estat molta feina, un risc molt gran, però és apreciat.

Moment de l'assaig d''Electra' al Teatre-Auditori. FOTO: Bernat Millet

Moment de l'assaig d''Electra' al Teatre-Auditori. FOTO: Bernat Millet

També amb una aposta per la música en directe. Com és?

Menys en una o dues representacions, totes les Electra van acompanyades d'orquestra simfònica, perquè penso que així ha de ser. És una obra argumental que ha estat concebuda per a ser acompanyada per una orquestra simfònica. I no té res a veure escoltar una música enregistrada a estar veient una obra interpretada en directe. El batec que té la música en directe no és el mateix. És molt més difícil d'organitzar, en l'àmbit logístic, però val la pena. Crec que al públic se li ha de donar el que mereix, i el Ballet Nacional de España ha de presentar aquesta Electra sempre acompanyada d'orquestra simfònica.

Parlant del públic, quina és la resposta que reben?

Increïble. La veritat és que, des de la seva estrena al teatre de La Zarzuela de Madrid, ha superat amb molt les expectatives que tenia. És un espectacle en el qual el públic està absolutament emmudit des que comença. No se sent absolutament res al pati de butaques, fins que acaba. I quan acaba, l'ovació és espectacular, i molt emocionant.

És el segon cop que visita Sant Cugat. Quina resposta espera aquí?

Si és igual que l'anterior cop, va ser fantàstic i meravellós. La veritat és que a Barcelona, i a Catalunya en general, hi ha un auge molt important de la dansa contemporània, des de fa molts anys. Les propostes més avantguardistes en la dansa espanyola sempre s'han donat a Catalunya, i crec que aquesta proposta serà molt ben acceptada. I serà acceptada, a més, d'una manera molt propera, perquè aquí s'experimenta molt, i s'han fet moltes fusions amb la dansa contemporània.

Moment de l'assaig d''Electra' al Teatre-Auditori. FOTO: Bernat Millet

Moment de l'assaig d''Electra' al Teatre-Auditori. FOTO: Bernat Millet

També obren un assaig al públic. Que els aporta?

En aquests 8 anys, a part de donar visibilitat a la dansa espanyola, al Ballet Nacional de España, he estat molt constant en tot el que és didàctic, pedagògic per als infants. Hem creat el primer llibre de dansa espanyola per a infants, el primer videojoc per a nens i nenes, hem anat a escoles... Que vinguin joves, estudiants o no estudiants de dansa espanyola, a veure aquests assajos penso que és molt positiu. Veuen com es dirigeix un assaig, com hi ha errors en un assaig, que el que sembla tan fàcil en una funció en realitat és molt difícil i exigeix molta repetició, com es mou un cos de ball, com es posiciona amb les llums... tot això crec que és molt important veure-ho, perquè s'aprecia el treball que porta posar en marxa un espectacle així. Penso que és molt positiu per a ells, i també per a nosaltres. Que ells ho coneguin és molt positiu.

Si a algú encara li queda algun dubte per venir, com l'animaria?

Els diria que han de venir a veure als millors ballarins de dansa espanyola que tenim actualment al nostre país. Que s'emocionaran moltíssim, perquè és una obra que emociona molt. I res, que surtin de casa seva, de les seves rutines, i que vinguin a emocionar-se amb el Ballet Nacional de España.

 
Comentaris

Destaquem