Una xarxa ciclable que travessi Collserola pels túnels, la reivindicació de BikeVidrera

BikeVidrera, una plataforma en pro de l'ús de la bicicleta formada per entitats i persones, té l'objectiu de crear una xarxa ciclable que travessi Collserola pel túnel de serveis de Vallvidrera

Fa unes setmanes s'ha constituït una plataforma, formada per diferents entitats i persones, que té l'objectiu "d'aconseguir que es faci una xarxa ciclable al túnel de serveis de Vallvidrera" per connectar Sant Cugat amb Barcelona amb "una autopista per a bicis", segons ha explicat el portaveu de BikeVidrera -així es diu la plataforma, Jaume Valldeperes. De fet, fa un temps, ell mateix ja havia fet una proposta similar, per crear un carril bici que creués Collserola pel túnel Mina Grott, però després de consultar-ho amb experts ho va deixar córrer perquè la possibilitat no era viable, per les característiques tècniques del túnel i de l'obra que requeria per fer aquesta xarxa ciclable.

La reivindicació

Ara, però, BikeVidrera s'ha proposat tonar-ho a intentar, reivindicant que aquesta xarxa es creiï al túnel de serveis, que és paral·lel al túnel pel qual circulen els vehicles motoritzats per anar del Vallès a Barcelona i viceversa. En aquest sentit, Valldeperes explica que la plataforma, de la qual formen part diferents entitats santcugatenques, com l'Assemblea de la Bici o la Unió ciclista Sant Cugat, es va posar en contacte amb una coneguda empresa d'arquitectura, especialitzada en xarxes ciclables, per assessorar-se i veure'n la viabilitat: "Només caldria fer-hi una obra de xapa i pintura", diu Valldeperes.

De fet, després de corroborar que la xarxa ciclable pels túnels de serveis seria viable en aspectes tècnics, la plataforma es va reunir amb l'Ajuntament de Sant Cugat per començar a treballar en la matèria: "El túnel de serveis no s'ha utilitzat mai, des que es van construïr els túnels de Vallvidrera", explica el portaveu de BikeVidrera.

A més, la plataforma ha creat una petició de signatures a Change.org, per aconseguir suports que permetin pressionar més a les institucions per poder realitzar aquesta xarxa ciclable. Actualement, la iniciativa compta amb 2.500 signatures. "El túnel necessita unes obres de rehabilitació i la millora dels accessos; res que no es pugui fer amb una mica de voluntat política", expliquen a la pàgina.

Particularitats de la proposta

"seria la infraestructura ciclista més gran d'Europa"

Si bé és cert que el concepte i l'objectiu són clars: un carril bici que connecti Sant Cugat i Barcelona que passi pel túnel de serveis de Vallvidrera (2,5 km), les condicions amb les quals s'utilitzaria encara són a l'aire, ja que es tracta d'un projecte encara embrionari. "Podríem proposar que es pogués utilitzar per a bicicletes durant franges horàries", assenyala el portaveu que, a més, assegura que "seria la infraestructura ciclista més gran d'Europa". D'altra banda, destaca que es podria anar de Sant Cugat a Barcelona o de Barcelona a Sant Cugat amb bici en qüestió de mitja hora o tres quarts: "S'arribaria més ràpid que amb els FGC", afirma.

En aquest sentit, Valldeperes es mostra optimista amb el fet que s'acabi aconseguint fer del túnel de serveis de Vallvidrera una autopista per a bicicletes que connecti el Vallès amb l'Àrea Metropolitana de Barcelons, però sense especificar el quan: "No sabem quan, però tal com estan les coses en aspectes de contaminació, sabem que s'acabarà fent. Més d'hora que tard es farà", assenyala.

Una possibilitat, però no pròxima

"aprofitar el túnel que hi ha ara és molt difícil"

Segons ha pogut saber el TOT Sant Cugat, l'Ajuntament veu amb bons ulls la proposta, però considera que cal focalitzar-la pensant en el futur, i és que el consistori està "totalment a favor de la proposta", però recorda que "serà possible fer-ho al llarg dels anys". L'Ajuntament assegura que "pot ser una via alternativa i tot el que sigui mobilitat sostenible és perfecte", però també recorda que "cal mirar-ho amb una perspectiva de futur".

En aquest sentit, des del consistori expliquen que "aprofitar el túnel que hi ha ara és molt difícil", perquè "el túnel de serveis té la seva utilitat per emergències, i no es pot fer servir per a altres usos". Per això, des de l'Ajuntament assenyalen que caldria cercar una alternativa, com l'aprofitament d'un futur túnel que hauria de servir per ampliar les línies d'FGC entre Barcelona i el Vallès, i que podria anar en paral·lel d'aquest túnel que connectés els dos punts amb una xarxa ciclable.

La concessió dels Túnels a Avertis, una complicació afegida

Els túnels de Vallvidrera són propietat de la Generalitat de Catalunya, però Avertis en té la concessió, i aquesta no acaba fins d'aquí a 50 anys, ja que es va renovar durant el mandat d'Artur Mas. De totes maneres, podria arribar-se a un acord amb la companyia perquè aquesta mantingués la concessió, però a la vegada permetés la construcció d'aquesta xarxa ciclable pel túnel de serveis.

 
Comentaris

Destaquem