Carmela Fortuny: “ERC és la meva primera opció per pactar el pressupost”

L’entrevista d’inici d’any a l’alcaldessa de Sant Cugat, Carmela Fortuny, desgrana temes d’interès ciutadà com l’habitatge, la mobilitat i la seguretat.

El 7 de juny, en assumir l’alcaldia de Sant Cugat, deia en una entrevista que una de les seves principals preocupacions era l’accés a l’habitatge. A l’octubre van aprovar una mesura perquè el 30% dels habitatges de nova construcció siguin protegits. S’ha començat a aplicar aquesta proposta?

L’habitatge és una de les principals preocupacions que tinc com alcaldessa, és un tema que també afecta molts municipis de l’àrea metropolitana. Hem volgut canviar les regles del joc en tot allò que podem des dels ajuntaments perquè tampoc tenim competències en aquest afer. Però si podem instar a altres administracions a què modifiquin normatives perquè l’habitatge sigui assequible. Vam optar per la mesura del 30% amb l’objectiu de disposar de més habitatge públic, una mesura que serà efectiva al mes de febrer

Des de l’1 de gener els santcugatencs es poden moure pels 36 municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona amb les tarifes de la zona 1 de transport públic. La contrapartida és un nou impost, el tribut metropolità que es pagarà amb l’IBI i que ha generat dubtes entre la ciutadania. Què farà al respecte?

Efectivament hi ha veïns i veïnes que estan expressant la seva disconformitat. Nosaltres pensem que formar part de la zona 1 és una bona mesura perquè el preu del transport en FGC baixa un 50%. Els estudis demostren que l’increment del transports públic incrementa la qualitat de l’aire que respirem i jo no em cansaré de defensar la mobilitat sostenible a la nostra ciutat. Si bé és cert que la fórmula de càlcul del tribut no és justa ni equitativa; ho vam detectar des del minut zero i vam presentar esmenes a l’àrea metropolitana que, és qui gira aquest tribut, però no les van ni voler negociar i, per tant, no ens les van acceptar. I per defensar els drets dels santcugatencs presentarem un contenciós administratiu a finals de gener.

El nombre de robatoris amb força a domicilis ha disminuït un 5% respecte al 2017, de 699 s’ha passat a 664 el 2018. És la primera vegada en 12 anys que aquest tipus de delictes baixen a Sant Cugat. Però els darrers 4 anys els robatoris a domicilis han augmentat un 100% des del 2014 (320 a 664). És un dels problemes més greus que té aquesta ciutat?

Sí, per primer cop en dotze anys han disminuït a Sant Cugat, però ho dic amb la boca petita perquè continua sent un problema que afecta Sant Cugat i a altres municipis que tenen les mateixes característiques. La manera d’abordar-ho és múltiple. Hi ha una molt bona feina de coordinació entre la Policia Local i els Mossos d’Esquadra i també s’han intensificat molt les reunions informatives entre els cossos de seguretat i els veïns que milloren la prevenció. I tenim previst incorporar 12 càmeres més i drones per visualitzar i identificar moviments delictius al centre però també en zones menys urbanes. I continuaré reclamant més agents dels Mossos per Sant Cugat. La seguretat és un dels temes clau que estem treballant a fons.

“Hem de visualitzar els aparcaments de la ciutat”

Els primers quinze minuts d’aparcament de la zona verda són gratuïts per afavorir la compra al comerç local. Ha estat suficient aquesta iniciativa?

Apostar per una mobilitat sostenible significa treure el cotxe privat del centre i optar per altres mecanismes de mobilitat com pot ser anar a peu, en bicicleta, en patinet, en transport públic... però en paral·lel hem de facilitar que els santcugatencs s’apropin al centre en  cotxe. Sant Cugat és una ciutat orogràficament molt extensa i complex i, més enllà de promocionar transports alternatius sostenibles, també hem de ser conscients de la xarxa de places d’aparcament que tenim. I en aquest sentit, hem d’afavorir i potenciar el comerç de Sant Cugat. Per Nadal vam aplicar algunes millores i ajustos en l’àrea verda però encara no tenim dades dels seus resultats. També estem analitzant tota l’oferta de places d’aparcament que hi ha a la ciutat per donar resposta a les necessitats dels conductors. Tenim 8.500 places entre privades d´ús públic (4.063), públiques soterrades (1.404) i públiques a l’aire lliure (3.011), sense comptar la zona blava i verda que superen les 3.000. Hem de comunicar i visualitzar bé aquests aparcaments perquè els conductors tinguin aquesta informació i també hem d’apropar o acompanyar les famílies una vegada hagin aparcat al centre, bé sigui amb autobusos o d’altres mecanismes. Ara, el més important és avançar en aquesta anàlisi i senyalització molt visual dels aparcaments i connectar-los bé amb el centre. Volem ciutats vives, plenes de persones.

L'alcaldessa mostrant els aparcaments de la ciutat durant aquesta entrevista. Foto: B. Millet

L'alcaldessa mostra els aparcaments de la ciutat durant aquesta entrevista. Foto: B. Millet

En aquest sentit, l’avinguda de Cerdanyola s’afegirà a l’eix de vianants que comença a la plaça de Lluís Millet.

Aquesta mesura completa el model de ciutat que en el seu moment va dissenyar l’alcalde Joan Aymerich, va desenvolupar l’alcalde Lluís Recoder, va saber mantenir en moments de crisi l’alcaldessa Mercè Conesa i ara jo tinc l’oportunitat de poder-la completar i mantenir. És un model de ciutat que passa fer un centre urbà més humà i sostenible; els veïns i les veïnes del barri de Sant Francesc – Monestir també volen viure de cara a la ciutat. Amb aquesta vianantització tothom en sortirà beneficiat.

La Generalitat s’ha compromès amb l’Ajuntament per dotar la ciutat de la tretzena escola pública?

Hi estem treballant. Nosaltres sabem quines són les necessitats i ens toca instar a la Generalitat que és qui té competències en aquest tema. Així li vaig exposar al conseller Josep Bargalló. El comportament de la matriculació de Sant Cugat no és la mateixa d’altres poblacions, la nostra ciutat no compleix els estàndard que tenen establerts a la Generalitat. Tenim una matrícula viva perquè hi ha famílies que sovint venent a viure a Sant Cugat durant el curs. Encara no hi ha una concreció amb la Generalitat però si comparteixen amb nosaltres aquesta necessitat. Aviat ens reunirem de nou per parlar-ne.

El mercat de Volpelleres havia d’obrir les seves portes a finals del 2018. Què ha passat? Quina serà la nova data?

Tenim diferents equipaments municipals a punt a la ciutat, però per fets externs, en aquest cas per Fecsa no ha pogut ser. Però ara si ja tenim una concreció i, en aquest sentit, tot i la tardança agraeixo a Fecsa que ha posat fil a l’agulla i l’1 de març obrirà les portes el mercat de Volpelleres, un mercat que arquitectònicament és magnífic, és un edifici sostenible. Inicialment no hi haurà un 100% d’ocupació dels paradistes, però segur que tindrà la mateixa evolució d'altres mercats com el de Torreblanca o el de Mira-sol Centre que, poc a poc, han incrementat el seu servei.

I el Centre Grau-Garriga d’Art Tèxtil Contemporani quan obrirà les seves portes a la masia de Can Quitèria?

Aquest museu obrirà les portes el 17 de març. Ens permetrà tenir un nou equipament cultural a la ciutat amb una ubicació molt central en una masia que ens permetrà explicar la història de Sant Cugat, i visualitzar com pertoca l’artista internacional Grau-Garriga i fer conèixer la seva obra conjuntament amb altres autors que hagin desenvolupat l’art tèxtil en la seva vida artística. El centre també estarà dotat d’àrees de formació i coneixement d’un fet singular nostre com és l’art tèxtil.

“Amb ERC-MES estem d’acord en temes de ciutat i de país”

El pressupost municipal d’aquest 2019 es va retirar del ple per manca de suports. Com van les negociacions amb els grups de l’oposició per tirar-lo endavant?

Necessitem aprovar el pressupost perquè, altrament, hi ha inversions previstes que trontollen. Estic negociant per intentar tenir com més aviat millor aquest pressupost, i la meva principal opció, per entesa política i de projectes i perquè ja venim d’un pacte anterior, és ERC-MES. Les converses crec que van bé i vull agrair a ERC-MES la feina que estan fent en aquest sentit.

En assumir l’alcaldia va dir que treballaria per fer un pacte de govern municipal amb ERC-MES, però aquest no s’ha concretat. Quines haurien estat o serien les condicions òptimes per fer un govern amb ERC-MES?

Des del minut zero que vaig saber que seria alcaldessa vaig establir un diàleg amb ERC-MES per fer un pacte de govern, però entenc els seus motius de no fer-ho en aquest moment. Crec que per tirar endavant projectes importants de ciutat és bàsic que hi hagi pactes bé perquè hi ha un govern conjunt o perquè en posem d’acord diferents grups municipals en temes concrets. De fet, amb ERC-MES ja hi estem d’acord en temes importants de ciutat i també hi ha consens amb el moment que està vivint el país. Crec que és important establir ponts de diàleg i de negociació i respecte i projecte comú pel que pugui venir després. Què a mi m’hauria agradat iniciar-ho ara? Segur. Què la ciutat n’hauria sortit beneficiada? Segur. En qualsevol cas, continuem governant i fent molta feina.

Carmela Fortuny serà l’alcaldessa de Sant Cugat després de les eleccions municipals?

M’agradaria molt ser alcaldessa de Sant Cugat perquè vull continuar amb aquest projecte de ciutat posant-hi la meva energia i la meva empremta i, sobretot, visualitzant, treballant i avançant en temes tan importants com la mobilitat, l’habitatge i la seguretat, sense deixar de banda molts altres aspectes. Jo vull ser alcaldessa per mantenir i adaptar el model de ciutat que tenim. La meva manera de fer vol anar més enllà de les quotes dels partits polítics i, en aquest sentit, fa mesos que treballem estretament una iniciativa de l’ANC de Sant Cugat per fer una llista d’unitat política incorporant altres partits com ERC i CUP però aquestes dues formacions han rebutjat entrar-hi. Sí que ha estat possible establir ponts diàleg i bona relació amb ERC. Més enllà d’això, el que és molt important en aquestes eleccions municipals és parlar de país però sobretot parlar de ciutat.

 
Comentaris

Destaquem