Carola Calventus: “Als alumnes també els hem d’educar en valors socials”
La Carola Calventus és la tècnica de l’Ajuntament de Sant Cugat que promou, coordina i posa en contacte tots els col·lectius que desenvolupen projectes d’aprenentatge servei a la ciutat
Entrevistem a Carola Calventus, tècnica d’Educació de l'ajuntament:
En què consisteix l’aprenentatge servei?
A mi m’agrada molt la definició que fa el Centre Promotor d’Aprenentatge Servei. És una metodologia, una proposta educativa, que combina aprenentatge i servei a la comunitat. A partir d’uns aprenentatges que nosaltres estem adquirint el que fem és aplicar, reflexionar i consolidar aquests aprenentatges. M’agrada molt la frase que diu: “Diga’m i ho oblido, ensenya’m i ho recordo, involucra’m i ho aprenc”. Quan fem un servei a la comunitat i podem aplicar tots aquells aprenentatges que estem treballant es consoliden molt millor.
Per què creu que és important l’aprenentatge servei per a l’ensenyament?
Perquè a part de treballar tots els continguts, dónes un servei i, per tant, estàs promovent també un compromís social. Als alumnes també els hem d’educar en uns valors socials.
I la comunitat, en aquest sentit, què guanya amb aquest intercanvi?
Un servei. Normalment els projectes d’aprenentatge servei cobreixen una necessitat social. El que intentem és que aquests projectes donin resposta a aquesta necessitat.
Quan va començar a aplicar-se l’aprenentatge servei a Sant Cugat?
Fa tres anys. Va néixer emmarcat dins el Pla Educatiu d’Entorn de Sant Cugat, amb alguna actuació que ja s’estava fent amb aquesta metodologia. A partir d’aquí vam pensar que això s’havia d’ampliar i vam engegar-ho fent petites formacions, amb el Centre Promotor i la Diputació i amb els centres educatius de primària i secundària i les entitats. El 2012, després de fer la segona formació, ja hi havia gent que estava fent projectes, però no els identificava com a aprenentatge servei.
Com es va consolidar?
El maig del 2012 vam decidir que en l’àmbit municipal s’havia de fer un reconeixement a tota la gent que està treballant per a la comunitat, perquè són projectes molt bonics que a vegades tenen poca visibilitat. L’any passat el vam tornar a fer. I al juliol, el Centre de Recursos ens va oferir fer una formació per a tota la gent que estigués interessada. A partir d’aquesta formació estan començant a sorgir nous projectes.
En quin punt ens trobem ara?
A escala municipal hem de seguir treballant i seguir promocionant l’aprenentatge servei. Hi ha una estratègia política en aquest sentit. Ho tenim molt treballat amb els centres educatius. A més, el Departament d’Ensenyament està impulsant el servei comunitari com a matèria optativa. Però hem d’arribar a més col·lectius.
Quina tipologia de projectes hi ha?
Hi ha projectes que van molt lligats a la persona que els impulsa i n’hi ha d’altres que s’han anat consolidant. També n’hi ha que encara que varien les propostes, els fan els mateixos col·lectius. Un exemple són les activitats que fan escoles i instituts amb la residència Santa Rosa. Aquí els nens no només donen un servei, també aprenen habilitats. L’aprenentatge també són valors i habilitats socials.
Quines són les novetats d’aquest darrer curs?
L’institut Joaquima Pla i Farreras ja està oferint la matèria optativa de servei comunitari i està fent projectes d’aprenentatge servei. Jo tinc comptabilitzats 29 projectes, però no són nou nous. Alguns són els mateixos però amb variants, n’hi ha que han desaparegut i n’hi ha que són nous d’aquest any.
Llegeix el reportatge.
