Santcugatencs viatgen a Lesbos per ajudar els refugiats

Els santcugatencs estan col·laborant des del port del sud de Lesbos

Els santcugatencs Tomás Rodríguez i Anna Maria Osa, Jutgessa de Pau de Sant Cugat, juntament amb la parella de Rodríguez, han viatjat a l'illa de Lesbos per ajudar els refugiats. Un viatge que va començar el passat dijous, 17 de març, i s'allargarà fins aquest diumenge, 27.

Tal com explica Tomas Rodríguez al TOT, "a través del documental que va emetre TV3 'To Kyma. Rescat al mar Egeu', vam parlar amb la noia que el va gravar. Volíem anar a ajudar. Ens va dir que hi anéssim però que no ens caséssim amb cap organització des de Sant Cugat. És a dir, que era millor arribar a l'illa i veure les necessitats reals del moment en concret. I així ho vam fer. El primer dia vam arribar i vam visitar totes les organitzacions que estan treballant a Lesbos. Vam anar a veure els de Proactiva, els que sortien al documental i ens van dir que l'arribada de barques des del nord està molt parada. La frontera turca està  molt vigilada els últims dies i quasi totes les arribades estan sent des del sud i de nit. Així que vam anar cap al sud i vam contactar amb una organització que es diu Starships, a la qual estem donant tot el suport que necessita ara mateix amb les tasques al port".

I és que segons explica Rodríguez "ara mateix estan buidant els camps de refugiats. Els traslladen de Moria, que és on estaven tots els refugiats sirians i iraquians, cap a Càbala. Nosaltres el que fem és donar-los menjar, aigua, els informem. N'hi ha molts que no saben ni on van i estan molt desesperats. Així que nosaltres intentem informar-los, juguem amb els infants per distreure'ls de tota aquesta situació, i també gestionem tot el tema de la roba que arriba per donar-los".

El santcugatenc, que encara no ha acabat la seva estada a l'illa ha volgut detallar que la situació que es viu a Lesbos és de "caos total. La logística de la policia és fatal i a més hi ha una gran desinformació", afirmen.

Tot i la duresa de la situació que estan vivint Tomás Rodríguez, la seva parella Clara i la seva mare Anna Maria Osa, Rodríguez assegura que "és molt gratificant poder ajudar a tota aquesta gent que ho està passant tan malament".

Repassa l'experiència dels santcugatencs

Rodríguez, a l'esquerra, ajudant a pujar maletes al barco i Osa, a la dreta, amb un infant en braços FOTO: Cedida

Des de la seva arribada a Lesbos, els santcugatencs estan plasmant la seva experiència a través de les xarxes socials.

L'ajuda des de Sant Cugat

Sant Cugat compta amb l'Assemblea de Voluntaris per als Refugiats. Una entitat que no ha parat de col·laborar amb totes les accions que ha pogut, com per exemple recollint material per enviar-lo a Idomeni. El pròxim dimarts 29 de març, la Comunitat de Carmelitas de Badalona recollirà tot tipus de material necessari. Un cop finalitzi la jornada tots els productes es portaran a Cerdanyola, al Rebost Solidari, des d'on el pròxim 3 d'abril sortirà un tràiler cap a Grècia.

Pel que fa a l'ajuda en primera persona, com el cas d'aquests santcugatencs que estan allà, la membre de l'Assemblea May Domínguez, ha explicat al TOT que "nosaltres estem en contacte diari amb ells. Volíem veure de primera mà si el que estava passant allà és el que veiem a la televisió. I, pel que ens diuen és així. A escala internacional no estan ajudant gens ni mica".

Després d'aquesta experiència l'Assemblea es planteja fer més viatges de cara a l'estiu. "Triarem el destí i el tipus d'ajuda segons on fem més falta" ha volgut afegir Domínguez.

El TOT oferirà cada dia la crònica de l'experiència que estan vivint els santcugatencs a Lesbos.