L'Arrabassada revolt a revolt

60 revolts i 15 quilòmetres són els que aproximadament s’han de gestionar fent la carretera avui dia

Revolt1 Revolt1
Revolt 2 Revolt 2
Fins a meitat del segle XIX Sant Cugat del Vallès era un petit poble de amb prou feines 2.000 habitants i absolutament aïllat del seu entorn. Hi havia exclusivament un camí que permetia el trànsit de carros en direcció a Molins de Rei, i per anar a Cerdanyola s’havia de fer per la riera, que no era transitable la major part del temps a causa de les pluges i el fang que s’hi formava.

L'Arrabassada, una necessitat pels pagesos
La gran extensió dedicada a les vinyes va fer reduir considerablement altres cultius que havien d’importar-se per cobrir les necessitats del poble. Era, per tant, imprescindible comptar amb unes comunicacions que permetessin el tragí de mercaderies. Per aquest motiu es van construir diferents camins de ferradura que travessaven la serra de Collserola. Els més utilitzats eren el de la vall de Gausac i el que sortia del Sant Crist de Llaceres, que arribava a Gràcia per la riera de Malla.

El 1868 es va aprovar la construcció d’un camí veïnal que travessava la serra de Collserola. Les obres s’inicien l’estiu d’aquell any amb el primer cop de pic de l’alcalde de Sant Cugat. Després de 9 anys d'aturada,  la Diputació rellança les obres, que acaben sent una realitat el 1877.

Les xifres de l'Arrabassada
  • 404.513 pessetes. Cost del camí veïnal construït l’any 1877
  • 305.193 pessetes. Cost del primer enquitranat de la carretera, l’any 1927
  • 41,7 milions de pessetes. Remodelació definitiva de la carretera, entre els anys 1963 i 1968
  • 8,2 quilòmetres. Longitud de les rectes en el projecte de l’any 1927
  • 60 revolts. Són els que aproximadament s’han de gestionar fent la carretera avui dia
  • 17 minuts. Temps que es triga en recórrer l’Arrabassada respectant els senyals
  • 46 accidents. Nombre d’accidents l’any 2004 segons la Diputació de Barcelona
  • 32 accidents. Mitjana anual d’accidents entre 2007 i 2013, segons els Mossos d’Esquadra
Revolt a revolt
El recorregut de l’Arrabassada presenta un gran nombre de llocs amb la seva història que en algun cas han crescut
al seu costat i en altres va ser la carretera la que es va apropar als seus dominis.

Revolts de Sant Cugat a Sol i Aire:

Revolts des de Sol i Aire fins a Font del Bacallà (Barcelona)


Infografia: Sergi Felip, Jaume Espina i Xavier Grau. fotografia: Artur Ribera

Llegeix el reportatge.

 
Comentaris

Destaquem