L'Ajuntament exigirà a l'Estat les inversions en Renfe i el traspàs del servei

Des de l’any 2010, la Generalitat havia d’assumir responsabilitats de Rodalies i des de 2008 s'havien d'invertir 4.000 milions d'euros

Llum verda del Ple municipal per exigir al Govern de l’Estat que executi urgentment les inversions que va prometre, "incomplint els terminis del Pla de Rodalies Renfe i impossibilitant una bona atenció a l’usuari". Una moció presentada per Junts per Sant Cugat ha estat aprovada a la sessió plenària d'octubre.

Ciutadans i la regidora no adscrita Múnia Fernández Jordán han votat en contra de la moció, defensant que el transport gestionat per la Generalitat tampoc està ben gestionat, i que aquesta demanda que es fa no és competència del ple. El PSC també ha votat en contra, donant suport a la gestió que el seu partit està fent des de Madrid.

Així, des de l'Ajuntament es demanarà completar, íntegrament i urgentment, el traspàs del Servei de Rodalies Renfe i les infraestructures d’aquest servei, amb el compromís d’efectuar la transferència del dèficit tarifari per tal que la Generalitat pugui gestionar-lo directament.

De la mateixa manera, s'instarà a totes les administracions a treballar en la línia dels Objectius de Desenvolupament Sostenible 2030 i de la mitigació dels efectes del canvi climàtic, amb accions per incrementar l’ús del tren en detriment del vehicle privat.

"L’incompliment recurrent de l’Estat amb les inversions a Catalunya és especialment greu en la xarxa ferroviària", defensa el grup proposant en la moció. "El Pla de Rodalies Renfe de Barcelona entre el 2008 i el 2015 preveia uns 4.000 milions d’euros d’inversió, de la qual només se’n va executar un 14%, mentre que del Pla d’actuacions prioritàries entre el 2014 i el 2016, dels 306 milions d’euros previstos només se’n va invertir un 35%". 

Aquesta manca d’inversió genera implicacions negatives amb els horaris, amb retards dels trens, l’estat dels vagons, els passos a nivell pendents de realitzar o múltiples punts negres en matèria d’accessibilitat. Des de l’any 2010, en virtut de l’article 169 de l’Estatut de Catalunya, la Generalitat havia d’assumir responsabilitats de supervisió matèria d’horaris, freqüència de pas, tarifes i informació als usuaris. Tanmateix, la titularitat dels trens, la gestió i l’explotació de la infraestructura d’estacions, vies i andanes, va seguir en mans d'Adif, l'empresa pública que depèn del Ministeri de Foment.

 

 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem