Els comerciants, expectants i amb opinions diferents sobre la Zona de Baixes Emissions

Propietaris d'alguns establiments del centre de Sant Cugat estan a l'expectativa per com els pot afectar la Zona de Baixes Emissions i hi ha diferents opinions

La Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat (ZBE) ja ha entrat en vigor, i està activa des del passat diumenge, 1 de maig -tot i que no tindrà caràcter sancionador fins a l'1 de novembre. En aquest sentit, la normativa de la ZBE és similar a la de Barcelona, i limita la circulació de vehicles contaminants pel centre del municipi. Només els vehicles amb el distintiu ambiental de la DGT podran accedir en l'àrea delimitada per la carretera de Vallvidrera, la Ronda Nord, l'avinguda de Roquetes, el carrer de Llaceres i el passeig de Valldoreix.

Una mesura més que accentua els problemes del comerç local

En aquest sentit, des d'una perspectiva comercial pot representar una mesura que es faci notar, i se sumi a d'altres que ja han entrat en vigor, com per exemple l'anella verda o al canvi d'hàbits de consum de la societat, que cada vegada utilitza més les grans plataformes d'internet. "L'entrada en vigor de la Zona de Baixes Emissions accentua una mica més el problema d'arribada de gent al centre de Sant Cugat, i se suma a, per exemple, l'anella verda", argumenta Jesús Carballo, gerent de Sant Cugat Comerç al TOT Sant Cugat.

En aquest sentit, Carballo assegura que la ZBE, tal com està plantejada, "afectarà la facturació del comerç local" i pot representar una pedra a la sabata més per als establiments del centre: "Ho veiem amb preocupació perquè és una mesura més que afecta i condueix al fet que molts negocis siguin inviables".

"La ZBE afectarà la facturació del comerç local"

A l'expectativa

Alguns comerciants i propietaris d'establiments del centre de Sant Cugat mostren escepticisme per com pot afectar en els seus negocis el canvi en la mobilitat que suposa la ZBE. "Qualsevol cosa que té a veure amb la mobilitat al centre, al comerç ens afecta. A més, no hi ha aparcament i la gent marxa al centre comercial", explica Alexandra Soria, del Pati de Llibres al TOT Sant Cugat. De totes maneres, la mateixa Soria reconeix que encara és d'hora per fer una avaluació de l'afectació de la Zona de Baixes Emissions en el comerç, i mostra escepticisme.

"Qualsevol cosa que té a veure amb la mobilitat al centre, al comerç ens afecta"

D'altra banda, assegura que "l'anella verda sí que ens afecta molt directament". En aquest sentit, assegura que l'anella verda els "condemna a desaparèixer". Per això, assegura que a escala de mobilitat "s'han de buscar vies alternatives".

Paral·lelament, Laia Garcia, de Calma House, assegura que el fet que el centre ja sigui de vianants propiciarà que la Zona de Baixes Emissions no "afecti tant directament". De totes maneres, sí que reconeix que pel que fa als clients "que vinguin cap a Sant Cugat a comprar i vulguin venir al centre potser afecta una mica més". Ara bé, Garcia assegura que "els establiments del centre tenim els FGC molt a prop i es pot venir amb transport públic, amb la qual cosa és probable que no sigui un hàndicap molt gran". En definitiva, tot i mostrar-se expectant, Laia Garcia apunta que la ZBE "no hauria d'afectar el comerç del centre".

"els establiments del centre tenim els FGC molt a prop i es pot venir amb transport públic"

El Centre Sanitari Can Mora, optimista

Des del Centre Sanitari Can Mora tampoc creuen que la ZBE afecti ostensiblement l'establiment. "Estem en una població amb riquesa, i el parc de vehicles és actual. No hi ha massa cotxes antics", argumenta Beatriz Garcia-Montón, membre de la direcció de Can Mora. A més, Garcia-Montón afirma que el fet de ser un establiment de l'àmbit de la salut fa que "la gent que ho necessita vingui". De fet, assegura que la mesura pot ser "positiva per a la ciutat", i també per a la salut: "És important fomentar el fet de caminar com a hàbit saludable".

"No hi ha massa cotxes antics"

"Una mesura abusiva"

"És una normativa una mica abusiva", afirma contundent Josep Casas, propietari del taller mecànic Josep Casas, situat al carrer de Sant Jordi, que afegeix que l'Ajuntament "s'ha precipitat una mica, ja que els cotxes antics a poc a poc es van acabant". En aquest sentit, Casas ho viu en primera persona al taller: "Hi ha molts cotxes antics que venen a fer una reparació i directament ja es llencen". Pel que fa a l'afectació que pot tenir el seu negoci a causa de la Zona de Baixes Emissions, Casas pronostica que "la feina baixarà un 25% o més", ja que alguns dels cotxes que fins ara arreglava "eren cotxes ja antics".

"L'Ajuntament "s'ha precipitat una mica, ja que els cotxes antics a poc a poc es van acabant"

De totes maneres, cal recordar que aquesta mena de vehicles poden anar al mecànic, encara que aquest sigui dins de la ZBE, avisant dels dies que el cotxe serà al taller i demanant un permís. "Tot això són traves", argumenta, però, Josep Casas.

La Zona de Baixes Emissions de Barcelona, per exemple, ja funciona des de fa uns mesos. Pel mecànic, però, Sant Cugat no té les mateixes necessitats que la capital catalana respecte a la contaminació: "Barcelona és una ciutat molt tancada. A Madrid, per exemple, ho van fer i després ràpidament ho van eliminar. A Sant Cugat potser afecta més l'autopista que frega el municipi que no pas els vehicles que passen pel centre. De fet és pràcticament tot per als vianants". Casas també es veu afectat a escala personal per la ZBE: "La meva família tenim 4 cotxes d'aquests que diuen contaminants. Aquests cotxes no surten durant el dia a dia, però si tenim la necessitat, en aquests moments aquests cotxes no poden sortir. Sí que pots demanar un permís, però no tens la llibertat que tenen els altres".

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem