Convoquen una marxa per reclamar menys espai pels cotxes a Sant cugat

Recuperem la ciutat és una iniciativa que busca millorar la qualitat de l'aire i fer les ciutats més amables per les persones

Entitats de Sant Cugat com l'Assemblea de la Bici, Fridays For Future i l'Assemblea del Clima han organitzat una marxa aquest dijous, 11 de juny, per reivindicar una mobilitat més sostenible a la ciutat. La proposta sorgeix de la iniciativa Recuperem la ciutat, un moviment nascut per fer veure la necessitat de reduir la presència del vehicle privat per millorar la qualitat de l'aire i fer una ciutat més humana.

La convocatòria és aquest dijous a les 19 hores a la plaça de Lluís Millet i es farà un recorregut "saludable, segur i circular". La ciutadania hi pot participar amb bicicletes, vehicles de mobilitat personal o a peu. Es demana portar mascareta i respectar la distància de seguretat. S'han organitzat manifestacions similars a diferents municipis catalans.

 

Recuperem la ciutat aplega desenes d'entitats de tota la regió metropolitana de Barcelona que reclamen un canvi en la mobilitat de les ciutats. "La contaminació de l’aire és un problema de salut humana i del medi de primer ordre", exposen en el seu manifest, recordant que "nombrosos estudis científics evidencien la relació directa entre una mala qualitat de l’aire i un elevat nombre de malalties respiratòries, cardiovasculars, neurològiques, immunològiques i el càncer".

A més, lamenten que el vehicle privat ha guanyat presència i espai en els últims anys i reclamen accions per revertir aquesta realitat. Millorar el transport públic, destinar més espais de circulació preferent per a vianants o reduir l'espai destinat al vehicle motoritzat són algunes de les seves demandes.

 
manifestacio recuperem la ciutat

 

El decàleg de la mobilitat sostenible

Aquestes són les peticions de Recuperem la ciutat en relació a la mobilitat sostenible a les ciutats:

  1. Establiment d'eixos i espais de mobilitat amb atenció preferent per a vianants i rutes de salut, extensió d’àrees de vianants i espais verds.
  2. Potenciar i millora de la xarxa transport públic urbà i interurbà (freqüències, velocitat i ampliació de la xarxa d’autobusos, tramvies, rodalies i ferrocarrils).
  3. Pla de reducció global del trànsit a partir de Zones de Baixa Emissió i/o peatges de circulació. Cal limitar l'accés als vehicles dièsel de forma  general.
  4. Nou sistema tarifari per al transport públic basat en abonaments de caràcter social, intermodal, de gestió pública i per a qualsevol mitjà de transport públic.
  5. Fer efectiva la llei de finançament del transport públic, que asseguri una adequada dotació pressupostària pública per garantir el dret a la mobilitat.
  6. Reducció de l’espai reservat per al vehicle privat motoritzat i adopció de mesures de pacificació. 
  7. Urbanització segons model de ciutat compacte que disminueix l’ús del vehicle privat, prioritzant polítiques de mobilització dels habitatges buits i rehabilitacions. 
  8. Creació d’un Pla de foment de l'ús de la bicicleta sobretot a les ciutats, amb extensió i millora de la xarxa i interconnexió metropolitana, i amb viari propi a la calçada segregat del trànsit motoritzat per elements físics i sense trams inconnexes.
  9. Plans de mobilitat sostenible obligatoris als centres públics, empreses privades i polígons industrials de més de 100 treballadors.
  10. Renovació i implementació de millores tecnològiques i vehicles amb combustibles més nets al transport públic, vehicles de recollida d’escombraries, neteja viària, i transport de mercaderies.

 

 

Més informació
 
Comentaris

Destaquem