Divergència entre veïns i comerç per la vianantització de l'avinguda de Cerdanyola

Diversos comerciants de l’avinguda de Cerdanyola recullen signatures per demanar al govern municipal que aturi el projecte que pretén donar prioritat als vianants en aquesta artèria ciutadana

Un dels punts de la campanya electoral de CiU durant les eleccions municipals del 2011 recollit ara al nou Pla de mobilitat aprovat aquest febrer amenaça d’esdevenir un conflicte. Parlem de la vianantització de l’avinguda de Cerdanyola que, segons aquest nou dibuix dels eixos viaris de Sant Cugat, queda definida com un carrer de pas preferent per als vianants.

Sense que s’hagin concretat encara els detalls de la mesura, de moment l’única reacció que s’ha fet evident és el malestar dels comerços d’aquest carrer. Des de fa uns dies, els botiguers de la zona han penjat cartells a la porta dels establiments on posa “Salvem el barri del Monestir. No al tall de circulació a l’avinguda de Cerdanyola”. A banda d’això, recullen signatures de veïns i clients per pressionar el govern municipal que es repensi aquest punt del Pla de mobilitat que, recordem, va ser aprovat amb els vots a favor de CiU, PSC, ICV i la CUP. Malgrat els temors dels botiguers, l’altra cara de la moneda, els veïns del barri, sembla que veuen amb bons ulls una reforma que pacificaria el barri i, de passada, revaloritzaria les seves propietats immobiliàries.

Sense cotxe no hi ha comerç?
La principal preocupació dels comerciants és que si es limita la circulació de vehicles, moltes botigues deixaran de rebre clients. Bonàrea té tres establiments a Sant Cugat, dos dels quals estan en zona de pas preferent per a vianant i segons explica la responsable del local de l’avinguda de Cerdanyola, Emma Suanovatzoriva, aquest és el supermercat que té més volum de vendes. La seva por, com la de tants altres, és que sense poder carregar el cotxe es deixin de fer compres grans i les botigues passin a ser només establiments de pas o de barri.
Una de les veïnes del barri, Carme Casado, en canvi, opina que sense els cotxes “es descongestionarà la zona del carrer de Santa Maria i, si l’avinguda de Cerdanyola es converteix en una zona de botigues i terrassetes, lluirà molt més i atraurà més gent”.

Fer tothom content
Ja en campanyaelectoral per les eleccions municipals, l’alcaldessa de Sant Cugat, Mercè Conesa, va advertir que aquest projecte no es tiraria endavant sense haver-ho parlat extensament abans amb el barri i els comerciants per tal que, si s’acaba tirant endavant, sigui amb el màxim consens entre totes les parts.

El tinent d’alcalde d’Economia de l’Ajuntament, Josep Romero, no contradiu l’alcaldessa quan parla sobre aquest delicat assumpte. Segons explica, l’Ajuntament parteix de dues premisses a l’hora d’abordar aquest tema. La primera és que l’avinguda de Cerdanyola no ha de tenir una solució com la que al seu dia va tenir el carrer de Santa Maria o el de Santiago Rusiñol, ja que són carrers amb molts més veïns i en una zona on s’ha detectat manca d’aparcaments. La segona és que el perfil d’establiments comercials no és d’aparador i productes, sinó més aviat del sector serveis, fet que justifica una necessitat més gran de logística de càrrega i descàrrega i, per tant, de trànsit de vehicles.

“La nostra proposta sorgirà després de parlar-ho profundament amb els representants del veïns i dels comerços
”, assegura Romero. L’Ajuntament també està estudiant tancaments puntuals del carrer per veure com reacciona la ciutadania davant aquests canvis. Quant al problema de l’aparcament, el Pla de Mobilitat ha dibuixat un nou gran aparcament al final de l’avinguda de Cerdanyola. Tot i això encara no se sap si aquest serà soterrat o en superfície.

 
Comentaris

Destaquem