Puig: "Tintín és una gran eina educativa per explorar"

Miquel Puig és el secretari de l'Associació Catalana de Tintinaires que enguany organitza la 13a trobada anual de Tintinaires a Sant Cugat

Miquel Puig coordina l'Any Tintín a Sant Cugat FOTO: Artur Ribera
Puig: "Tintín és una gran eina educativa per explorar"
Miquel Puig és el secretari de l'Associació Catalana de Tintinaires que enguany organitza la 13a trobada anual de Tintinaires a Sant Cugat

Miquel Puig coordina l'Any Tintín a Sant Cugat FOTO: Artur Ribera

Sant Cugat acull durant aquest any la celebració de l'any Tintín. Una proposta de 1001, Associació Catalana de Tintinaires, entre les quals destaca la trobada anual de Tintinaires que se celebrarà el 5 de novembre, amb el suport de l'Ajuntament, el TOT Sant Cugat i diverses entitats socials i educatives de la ciutat.

 

Miquel Puig, secretari de l'associació, explica el motiu d'aquesta celebració.

 

Què és l'Any Tintín?

És una sèrie d'activitats que organitza l'Associació Catalana de Tintinaires. Fins ara, es concentrava en un sol dia, amb la trobada anual, però aquest any hem volgut fer una cosa diferent en el sentit d'allargar en el temps les activitats que volem fer, implicant entitats, agents socials i centres educatius.

 

L'activitat central, però, continuarà sent aquesta trobada, que arriba a la 13a edició.

El dia gran serà el 5 de novembre. De cara a aquell dia també es farà una activitat nova: un càsting per escollir entre totes les escoles de Sant Cugat el Tintín de carn i ossos, d'acord amb uns criteris d'edat, perfil, semblança i valors.

 

Quin serà el seu paper?

Serà la persona que farà de Tintín per arribar a l'estació d'FGC el 5 de novembre amb un tren històric, i serà rebut per les autoritats de la ciutat. Farem una rua de cotxes històrics que surten als àlbums de Tintín, amb els Caparrots i una banda de música, per arribar a la plaça d'Octavià, on es farà la trobada, amb parades de productes tintinaires i activitats.

 

Quines seran aquestes activitats?

Algunes són originals i noves. Volem fer un concurs de Fox Terriers. Farem que Tintín ha perdut el seu Milú, i en arribar a Sant Cugat l'ha de trobar. Així també hi haurà Milú oficial enguany. A més, està prevista una gimcana tintinaire al darrera del Monestir, i es vol implicar els comerciants perquè engalanin els seus comerços. També estem parlant amb el Club Muntanyenc perquè posin un rocòdrom, recordant les aventures excursionistes de Tintín, i es farà el lliurament de premis de les activitats que durant l'any es faran a les escoles, com el concurs de dibuix o de maquetes.

 

Quan comencen aquestes activitats?

Des del mes de febrer hem arribat a les escoles amb els àlbums i les pel·lícules, perquè treballin una sèrie de projectes curriculars i extraescolars. De fet, hem creat un dossier que és nou d'enguany amb una sèrie de recursos per poder treballar pedagògicament el tema de Tintín. Amb tota la riquesa que té.

 

Expliqui aquesta riquesa.

Com a col·lecció, el que s'ha demostrat és que el món de Tintín té una riquesa molt gran en l'àmbit de recursos pedagògics, i de valors, excepte Tintín al Congo, que és un pecat de joventut de l'Hergé i l'únic que no va tocar perquè servís per reflexionar i treballar-ho des de la perspectiva del pas del temps. Però a part d'això, tots els àlbums tenen una riquesa en valors, d'història, del tema multilingüe... Està traduït a més de 100 idiomes! Hi ha molts matisos, que són el que volem transmetre des de l'associació.

 

També han preparat diferents exposicions...

Als mesos d'octubre i novembre es portarà a la Casa de Cultura l'exposició de les llengües tintinaires. Una exposició de 80 dels idiomes als quals es va traduir Tintín, on s'expliquen coses sobre l'idioma al qual es va traduir, i la història de l'àlbum. A la biblioteca intentarem portar l'exposició de la geografia de Tintín, que és la que portem al Saló del Còmic. I també mirarem d'exposar els dibuixos del concurs.



Precisament incideixen molt amb les escoles. A qui s'adrecen les activitats?

Escoles i biblioteques, casals i esplais... Nosaltres donem orientacions i recursos perquè ho puguin reballar com vulguin. S'adreça a nanos a partir de 3r de Primària i fins a 4t d'ESO, que són les edats a què més poden arribar les històries de Tintín. Volem introduir aquesta curiositat a través del Tintín com una activitat original que engresqui els nens a través de la lectura, els valors, el dibuix, el tema llengües, arts plàstiques...

 

Parla molt dels valors. Quin són?

Els àlbums de Tintín estan trufats de valors universals com la pau o la solidaritat, i de valors personals, com l'amistat o el civisme. Hi ha fins a 30 exemples de valors en cada àlbum, i fins a 300 exemples a la col·lecció, exceptuant el dels Soviets i el del Congo, per la situació històrica.

 

I com encaixa Tintín a Sant Cugat?

Tintín, a Sant Cugat, es trobaria molt còmode, perquè Sant Cugat és una ciutat emprenedora, més o menys acomodada. I Tintín té una visió burgesa, però és molt aventurer a la vegada. És emprenedor i sempre arrisca. Penso que li agradaria poder viure aquí.

 

És per això que han escollit Sant Cugat?

Sant Cugat és la ciutat de la infància i la joventut per excel·lència de Catalunya, i és ideal per plantejar un projecte per infant i adolescents d'aquestes característiques. Té moltes garanties que el 5 de novembre la ciutat estigui plena de nens per rebre el Tintín i donar-li una benvinguda com es mereix.

 

Què és que tant atreu de Tintín?

Com a soci de l'associació, coincideixo amb molts dels companys en què tu llegeixes Tintín quan ets jove o nen, i t'agrada. Però passen els anys i arriba un moment que t'agafa la cosa del Tintín. Els rellegeixes, i li comences a veure visions i perspectives que de jove i de nen no li havies trobat. Amb altres còmics no passa; són iguals amb el pas dels anys. És una nostàlgia de joventut, però barrejada amb noves perspectives que li trobes.



Comentaris