Els detalls de la comunicació

S’ha de procurar escoltar de manera empàtica, entenent que la persona està desorientada i que la seva vivència pot ser confusa i estranya

Atendre i cuidar a una persona desorientada o amb demència, a part de poder ser una tasca feixuga, també pot esdevenir una experiència enriquidora. És molt probable que mai ens hagin ensenyat a comunicar-nos de manera efectiva, que ens costi expressar-nos de manera respectuosa i que, de vegades, no tinguem gaires habilitats a l'hora d'escoltar a l'altre.

És lògic, fins i tot, que no siguem gaire conscients de com ens comuniquem habitualment amb els nostres interlocutors. Tanmateix, quan atenem a una persona desorientada o amb demència, la comunicació comença a ser una part molt rellevant dins de la relació. A continuació us expliquem alguns aspectes que és convenient que tinguem presents a l'hora d'interaccionar.

El to de veu, per exemple, ofereix molta informació sobre l'emoció que sentim, per tant, posar-hi atenció i procurar que sigui amable i agradable fa que el que diem pugui ser més ben rebut. Parlar amb un ritme calmat, permet que ens apropem a la persona de manera més càlida. Com que les persones poden tenir dificultats a l'hora d'expressar-se, també seria bo que anéssim preguntant com es troba, si necessita alguna cosa o si podem ajudar-la d'alguna manera, i oferir-li temps per respondre.

Com que parar atenció a tots aquests detalls pot arribar a ser cansat, hem de procurar dedicar-nos atenció a nosaltres. És important oferir-nos moments de calma i autocura per poder airejar-nos: les activitats agradables i que ens permetin descansar físicament i mentalment ens ajudaran!

Som AFA-VO, atenem a persones amb demència i a les seves famílies. Ens trobareu a la Casa de Cultura.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem