Denunciat per "interferir la trajectòria d’un helicòpter" amb un avió de radiocontrol

Els fets van passar al Club d'Aeromodelisme de Sant Cugat

Els Mossos d'Esquadra han denunciat públicament que un pilot d'avions de radiocontrol va volar a més altura de la permesa i va interferir en la trajectòria d'un helicòpter policial. Els fets van passar l'11 de maig a Sant Cugat, al Club d'Aeromodelisme de la zona de Can Sant Joan. Segons la policia, el pilot podria ser sancionat amb un multa dels 60 als 225.000 euros. El pilot en qüestió és el santcugatenc Joan Rombaut, professional i top-10 mundial de la seva categoria. Rombaut nega les acusacions, que la policia catalana va difondre a través de les xarxes socials. 

El relat dels Mossos

Segons el relat policial, un dels helicòpters dels Mossos tornava d'un servei i començava la maniobra d'aproximació a l'aeroport de Sabadell, quan es va trobar amb l'avió de radiocontrol volant per sobre. El pilot de l'helicòpter va haver de fer una maniobra evasiva per ampliar la distància de seguretat amb l'aparell i va buscar la persona que el dirigia. Un cop localitzada, la mateixa tripulació de l'helictòpter va aterrar per identificar-la. El pilot tenia els permisos per operar a la zona però hauria superat amb escreix l'alçada màxima legal permesa per aquestes aeronaus. Els Mossos han informat dels fet a l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), que és l'autoritat competent en la matèria.

Tot i això, en el relat dels Mossos hi havia diverses imprecisions. La policia va assegurar que els fets van passar a l'Aeroport de Sabadell, tot i que van ser a Sant Cugat. A més, també parlava d'un dron, quan era un avió de radiocontrol.

Joan Rombaut, pilot professional

El pilot és Joan Rombaut, un jove santcugatenc de 30 anys que ha guanyat campionats nacionals i estatals de la seva categoria (acrobàcies) i en l'últim torneig internacional va quedar en desena posició. Rombaut entrena al Club d'Aeromodelisme de Sant Cugat des de fa més de quinze anys i recalca que tant l'entitat com ell mateix tenen tota la normativa i permisos en regla.

Més info: Juan Rombaut, el pilot d’acrobàcia internacional que vol lluitar entre els millors

El santcugatenc explica que estava entrenant en la seva disciplina quan van sentir (ell i el seu pare, que feia d'observador) un helicòpter. "Estava fent els meus programes de figures acrobàtiques, que estan aprovades per la Federació Aèrea Internacional", relata Rombaut, que afegeix: "Quan entreno, sempre tinc un observador, el meu pare. Si sent un helicòpter o el veu, m’informa i no sobrepassem l’alçada i baixem encara més. Ens apartem o aterrem directament perquè no sigui un perill".

Joan Rombaut: "No vaig interferir en la trajectòria de l’helicòpter"

Això és el que van fer el passat 11 de maig, quan van veure que s'aproximava l'helicòpter dels mossos: "Es va anar acostant més. El meu pare em va dir d’aterrar i vaig baixar. L'helicòpter es va posar davant nostre i va aterrar". Els policies li van demanar el DNI i li van fer una foto a l'aparell, però no li van demanar els permisos ni llicències que té en regla. Tampoc li van donar ni li ha arribat cap notificació i es va pensar que quedaria en un avís. Fins que va veure el tuit dels Mossos d'Esquadra aquest dijous: "Quan et veus al tuit dels mossos, la primera sensació de a veure si soc un delinqüent. Va ser una sorpresa i estava molt preocupat".

Tot i això, assegura que en cap moment va interferir en la seva trajectòria: "No vaig interferir en la trajectòria de l’helicòpter. És un avió de radiocontrol, estic volant tota l’estona sobre la vertical del meu club, respectant les limitacions. En cap moment, es va veure l’avió i l’helicòpter junts. No estaven a prop. Quan vam sentir l’helicòpter, vaig baixar molt i en cap moment sobrepasso la seva alçada". 

A més, sobre l'acusació de sobrepassar els 120 metres d'altura permesos, Joan Rombaut explica que en la seva pràctica esportiva, els altímetres estan prohibits. Per això, assenyala que es podria superar en un o dos metres. Tot i això, creu que els mossos es van confundre: explica que el límit d'alçada s'ha de calcular sobre el terra, no sobre el nivell del mar. "A les imatges es demostra que no estic volant a més de 120 metres", sentencia.

Joan Rombaut: "Soc campió d’Espanya, estic considerat esportista d’alt nivell i soc dels deu millors al món"

Joan Rombaut, que també és pilot privat d'avionetes, reivindica la seva experiència com a pilot d'avions de radiocontrol. A més, manté una bona relació amb la Federació Aèrea Espanyola i Catalana que li han mostrat el seu suport. I és que els mossos van difondre que podria ser sancionat amb 225.000 euros. Tot i la preocupació, el suport rebut el tranquil·litza una mica. 

Arran de la polèmica, ha deixat d'entrenar fins que no es resolgui. "Al juny tinc tres campionats, i un d’ells és el d’Espanya, que decideix si podré anar al campionat d’Europa a l’agost. Estic entre els 10 millors d’europa i estic molt interessat a poder anar-hi. No poder entrenar no és el millor", lamenta.

Campió d'avions de radiocontrol

El Club d'Aeromodelisme de Sant Cugat també ha sortit al pas d'aquesta denúncia i ha defensat el pilot. "Donat el seu currículum, és més que improbable que pugui posar en risc a ningú, sent a més pilot privat d'avioneta i molt conscient i responsable del risc que podria suposar l'impacte amb una aeronau civil", explica l'entitat en un comunicat.

A més, el Club exposa que pot haver-hi un error de precisió per part de l'helicòpter de Mossos, ja que l'altura de vol la indiquen sobre el nivell de la mar i que existeix una diferència entre la altitud de vol i la altitud del camp de vol. "En cap moment es va produir cap risc de col·lisió amb l'helicòpter de Mossos", sentencia l'associació, que recorda que té 40 anys d'història i compleix amb tots els requisits legals, a més de comptar d'una carta operacional amb l'aeroport de Sabadell i la torre de control.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem