Pedra i sang, el poder i la justícia

El Rei, el més poderós, es pren el seu temps, i ignora les obligacions dels acords de pau i treva, interessadament.

El poder i la justícia, un tema de rabiosa actualitat. Tetrateatre ens presenta amb Pedra i Sang l’assassinat de l’abat Arnau de Biure a mans del noble cavaller de Cerdanyola Berenguer de Saltells, mentre oficiava la missa del Gall del 1350, al Reial Monestir de Sant Cugat, davant del poble, l’única vegada que el poble podia entrar al temple.

Cal posar-nos en context. Som a la baixa edat mitjana. Europa pateix una època de fred amb males collites. Des del 1333, “lo mal any primer” a Catalunya,  amb una minsa collita de blat començà una sèrie de crisis i fams que disminueixen la població de les ciutats. 

En aquesta situació, a més, la pesta negra arriba a Europa el 1347 i en un any la pandèmia ja ha arribat a la península Ibèrica i a Catalunya, i en dos anys s’ha estès per tot el continent europeu.

Plou sobre mullat, fam, malaltia i guerres.

Raimon de Saltells, un noble envellit de Cerdanyola, deixa la seva hisenda en herència al Monestir de Sant Cugat. Però el fill Berenguer és viu i reclama, i guanya el contenciós amb l’arbitratge de Pere Çarovira. L’Abat Biure no ho reconeix.

Disputes pels diners. L'Església i la Noblesa. L’abat Biure, un conservador, entre el món i l’esperit, i els monjos encara més conservadors. El noble, la incipient burgesia, indignat perquè l’abat no reconeix la justícia. El poble afamat.

El Rei, el més poderós, es pren el seu temps, i ignora les obligacions dels acords de pau i treva, interessadament. Al final serà ell qui acumuli l'herència.

Tragicomèdia actual, en un món d’interessos on el poder prima per sobre de la justícia. Al segle XIV l’èpica acaba en sang. Al segle XXI, esperem i desitgem, l’ètica i la dignitat s’han d’imposar.

 
Comentaris

Destaquem