Els veïns de Can Mates tornen a recuperar l'aigua calenta i la calefacció

El veïnat de quatre blocs de Can Mates aconsegueixen el compromís de la propietat dels immobles per resoldre els desperfectes que pateixen

La majoria dels vuitanta veïns de dos blocs de pisos de Can Mates que s'havien tornat a quedar sense aigua calenta ni calefacció ja han recuperat de nou el subministrament. A més, després d'un any de "lluita veïnal" han aconseguit el compromís de la propietat dels edificis, Testa Residencial, a reparar tots els desperfectes. Inicialment, el 22 de gener, van ser més quatre blocs i més de 200 veïns els que es van quedar sense aigua calenta ni calefacció. A 1 de febrer encara hi ha alguns habitatges a l'espera de recuperar-ho. 

Més info: Més de 200 veïns de Sant Cugat porten dos dies sense aigua calenta ni calefacció

Un any de queixes

Els llogaters dels habitatges dels quatre blocs del carrer de Josep Irla, Josep Tarradelles i Antoni Soladell fa més d'un any que denuncien les deficiències dels habitatges i en responsabilitzaven a la propietat, a qui acusaven de no tenir cura dels immobles tot i pagar 160 euros mensuals de manteniment. Això es va traduir en tenir dues calderes comunes inutilitzades o altres problemes estructurals com goteres al sostre del pàrquing.

El problema energètic va fer vessar el got. Fa un any, Testa Residencial va canviar l'empresa gestora de l'aigua calenta i calefacció dels edificis. Fusiona Mantenimientos se'n va fer càrrec i la seva primera decisió va ser un increment del preu del 500%. A més, el veïnat denuncia que el manteniment ha estat nul, amb dues calderes inutilitzades completament. Així, amb una única caldera s'estava donant servei a dos blocs. Quan ha fallat, s'han quedat sense aigua calenta ni calefacció. 

Més info: Dos blocs de pisos de Can Mates tornen a estar sense aigua calenta ni calefacció

Compromís per arreglar els desperfectes

Per tot plegat els veïns fa un any que presentaven queixes a Testa, sense obtenir respostes satisfactòries. De fet, Sara Oriol, veïna de l'immoble, assegurava que l'objectiu de la propietat era força a marxar els inquilins, que molts d'ells havien entrat sota el paraigües de Promusa, per poder augmentar els lloguers.

Fins aquest dimecres, que s'ha produït una trobada entre responsables de Testa, una mediadora de l'empresa, tècnics d'instal·lacions i responsables de la nova empresa gestora que s'encarrregarà de l'aigua calenta i la calefacció i que han buscat els mateixos veïns. Una trobada que Sara Oriol valora positivament, ja que Testa, amb nous responsables, s'hauria compromès a arreglar tots els desperfectes. 

"Esperem que tot vagi bé ara", destaca Sara Oriol. Tot plegat, fruit de la insistència dels propis veïns, que havien lamentat el poc suport rebut per part de l'Ajuntament fins a dia d'avui tot i que Promusa va ser l'encarregada d'assignar els habitatges de lloguer. Davant de la situació dels veïns sense aigua calenta ni calefacció, l'alcaldessa de Sant Cugat, Mireia Ingla, es va posar en contacte amb Testa per pressionar perquè s'arreglés. A més, pròximament es trobarà amb els responsables de la propietat a Catalunya i a Madrid per seguir el tema. 

Protecció oficial de propietat privada

Abans de la crisi econòmica del 2008 es van començar a aixecar aquests quatre blocs que s'havien de destinar a la venda lliure. Però amb la crisi, no es van acabar de vendre i la promotora els va cedir a l'Ajuntament de Sant Cugat per destinar-los durant 25 anys a la protecció oficial de lloguer. Així, els primers inquilins es van assignar a través d'un sorteig de Promusa a partir de 2010.

Després de diversos canvis de mans, el fons Testa Residencial va adquirir els quatre blocs i van començar els problemes pels inquilins. "Estan apretant perquè els primers inquilins de Promusa marxin i, així, poden el màxim preu que permet la protecció oficial", explicava Sara Oriol. És el seu cas, que va entrar a viure-hi fa tres anys: "Posen uns preus desorbitats de despeses comunitàries. Jo estic pagant 159 euros de manteniment mensual de comunitat, a banda del lloguer. En total pago 1.007 euros per un pis de protecció oficial".

I la denúncia arribava perquè tot i els 159 euros pel manteniment, els edificis acumulen "greus problemes estructurals" que no se solucionen. Els ascensors van tenir un ordre de tancament durant sis mesos i el pàrquing, amb la meitat de llums sense funcionar, té goteres contínuament. "Hi ha una deixadesa total de les zones comunitàries", afegeixia Oriol. Ara esperen un canvi radical en la situació. 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem