100 anys del primer viatge en ferrocarril a Sant Cugat

El 26 d'octubre de 1917 es feia el viatge inaugural de la línia que connectava Sant Cugat amb Barcelona

L'estació de Sant Cugat FOTO: Arxiu Salmerón
100 anys del primer viatge en ferrocarril a Sant Cugat
El 26 d'octubre de 1917 es feia el viatge inaugural de la línia que connectava Sant Cugat amb Barcelona

L'estació de Sant Cugat FOTO: Arxiu Salmerón

Aquest dijous, 26 d'octubre, fa 100 anys que el ferrocarril arribava a Sant Cugat del Vallès. Una data història, el 26 d'octubre de 1917, que roman en la memòria col·lectiva dels santcugatencs i santcugatenques, i que va suposar el canvi d'estil de vida a la ciutat.

 

La idea de connectar el Vallès amb Barcelona, a través d'un túnel que travessés Collserola, la va tenir l'enginyer Carles Emili Montañès. Una idea que anava lligada amb la d'electrificar tot el país, per posar-lo al nivell d'Europa, on el carbó estava caient en desús. Una idea que no va rebre suport a Catalunya, i és per això que Montañès va viatjar per conèixer l'enginyer americà Frederick Stark Pearson.

 

En una de les visites de Pearson a Barcelona, l'any 1911, i des del cim del Tibidabo, es va tancar l'acord entre ambdós enginyers. Les obres de construcció del Túnel de Vallvidrera començaven el maig de 1912, i l'abril de l'any següent es posaven en marxa les obres entre les Planes i Sant Cugat. L'esclat de la Primera Guerra Mundial va refrenar força les obres, i la mort de Pearson, en un vaixell torpedejat per un submarí alemany el 7 de maig de 1915, va obrir un període d'incertesa.

 

Unes dificultats que van ser superades i, a la tardor de 1916, van acabar les obres de construcció de la línia. Va ser el 28 de novembre de 1916 quan es va fer el viatge inaugural de la primera línia de Ferrocarrils de Catalunya, des de Sarrià fins a les Planes. Aquell mateix dia, van continuar les obres que havien de portar el tren fins a Sant Cugat. Uns treballs que van finalitzar en menys d'un any. Així, el ferrocarril arribava a Sant Cugat el 26 d'octubre de 1917.

 

Un fet que tot el poble va celebrar. Aquell dia, tothom va anar engalanat a l'estació a rebre el tren, i després, van acompanyar la comitiva d'autoritats fins a l'Ajuntament i, posteriorment, al Monestir, on es va celebrar el banquet oficial.

 

El tren connectava Sant Cugat amb la capital catalana. FOTO: Arxiu FGC

 

L'arribada del tren a Sant Cugat del Vallès va ser l'element que va permetre iniciar la transformació del que aleshores era un poble en la ciutat que avui representa. El tren connectava Sant Cugat amb Barcelona, i va ser aquesta connexió la que va encendre l'espurna de la modernitat a la vila, que, el 1917, comptava només amb 2.400 habitants.

 

Una població que es va duplicar en poc més de 10 anys des de la construcció de l'estació de tren, el 1930 vivien a Sant Cugat, ja, 5110 persones. Una part d'aquests nous santcugatencs van arribar per treballar en les obres de modernització de la ciutat que va comportar l'arribada del tren, i una altra eren estiuejants que passaven les vacances a zones properes a Sant Cugat.

 

Avui, aquestes zones estan perfectament integrades al municipi, són la Floresta i Valldoreix. A banda d'això, la relació entre el poble i Barcelona va esdevenir més estreta des d'aquest moment, ja que el tren feia molt fàcil treballar a la ciutat comtal i viure a Sant Cugat.



Comentaris