Campanya del comerç local per fomentar el català

L'entitat cultural, Òmnium Sant Cugat, ha impulsat una campanya amb les principals associacions de comerciants per millorar l'ús social de la llengua

Òmnium Sant Cugat ha presentat aquest dimarts a la plaça de l'Alcalde Magí Bartralot la campanya Aquí atenem en català  amb el suport del TOT Sant Cugat i les principals associacions de comercials, Associació de Comerciants Barri del Monestir, Associació Comerciants Centre Històric Sant Cugat del Vallès i Associació Sant Cugat Comerç per reconèixer als establiments que tenen com a marca de prestigi l’atenció en català als seus clients. Els representants de les diferents entitats han signat el conveni que els adhereix a aquesta campanya de promoció del català.

Per a Jaume Angerri, president d'Òmnium Sant Cugat, l'objectiu de la campanya és "augmentar l'autoestima de les persones cap al català" a les botigues i aconseguir millorar el percentatge de comerços que atenen als seus clients primerament en català.

Jaume Algerri, president d'Òmnium Sant Cugat, signant el conveni per la promoció del català als comerços. FOTO: TOT

Jaume Angerri, president d'Òmnium Sant Cugat, signant el conveni per la promoció del català als comerços. FOTO: TOT

L'atenció d'inici en català necessita millorar als comerços santcugatencs

Segons les darreres dades disponibles de la Direcció General de Política Lingüística de la Generalitat, Sant Cugat és una de les poblacions catalanes de l'entorn metropolità que fan un ús més elevat del català als comerços. Tot i això, Òmnium Sant Cugat ha detectat que només el 54% dels establiments santcugatencs la llengua d'inici d'atenció al públic és el català.

dades us social catala comerços escrit

Dades sobre l'ús social del català als comerços de Sant Cugat. FOTO: TOT

L'ideòleg de la campanya ha sigut Francesc Salvador, membre de la Junta d'Òmnium i Catedràtic de Psicologia a la Universitat de Barcelona. En el seu estudi conclou que "quan més s'empra una llengua, més autoestima es genera i a l'inrevés". Un fet clau per a ell per a la supervivència del català, ja que, segons ha dit, "quan es canvia de llengua, es transmet la idea que la llengua pròpia no és important".

Dades sobre l'ús social del català als comerços de Sant Cugat. FOTO: TOT

Dades sobre l'ús social del català als comerços de Sant Cugat. FOTO: TOT

Per a Dolors Garriga, presidenta de l'Associació Comerciants Centre Històric Sant Cugat del Vallès, la campanya és molt rellevant perquè "malauradament el català ha estat molt abandonat als comerços i molta gent ho trobava molt a faltar". A més, Garriga ha afegit que aquesta campanya "pot anar molt bé per a tothom, per als comerciants i per als clients o futurs clients que venen a l'establiment".

A més, per la presidenta de Sant Cugat Comerç, Aïda Fernández, la iniciativa d'Òmnium "està molt bé, ja que a les botigues associades el primer idioma acostuma a ser el català i servirà per consolidar aquesta tendència". I ha afegit que "els fa molta il·lusió que les seves botigues tinguin aquest distintiu penjat a l'aparador".

Aïda Fernandez, presidenta de Sant Cugat Comerç amb la promoció del català

Aïda Fernandez, presidenta de Sant Cugat Comerç, signant el conveni per la promoció del català als comerços. FOTO: TOT

Promoció d'Òmnium i el TOT dels comerços adherits a la campanya a favor del català

Els comerciants de Sant Cugat que s'adhereixin a la campanya es comprometen a signar un compromís de bones pràctiques i poden enganxar al seu aparador l'adhesiu "Aquí atenem en català". A canvi, els webs d'Òmnium Sant Cugat i del TOT Sant Cugat faran promoció els comerços adherits. A més, els comerços que participin, podran guanyar una campanya de publicitat al TOT Sant Cugat valorada en 2.500 euros. 

Sobre això, Jaume Algerri ha dit que l'últim trimestre de l'any, coincidint amb la campanya de Nadal, "divulgaran els establiments que no només estan fent un esforç per fer la feina ben feta, sinó que a més tenen un compromís per la llengua".

Respecte a la valoració dels resultats, des d'Òmnium el seu president considera satisfactori que "en acabar la campanya els nostres voluntaris haguessin pogut visitar els 150 establiments adherits a les associacions que s'han sumat a la campanya." Els comerços poden adherir-se fins al 16 de juliol.

Ramon Grau, president de Totmedia, grup que edita el TOT Sant Cugat, ha manifestat que "en una campanya en defensa de la promoció del català en el comerç local el TOT hi ha de ser com a actor ciutadà que està ajudant a mantenir viva la ciutat i sobretot el seu comerç i la seva activitat econòmica".

Ramon Grau, president de Totmedia, signant el conveni per la promoció del català als comerços. FOTO: TOT

Ramon Grau, president de Totmedia, signant el conveni per la promoció del català als comerços. FOTO: TOT

 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem