En bici o transport públic a Can Sant Joan, una missió difícil

El vehicle privat és sovint l'única alternativa per anar al parc empresarial de Can Sant Joan

Anar en bicicleta al parc empresarial de Can Sant Joan pot ser un "infern" i el transport públic no ofereix una alternativa real. És el que diuen l'Assemblea de la Bicicleta i l'Assemblea del Transport Públic de Sant Cugat, que qualifiquen de "caòtica" la mobilitat a Sant Joan i demanen mesures per afavorir l'ús de la bicicleta i el transport públic, ja que actualment el vehicle privat és majoritari.

En aquest sentit, celebren el projecte de l'Ajuntament de Sant Cugat de construir nous carrils bicis i no veuen amb mals ulls la proposta de convertir totes les places d'aparcament àrea taronja de pagament. Actualment, però, hi ha mancances que posen de manifest i que fan del vehicle privat l'única alternativa per moltes persones que van a Sant Joan, també de Sant Cugat.

"Et mors de por", explica Ernest Vidal, de l'Assemblea de la Bici, sobre moure's en bicicleta per alguns punts del parc empresarial. El principals punts negres pels ciclistes són les dues rotondes que connecten el pont que passa per sobre l'AP-7 a Volpelleres. Per exemplificar-ho, Vidal destaca que hi ha gent que va en bici que demana a companys de pujar al cotxe per creuar-les.

"Coneixem gent de Volpelleres que ha de venir en cotxe perquè l'autopista no es pot creuar ni a peu ni a bicicleta", afegeix Samuel Navarro, també de l'Assemblea de la Bici. La gran quantitat de cotxes a les hores puntes fan que els trajectes en bicicleta siguin "un infern" i creuar algunes rotondes és un "suïcidi".

"El 95% de la gent que ve de Sant Cugat ho fa en cotxe", asseveren des de l'Assemblea de la Bicicleta. En aquest sentit, Ernest Vidal apunta que qui "va en bici a Can Sant Joan és gent molt motivada , però a moltes persones li fa por".

Transport públic

"La mobilitat a Can Sant Joan és sobretot amb vehicle privat perquè des de la majoria de punts és l'única manera d'accedir-hi, amb l'excepció de la línia de Sabadell de Ferrocarrils", explica Martí Rius, de l'Assemblea del Transport Públic de Sant Cugat.

 

Rius considera que l'oferta de servei d'autobús és "poca atractiva" i que enumera alguns problemes, com la lentitud per un recorregut "molt llarg" i la seva poca capacitat i freqüència. "Hauria de passar cada 15 minuts i connectar el polígon amb altres destinacions, com la branca de Terrassa dels Ferrocarrils, Valldoreix i Mira-sol. Hem fet un estudi i és possible amb els mateixos recursos", explica.

 

Un problema afegit, explica Martí Rius, és l'accés a Sant Joan a peu. "El primer mitjà de transport que s'ha de promocionar és anar a peu i actualment el polígon pràcticament està incomunicat. Tots els ponts que creuen l'AP-7 són bastant perillosos", explica.

Mesures necessàries

Un autobús a l'estació de Ferrocarrils de la Generalitat de Can Sant Joan FOTO: Artur Ribera

Amb tot, l'Assemblea de la Bici i l'Assemblea del Transport Públic consideren positius els projectes de mobilitat a Can Sant Joan. "Les actuacions per connexions per vianants i bicicletes crec que seran bones. Qui vulgui venir a peu o en bicicleta tindrà les condicions idònies", assenyala Rius. Tot i això, lamenta que encara falta "l'aposta" en el camp del transport públic.

 

En relació als nous carrils bici, des de l'Assemblea de la Bicicleta també demanen actuacions en punts concrets, com poden ser les rotondes. "Molta gent no veu com fer possible anar amb bicicleta. Arreglant les rotondes ja hi haurà un canvi important, perquè molta gent els té por".

Ernest Vidal també considera positives aquelles mesures encaminades a "desincentivar el vehicle privat" en benefici del transport públic i les bicicletes. Així, des de l'Assemblea de la Bici veuen que la creació de zona taronja pot ajudar a reduir el nombre de cotxes. "Són mesures impopulars però que s'han de fer", reconeix.

"Anar en cotxe privat de porta a porta hem de ser conscients que ha de ser car", exposa Ernest Vidal. Una visió similar a la que tenen a l'Assemblea del Transport Públic: "Crear aparcament infinit gratuït genera un efecte crida i la motivació per fer servir el cotxe és molt elevada. L'àrea taronja intena que només faci servir el cotxe qui el necessiti i qui pugui utilitzar una altre opció, tingui un motiu més per decidir-se".

Més informació
 
Comentaris

Destaquem