Correal, l'impulsor de GuideDoc, el Netflix de cinema documental fet a Sant Cugat

La plataforma compta amb el catàleg de cinema documental més extens

Periodista de formació, el santcugatenc Víctor Correal és un apassionat del cinema documental, i fundador de la plataforma GuideDoc. Desenvolupant la seva tasca professional al món de la comunicació, recorda, "nosaltres explicàvem històries", juntament amb el seu actual soci Adrià Cuatrecasas. "Un dia se'ns va presentar una història que es va començar a fer gran i va acabar sent una pel·lícula de cinema documental. No va ser una cosa buscada, però érem fans del cinema documental, i va acabar sent així".

Va ser la producció Món petit, la història de l'Albert Casals, qui recorria el món amb cadira de rodes, i que va merèixer el Premi Gaudí a millor pel·lícula documental, i la nominació als Premis Goya, entre altres reconeixements internacionals. Entre ells, l'IDFA, el Festival Internacional de Cine Documental d'Amsterdam, el més prestigiós del món del documental.

Va ser durant aquella època, i viatjant per tot el món per presentar la pel·lícula, quan va sorgir la idea de GuideDoc. "Allà em vaig adonar que hi havia un problema", admet, i és que "jo era fan del cinema documental, però no sabia que cada any es produeixen un munt de joies de cinema documental, però hi ha un problema molt gran de distribució, i no arriba a l'audiència final". "Llavors vaig pensar que GuideDoc seria una bona idea, és a dir, una plataforma, com si fos un Netflix, però de cinema documental. I aquí estem. El Netflix de cinema documental es fa a Sant Cugat", remarca.

 

Una idea que va néixer l'any 2013 i que es materialitzava ara fa tres anys, quan va néixer la seva filla. "Va ser el moment en què vaig decidir que em posava a tope amb això", apunta. GuideDoc és una empresa autofinançada, amb un equip estès a tot el món. Tot i que la seu està a Sant Cugat, hi ha gent a Sud-amèrica, Estats Units, Anglaterra, Madrid i a l'Índia, on hi ha la part tecnològica. "És una empresa que s'ha fet gran", apunta Correal.

"Estem afegint una pel·lícula nova diàriament", detalla. Un tret que els distingeix de la competència. "Som l'única plataforma només de cinema documental, amb el catàleg més gran, amb la millor tecnologia (perquè tenim aplicacions per a tots els dispositius)", detalla, afegint que "la gent de vegades pensa que parlem dels típics documentals de la 2, i no; el que fem és documental no divulgatiu, és a dir, no són documentals que t'expliquen l'origen de l'univers, sinó que és documental cinematogràfic. Això vol dir que totes les pelis que tenim han passat per cinemes, festivals, han tingut premis arreu del món, etc."." És cinema documental cinematogràfic; t'estan explicant una història, no divulgació", detalla.

Correal durant l'entrevista al TOT Sant Cugat. FOTO: Bernat Millet

Correal durant l'entrevista al TOT Sant Cugat. FOTO: Bernat Millet

"Tenim un catàleg brutal, amb gairebé 500 pel·lícules. Fa només dos anys que estem, i Netflix té a tot el món 300 documentals. Crec que estem en una molt bona posició. I, a més, tots els documentals que hi ha són bons, perquè els mirem tots els que pugem. Tenim un equip de continguts que no només puja els documentals i ja està; nosaltres ho mirem, els promocionem, intentem explicar a la nostra audiència perquè són bons documentals, perquè l'haurien de mirar... Fem una feina molt gran al voltant del documental".

Pel que fa a l'audiència, aquesta es concentra principalment als Estats Units, Canadà, Austràlia i el nord d'Europa, i també a Catalunya i Espanya. "Estem creixent lentament. Els nostres subscriptors són amants del cinema documental. Avui en dia, a qui li agrada veure la televisió, té Netflix i ja té quatre documentals. Però si ets un amant del cinema documental, tens GuideDoc", explica.

De fet, afirma que "hi ha moltíssima gent a qui li interessa. El cinema documental està pujant molt els últims deu anys; ho han popularitzat casos com Bowling for Columbine, i cada vegada s'està veient més inversió en cinema documental". De fet, aquesta inversió en cinema documental és un dels objectius últims de GuideDoc. "L'objectiu final, per dir-ho d'alguna manera, seria fer tants diners com per poder fer producció pròpia. Fer els nostres propis documentals", assenyala, destacant que ja, ara per ara, "el 50% de tots els diners que ens arriben directament de l'usuari van directament cap als film makers. És una manera de seguir donant suport al cinema documental".

Correal i el seu equip conviden a descobrir GuideDoc amb el promocode "tot".

 
Comentaris

Destaquem