La cooperativa de cotxes elèctrics compartits arriba a Sant Cugat

Som Mobilitat és una cooperativa en què diferents persones adquireixen un cotxe elèctric per compartir

Un grup de santcugatencs està treballant per fer arribar el projecte de Som Mobilitat a Sant Cugat. Es tracta d'una cooperativa en què diferents persones s'uneixen per comprar un cotxe elèctric i compartir-lo entre tots. A través d'una aplicació mòbil es pot reservar el vehicle i fer-ne ús durant una estona. És un dels projectes que ha sorgit al territori per fer front a l'emergència climàtica i apostar per una mobilitat sostenible.

"Hi ha un ús excessiu del cotxe", apunta Amanda de Luis, una de les impulsores de la iniciativa a Sant Cugat, que afegeix: "Jo no tinc cotxe particular per principis". Ara són una quinzena de santcugatencs i ja treballen per adquirir el primer vehicle. A més, estan en contacte amb l'Escola d'Arquitectura i l'Ajuntament per tal de rebre suport.

"En un futur, la idea de tenir un cotxe de propietat no tindrà sentit"

"En un futur, la idea de tenir un cotxe de propietat no tindrà sentit i deixarà d'existir", reflexiona. Actualment Sant Cugat és una ciutat de cotxes: en vint anys s'ha passat de 22.800 a gairebé 40.000 unitats. I un 54% dels santcugatencs l'utilitza per desplaçar-se. Altres formes de transport més sostenibles queden relegades.

Més info: El cotxe, protagonista excessiu de la mobilitat a Sant Cugat

Com funciona Som Mobilitat?

"La idea està basada en el carsharing, un programa per compartir cotxe 100% elèctrics carregats amb energies renovables. L'objectiu és que el cotxe es pugui repartir entre ciutadans del lloc on està i eliminar els cotxes individuals de cada persona i treure'ls del carrer", explica De Luis, que assegura que per cada cotxe compartit, se'n treuen quinze de la circulació. "A més és 100% elèctric", destaca.

Així, els socis de la cooperativa podrien fer ús del cotxe elèctric, reservant-lo a través de l'aplicació mòbil. En el cas de Sant Cugat, De Luis explica que la idea seria disposar una plaça d'aparcament per deixar el cotxe i poder-lo carregar. Segons explica, una possibilitat seria que l'Ajuntament els hi facilités un espai.

A més, si ets soci de Som Mobilitat a Sant Cugat, pots utiltizar els vehicles d'altres ciutats on estigui present la cooperativa.

Ecologia i economia

"La motivació principal de la gent és l'ecològica", exposa la membre de Som Mobilitat sobre els motius que porten la gent a sumar-se a la cooperativa. Però no és l'única, ja que també hi ha una raó de pes econòmic. "Si no tens un cotxe propi, estlavies molts diners a finals d'any. Té un cost molt elevat tenir un cotxe particular".

Així, consdiera que el preu per hora "té molt sentit". Tot i això, no és un servei pensat per persones que necessitin utilitzar vehicle cada dia, però "per gent que l'utilitza un o dos cops per setmana, és ideal".

Carrils bicis, zones de baixes emissions, transport públic...

Per Amanda de Luis, la mobilitat actual és "pobra" i aposta per una mobilitat més sostenible, que prioritizi l'anar a peu, la bicicleta, el transport públic i "finalment ús puntual del cotxe, a partir de compartir un vehicle entre diverses persones i no que cada persona tingui un cotxe propi".

L'escenari actual és d'un ús excessiu i encara hi ha molta tasca per fer en carrils bicis, zones de baixes emissions... "Està costant moltíssim", lamenta la membre de Som Mobilitat. Segon De Luis, en la majoria de casos en els cotxes només hi va una persona, fet que "des d'un punt de vista de sostenibilitat no té cap sentit". "És un desgavell energètic molt gran", denuncia.

Més info: Així serà la Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat

Tot i això, "considera que cada cop hi ha més sensisiblitat i interès en la mobilitat sostenible". "Però hi ha hàbits adquirits de fa anys que costen de canviar. La lluita contra el canvi climàtic només la conseguirem si hi ha un canvi de mentalitat i de consum en la nostra societat i ha de començar per la mobilitat".

El causant de les emissions de CO2

El 47% de les emissions de CO2 a Catalunya són degudes al transport, sent la principal font. Joan Ramon Morante, de l'Institut de Recerca en Energia de Catalunya, l'origen principal és el transport terrestre. "Si el principal emissor és el transport, ens hem de preocupar com eliminar-les".

Com De Luis, considera que cal "un canvi de mentalitat". "Venim d'una societat que ha mitificat el fet de tenir cotxe i, si no en tens, sembla que no ets independent", exposa Morante, que assegura que és un "model insostenible".

"No podem continuar amb la idea que tota família ha de tenir dos o tres cotxes"

"Hem convertit el cotxe en un símbol de qualitat de vida", emfatitza Morante, que també aposta per sistemes de servei compartit de cotxes. "No podem continuar amb la idea que tota família ha de tenir dos o tres cotxes".

El cotxe elèctric no és la panacea

Tot i això, Joan Ramon Morante adverteix que el cotxe elèctric tampoc no és la gran solució. I és que si l'electricitat del cotxe no prové d'energies renovables, hi continua havent-hi emissions de CO2. Avui dia, menys del 30% de l'energia elèctrica generada a Catalunya ve de fonts renovables.

A més, una altra problemàtica és que la gent encara no aposta decididament pel cotxe elèctric. Segons Morante, es deu al fet que no tenen una gran autonomia. "Però el promig dels cotxes del parc automobilístic a Catalunya està en menys de 50 quilòmetres al dia. Això un elèctric ho cobreix, però per un dia l'any que vols fer 1.000 quilòmetres, ja no et serveix".

La solució per augmentar l'autonomia i perquè transports pesants i de mercaderies es passin a l'elèctric és l'hidrogen, una energia renovable i neta. El temps de recàrrega amb aquesta tecnologia és de minuts. És una tecnologia que s'està acabant de veure com es pot comercialitzar per fer-la sostenible econòmicament, tot i que hi ha ciutats europees que ho estan experimentant amb autobusos o camions de recollida de la brossa.

"On s'endollaran tots els cotxes elèctrics que estan al carrer"

Molts cotxes, com es veu pels carrers de Sant Cugat, passen les nits i les hores en què no s'utilitzen aparcats al carrer. Això suposa un problema si es vol que tots els vehicles siguin elèctrics, destaca Morante: "On s'endollaran tots els cotxes elèctrics que estan al carrer?".

Més informació
 
Comentaris

Destaquem