Oriol Cusó, president de La Unió Ciclista Sant Cugat. FOTO: TOT SANT CUGAT

Esports

Cusó: "Volem obrir la porta a tothom que practiqui o que vulgui practicar el ciclisme"

Oriol Cusó és des de fa uns mesos el nou president de la Unió Ciclista Sant Cugat, una de les entitats amb més anys d’història a la ciutat (des de 1957)

Oriol Cusó és des de fa uns mesos el nou president de la Unió Ciclista Sant Cugat, una de les entitats amb més anys d’història a la ciutat (des de 1957), en substitució de Rafa Robledo, que va deixar la presidència després de dos mandats complets i un any del tercer.  En els darrers mesos l’entitat ha experimentat un important creixement en el nombre de socis i aquests superen la xifra de 300. Cusó confia en el fet que el Circuit Ciclista Sant Cugat impulsi encara més l’entitat.

Com valora la tasca de l’anterior president de l’entitat?

L’expresident Rafa Robledo, durant els seus anys de mandat, va crear i impulsar l’escola de ciclisme i va aconseguir el local de l’entitat. Tenia un tercer projecte, que era el Circuit Ciclista Sant Cugat, però en veure que la seva creació no era immediata va decidir posar-se a un costat i cedir-me la presidència.

En què consisteix el projecte Circuit Ciclista Sant Cugat?

Aquest projecte, que ha tingut diferents noms com aquest que dius o Parc de la bicicleta Sant Cugat, seria un circuit asfaltat on es podria entrenar amb bicicleta i que permetria beneficiar-se als nanos menors d’edat, ja que actualment no ho poden fer. Només poden anar per asfalt si van acompanyats dels seus pares. Alhora, en aquest espai també es podrien fer els entrenaments d’enduro o de BTT. A més, aquest espai no només seria per a la bicicleta, sinó que també es podria deixar per a patins en línia o altres.

"L’altre objectiu és el d’incrementar la presència de les dones en el club"

Un dels objectius és obrir l’entitat a les dones i als joves. Com ho penseu fer això?

El que volem és que no es creï un buit entre els 18 i els 30 anys. Entre altres propostes, treballem per entrar en competició tant en BTT com en carretera com en triatló. L’altre objectiu és el d’incrementar la presència de les dones en el club. Si bé en carretera i en triatló hi ha una mica de representació, en BTT aquesta és minoritària. Volem canviar la idea que la Unió Ciclista té un caràcter solament competitiu. Volem obrir la porta a tothom que practiqui o que vulgui practicar el ciclisme perquè tenim uns monitors preparats per entrenar i ensenyar a anar amb bicicleta i a circular per la carretera i ensenyar les normatives per anar per la muntanya respectant els vianants.

Com valora aquest ‘boom’ de la bicicleta durant el confinament?

Ens agradaria participar en aquest desenvolupament de l’afició a la bicicleta d’una forma més ordenada. Podem ajudar al fet que la gent s’aprofiti del benefici d’un esport individual que alhora es pot fer en grup. D’ara endavant crec que es mantindrà l’afició a la bicicleta. i nosaltres hi podem col·laborar ensenyant nous camins  al Parc de Collserola o ensenyant a circular per la ciutat.

"Entenc que en aquest moment d’explosió de la bicicleta és més necessari que mai un consens sobre l’ús que se’n fa del parc"

Com valora els canvis de la normativa al Parc de Collserola?

Creiem que és excessiva quant a restriccions. Entenem que s’ha de posar ordre i que la velocitat en el parc ha de ser l’adequada i que hem de respectar els vianants. Però també hi ha una necessitat de practicar un esport, la trialera i que hi ha tot una iniciativa d’un grup que està proposant de posar ordre. Entenc que en aquest moment d’explosió de la bicicleta és més necessari que mai un consens sobre l’ús que se’n fa del parc.

Què els diria als qui critiquen l’Anella Verda?

Sempre que es fa un carrer per a vianants i s’incorporen carrils per a bicicleta hi ha els seus pros i els seus contres. En general és bo que s’habilitin espais perquè la gent es desplaci amb seguretat en bicicleta. Entenem que això també requereix el respecte del ciclista davant de la resta de ciutadans. De la mateixa manera que els ciclistes demanem respecte dels vehicles quan circulem per la carretera, també els ciclistes hem de respectar als vianants. Crec que, si ens acostumem a desplaçar-nos a peu i en bicicleta, ajudarem a complir els objectius de la Unió Europea de reduir la contaminació. Per això, en principi, crec que és una iniciativa necessària.

"Internament crec que ha millorat molt la comunicació entre els socis"

Quan deixi la presidència com li agradaria deixar l’entitat Ciclista Sant Cugat?

Hi havia tres qüestions que tenia intenció de millorar quan vaig entrar a dirigir l’entitat. Una era l’equipament dels socis, que ja hem aconseguit, l’altre era millorar la comunicació interna i externa de la Unió ciclista. Internament crec que ha millorat molt la comunicació entre els socis i estem caminant en millorar la comunicació amb l’entorn i la societat. I la tercera qüestió és sanejar econòmicament l’entitat, que, malgrat el coronavirus, ho estem aconseguint.

Com a futur immediat o proper, volem treballar conjuntament amb l’Ajuntament. Ens agradaria entrar a participar en el que seria el Parc de Collserola i, quan les circumstàncies ens ho permetin, ens agradaria que el projecte del Parc de la bicicleta Sant Cugat fos una realitat.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.