Sant Cugat debat sobre els mercats del segle XXI

Esade Creapolis ha acollit una jornada sobre com els mercats municipals s'obren a la nova societat digital

Desenes de paradistes i responsables de mercats municipals s'han trobat aquest dilluns, 22 d'octubre, a Sant Cugat del Vallès per debatre sobre com s'han d'adaptar aquests espais a la societat digital i als nous hàbits de consum dels clients. La jornada de 'Mercats Increïbles', celebrada a Esade Creapolis, ha servit per conèixer experiències amb les noves tecnologies de mercats d'arreu de Catalunya amb l'objectiu d'atraure públic jove i gent que compra a través de canals com internet.

"Els mercats municipals actuen com a locomotora del comerç de la zona, i és clau potenciar la formació dels paradistes en l’era digital i fomentar la seva professionalització per tal de poder fer front a les noves demandes”, ha explicat la consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, que ha inaugurat la trobada juntament amb l'alcaldessa de Sant Cugat, Carmela Fortuny.

La consellera també ha destacat que l'objectiu és "potenciar un model de mercat innovador, integrador i de futur i que esdevingui un agent actiu en la transformació digital de comerç”. La jornada ha estat organitzada pel Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya.

El model de Sant Cugat

mercat torreblanca sant cugat

El Mercat de Torreblanca de Sant Cugat es va inaugurar el 1987 FOTO: Artur Ribera

 

Els tres mercats municipals de Sant Cugat també han estat protagonistes, amb una xerrada del cap de Mercats i Fires de l'Ajuntament de Sant Cugat, Joan Fibla, que ha explicat el passat, present i futur dels equipaments santcugatencs. Fibla ha recordat com el primer mercat a la ciutat, de Pere San, es va inaugurar el 1910 i com, des de llavors, el creixement de la població ha anat acompanyat també de l'aparició de nous espais de paradistes.

Així, actualment compta actualment amb tres mercats: Mercat Vell, Torreblanca i Mira-sol. I tal com ha detallat Joan Fibla, cadascun compta amb un model i una gestió diferent, que s'ha anat confeccionant amb el pas dels anys i segons les necessitats de la població. "Alimentació fresca, varietat de productes, proximitat i possibilitat d'arribar amb vehicle privat" són les principals demandes dels santcugatencs i santcugatenques pel que fa a característiques dels mercats.

De la degustació a nous mercats

Un dels casos és el de Torreblanca, creat el 1987 i que compta amb 45 parades. Fibla ha destacat la disponibilitat d'aparcament i els serveis com la compra per internet i l'enviament a domicili. Amb el creixement de la població, es va detectar "un dèficit comercial" a barris de Sant Cugat com Mira-sol i Valldoreix, on la gent demanava, entre altres, un mercat municipal. Així va néixer la idea del mercat del Mira-sol Centre. "És una peça més de la centralitat comercial dels barris. Hi havia perill de convertir-se en una ciutat dormitori i la solució va ser crear una centralitat amb molts serveis i que també fos un punt de trobada per tota la gent de Valldoreix i Mira-sol", ha destacat.

mercat mirasol sant cugat

Mercat de Mira-sol de Sant Cugat FOTO: Artur Ribera

 

Un altre cas és el de l'antic mercat de Pere San, actualment Mercat Vell. Un espai que anava perdent clientela, en part, per la impossibilitat d'arribar-hi amb cotxe. Així, des dels propis paradistes van impulsar l'actual solució: un mercat gastronòmic on, actualment, el 80% de les parades està dedicada a la restauració. "Fa de motor comercial de l'entorn", ha assegurat el tècnic de l'Ajuntament de Sant Cugat.

Finalment, amb el mateix objectiu que a Mira-sol, Joan Fibla ha recordat que s'estan enllestint les obres del mercat de Volpelleres, que l'objectiu és obrir abans d'acabar el 2018.

Atraure clients

"La compra presencial és de cinc sentits i és divertida, però hi ha una altra realitat", ha explicat per la seva banda Manel Rodríguez, de l'empresa de gestió de mercats Fica't, que ha definit algunes de les mancances actuals dels mercats com els horaris, la manca d'oferta i el temps que hi has de dedicar. "Fer la comanda des del sofà és més àgil, còmode i estalvies temps", ha insistit, per destacar la importància d'obrir nous canals de venda i distribució en els mercats.

Alguns casos explicats són el servei de compra express del Mercat de la Independència de Terrassa, que permet comprar a les parades i després t'ho porten tot a casa; o el placer virtual del Mercat d'Olot, que ofereix la possibiltat de fer la comanda directament al paradista a través d'un xat per després anar-la a recollir sense cues. Una altra iniciativa és la plataforma APP Manzaning, que ofereix un catàleg de productes de més de cent establiments de mercats de Barcelona..

Més informació
 
Comentaris

Destaquem