El Mina Grott, el túnel de Collserola per on va passar el primer tren elèctric de l’Estat

Vídeo per conèixer la història del Mina Grott, situat a Collserola i per on passava el primer tren elèctric d'Espanya

Amagada a la falda de Collserola es troba l’entrada de Mina Grott, un túnel de més d’un quilòmetre que connecta el pantà de Vallvidrera amb el Peu del Funicular, i per on passen les canonades que transportaven aigua des del passeig de les aigües fins al Vallès. Ara segueix funcionant, però només en casos d’emergència.

Segons l'historiador de Sant Cugat Doménec Miquel, "no hi ha referències exactes de l'any en què es va construir el Mina Grott, que en aquell moment no tenia nom i servia per fer arribar l'aigua del Pantà de Vallvidrera fins al poble de Sarrià". "No obstant això-diu- es pot dir que es va posar en funcionament a partir del 1874, any en que es va inagurar el Pantà de Vallvidrera fins al poble de Sarrià".

 

Veure el vídeo cedit per RTVE Catalunya:

Connectar el Vallès industrial amb la Barcelona urbana

A principis del s. XX s'hi va instal·lar un tren subterrani elèctric per a passatgers, el primer d'Espanya. La iniciativa la va tenir un jove emprenedor de Sarrià, Heribert Alemany, i més tard l'enginyer Emili Montañès per poder fer realitat el seu somni; demostrar que es podia connectar Barcelona amb Vallès a través d'un tren. El 13 de juny de 1908 es va inaugurar el primer vagó elèctric amb capacitat per a 36 passatgers. Prop de 40 mil persones hi van viatjar durant els dos anys i mig que va funcionar. Segons explica Joan Carles Salmeron, escriptor i expert en trens, "van rebre fortes pressions del parc d'atraccions del Tibidabo i el funicular de Vallvidrera, però van aconseguir una altra concessió i van seguir circulant fins al 1916 en el moment en què es va inaugurar els FGC entre Terrassa i Sabadell".

El trenet va convertir el Pantà de Vallvidrera i Les Planes en una zona d'esbarjo de la burgesia barcelonina i dels pobles veïns. Salmeron diu que "els famosos merenderos van començar gràcies al trenet".

A més, la Mina Grott es va fer servir com a polvorí de l'exèrcit de la república a la guerra.

 

El nom de la Mina Grott

Segons Doménec Miquel "En aquella època -diu- Richard Wagner es posà de moda en el Gran Teatre del Liceu. En una de les seves òperes, Tristán e Isolda hi apareix la cova de la mort. D'aquí el nom del túnel Mina Grott".

Vídeo cedit per rtve Catalunya

Vídeo cedit per rtve Catalunya

 

 
Comentaris

Destaquem