Blasco, familiar residència Sant Cugat: "Si emmalalteixen, no se'ls portarà a l'hospital"

Entrevistem a una familiar de l'associació de familiars de la residència pública de Sant Cugat que viu amb angoixa la crisi del coronavirus

Mónika Blasco Racero és secretaria de l'associació de familiars de la residència Sant Cugat (ASFAREST) la seva mare viu a la residència Sant Cugat, l'única pública de la ciutat. Explica, entre altres, que ha mort un resident de coronavirus i que 7 persones més estan aïllades. Si la ciutadania vol enviar algun tipus d'ajuda per a la residència pot fer-ho a asfarestsantcugat@gmail.com.  

Quan neix l'associació de familiars de la residència Sant Cugat (ASFAREST) l'única pública de la ciutat?
Cristian Rioja és la presidenta, Joana Barazas, la tresorera i jo que sóc la secretaria, tres filles de tres residents que estan actualment a la residència, vam crear aquesta associació legalment constituïda des de l'any passat que es diu ASFAREST. Vam crear l'entitat perquè hi havia dificultats dins de la residència tant amb alimentació, com amb medicació, també amb temes de bolquers, com en el tema de la comunicació entre el centre i les famílies. Així vam pensar que era bona idea fer l'associació per sumar amb la residència, el grup Mutuam, que és qui gestiona la residència, i els famíliars.

Com esteu vivint la situació de la crisi del coronavirus ara mateix.
L'estem vivint amb molta angoixa, perquè per real decret no podem entrar a visitar els nostres familiars i si abans la situació era complicada, tot i que s'han fet moltes millores a dins (gràcies a la feina i la col·laboració del grup Mutuam i de la nostra associació) ara encara ho és més. Ara ho veiem amb molta angoixa, al principi hi havia poca comunicació, ara a poc a poc, n'hi ha més. He de dir que, tot i que la directora de la residència està de baixa des de l'inici de la crisi, sí que està treballant des de casa, segons ens ha dit Anton Molas que és el Director Àrea Residencial i és amb qui tenim el contacte. Ell ens dona la informació que ell té i que li donen des del Salut i és a qui l'equip tècnic de la residència li expliquen el que passa.

Com us heu organitzat els familiars?

Nosaltres com a associació ens hem organitzat per informar els familiars. És important dir que des del principi hem creat un xat de familiars, abans era de suggeriments, ara és un xat al qual expliquem el que Anton Molas ens explica, què passa a dins de la residència i també com estan els nostres familiars i les mesures que s'estan duent a terme.

Què suposa aquesta situació? Quines mancances hi ha a la residència?
Primer de tot no tenim tests, no saben qui està infectat i qui no a la nostra residència. Ara mateix tenim que hi ha una persona morta per coronavirus, a qui van detectar problemes respiratoris. Va ser a l'única persona que s'han emportat a l'hospital, això va ser a l'inici de la crisi, i va morir el dimecres de la setmana passada a causa del coronavirus. Hi ha 7 persones en aïllament en aquests moments, de les quals totes presenten símptomes de coronavirus, menys una que està aïllada per una infecció d'orina, però com que està molt baixa de defenses es va decidir aïllar-la. Com ho vivim? Doncs malament, perquè no tenim tests i no saben dels 67 si estan contagiats o no. No els podem aïllar i donar-los allò que necessiten i tampoc sabem la situació dels professionals que els atenen.

Com és la situació dels treballadors? 
Des de l'associació volem donar les gràcies a aquests professionals que han anat a treballar. Hi ha hagut tres persones que estan amb baixa perquè tenen els símptomes. Que hagi anat a treballar arriscant-se ells mateixos i als seus familiars és per treure's el barret i fer-los gran aplaudiment. Gràcies al fet que ells els cuiden nosaltres podem dia a dia estar una mica més tranquils. Estan fent el que poden, a vegades ens passen vídeos... Hem marcat uns horaris de trucades perquè no es col·lapsi la centraleta i puguin treballar amb els nostres familiars. Cada vegada que agafen el telèfon han de desinfectar el telèfon, a ells i al nostre familiar... és un procés llarg.

I quines són aquestes mesures?
Ja t'he dit que ens falten els tests, mascaretes, bates, epis... tot el que falten a totes les residències, si que és veritat que ahir va arribar un carregament important de material, però s'acaba de pressa. El que menys hi ha és mascaretes d'alta protecció. Ens falta tot això. Quines mesures s'estan prenent? A àmbit privat tots estem trucant a les portes que podem perquè ens donin material (mascaretes, gels...), cadascú amb la mesura que pot. El Grup Mutuam també està trucant a totes les portes. Ells van fer les peticions, però el govern central va requisar les 50 mil mascaretes que havien demanat, i el govern les redistribueix. Ells van saturats també. La comunicació amb Anton Molas és fluïda, tot i que a vegades hi ha coses que no se'ns explica, però ho acaba fent quan collem.

Aquesta setmana hem sabut que l'Ajuntament ha iniciat els tràmits per posar hotels de la ciutat a disposició de Salut, perquè pugui traslladar residents sans i evitar així més contagis. Com ho veieu des del l'associació?
Quan vam llegir la notícia ens va agradar, pensem que és una gran iniciativa treure a les persones que estan sanes i dinar-los una oportunitat com és obvi. Però és clar, no sabem si estan infectats o no, perquè ningú té els test. Com ho veiem? Que només poden traslladar a persones que són independents. En la Residència de Sant Cugat el 99% dels residents són dependents, només hi ha 3 que són independents. Són persones que si no els hi dones menjar no mengen, si no les neteges van bruts. Només hi ha tres que són independents i si aquests no estan infectats, seran els que podran decidir si aniran a un hotel. Les preguntes que ens fem són: Com els enviaran? Amb personal de gericultura? La medicació com se'ls hi distribuirà? Com es faran les dietes? Hi ha molts buits. La iniciativa és bona, però és important saber la gestió. Hem de saber si tot està estudiat i preparat. Vull afegir que abans de donar explicacions als mitjans s'ha d'estar molt segurs del que s'explica, hi ha hagut alarma social. Els familiars es preguntaven si podien portar els familiars a un hotel perquè ho havien vist als mitjans. És molt important que quan es comuniquin accions com la dels hotels ja estiguin fent-se i que realment es puguin fer i s'expliquin bé, perquè al final els familiars ens espantem.

Això està ja en mans dels departaments corresponents de la Generalitat: Salut i Serveis Socials. Voleu fer alguna petició a l'Ajuntament?
La petició que volem fer és que és molt important que hi hagi una comunicació amb el centre, que ja els hi ha dit que només podien derivar tres als hotels, en el cas que no estiguin infectats. Quina petició fem? Que demanin els tests. Que l'Ajuntament cada matí, cada tarda i cada vespre demani els tests.

Què passa si un dels familiars emmalalteix? 
Una de les coses que ens han dit és que als nostres familiars no se'ls portarà a cap hospital, és a dir, que si emmalalteixen de COVID-19, se'ls aïllarà. Si es posen molt malalts, se'ls hi farà el tractament que toqui, se'ls ajudarà al màxim, si se'ls hi ha de fer un tractament pal·liatiu, se'ls hi donarà a la residència.

Per què això?
Això ho haurà de respondre la sanitat pública.

Per què tenen més d'una edat determinada?
Jo no m'atreveixo a dir això, només ser el que s'ha decidit. S'ha decidit que s'atendrà als nostres familiars amb tots els mitjans, però a casa seva, que és la residència, no se'ls enviarà a l'hospital. Ens han assegurat que tindran la millor atenció i no dubto d'això.

 
Comentaris

Destaquem