Creixent a cinc minuts del Monestir
Coll Favà, Can Magí i Sant Francesc són barris que tot i que són prop del centre tenen personalitat pròpia. Històricament han estat punts per on Sant Cugat ha crescut en població
Més enllà del Monestir
El poblet que era Sant Cugat als anys seixanta s’havia format al voltant de dos centres neuràlgics. El primer, històricament inevitable, és el Monestir. El segon, l’estació de tren. Quan l’eix Monestir-Estació ja havia estat urbanitzat va sorgir la necessitat de fer més gran aquella ciutat incipient, i un dels punts on va començar aquesta expansió va ser el que ara és el barri de Sant Francesc, situat darrere les muralles del monument santcugatenc més important.
José Quilez era un jove paleta fa 50 anys. Recorda com va venir a treballar ajudant el que llavors eren nous santcugatencs a fer-se la casa a Sant Francesc. “Venint de l’estació havies de creuar tres rieres”, recorda. Aquell remot 1960 li van oferir comprar un terreny prop de les cases on treballava però no el van acabar de convèncer. Tres anys més tard es va decidir. “La primera vegada m’oferien un solar a duro el pam! Quan em vaig decidir a comprar-lo ja valia 20 pessetes el pam. Ja llavors es venia el fet de tenir una propietat a Sant Cugat com una inversió”.
El que avui en dia tothom mesura utilitzant metres quadrats aleshores es feia amb pams. Un metre quadrat equival a 25 pams i pam a pam es va anar poblant un barri que ben aviat es caracteritzaria per tenir al costat una zona veïna de caràcter industrial.
Més de 10.000 veïns repartits en aquests tres barris del centre
Can Magí, 1.538
Coll Favà, 6.382
Sant Francesc, 2.207
Feina i serveis
Sant Francesc es va anar poblant principalment amb persones que, com en José Quilez,s’anaven fent la casa a mida a poc a poc i ells mateixos. Aquells anys va començar a sorgir el que avui és el polígon industrial de Can Magí una de les poques zones industrials que té Sant Cugat. Encara en temps de dictadura, i sense que existís el Parc d’Activitats econòmiques de Can Sant Joan, Can Magí va crear una bona pila de llocs de treball en el sector secundari, fet relativament inèdit a Sant Cugat.
50 anys més tard hem vist com encara avui en dia aquesta zona alberga la seu central (i recentment) renovada dels laboratoris Ferrer, l’obrador de l’empresa local Sabat, la fàbrica de components d’automòbils Delphi i la planta de la companyia química Lubrizol entre d’altres. Molts veïns de Sant Francesc i la zona de la carretera de Cerdanyola són avui jubilats que van passar diversos anys de la seva vida fent feina en aquesta zona. De fet, la mitjana d’edat i el perfil de molts dels residents en aquest districte són gent gran que van venir a Sant Cugat en aquell moment de boom econòmic i migratori provinent des del sud de l’Estat espanyol.
La creació d’un nou barri
A partir de l’any 1990, esperonats per la construcció dels Túnels de Vallvidrera, molts barcelonins van preferir la tranquil·litat de Sant Cugat al brogit de la capital catalana. Aquella dècada seria l’inici de la gran expansió demogràfica de la ciutat i suposaria la creació de diversos barris nous com el Parc Central o el que ara ens ocupa: Coll Favà. En uns terrenys on hi havia camps es va començar a construir de zero un barri nou que tindria com a eix principal una rambla amb comerços i blocs de pisos a banda i banda.
L’avinguda de Francesc Macià s’ha convertit en el carrer principal de Coll Favà i en un punt de trobada que no només aplega els veïns de la mateixa zona, sinó que ha atret part dels residents a Sant Francesc i Can Magí que tenen ara molt a prop de casa seva una zona amb vida comercial. Coll Favà ja és un barri consolidat que a més ha esdevingut vital per a Sant Cugat, ja que acull el ZEM Jaume Tubau: el complex esportiu de titularitat pública més important de la ciutat. No gaire lluny d’allà hi ha la pista poliesportiva de Sant Francesc, on entre d’altres activitats, es duen a terme competicions oficials dels Jocs Esportius Escolars.
Canvis de fesonomia
El Pla de Mobilitat que va aprovar l’Ajuntament l’any passat amb l’acord de tots els partits menys el PP canviarà la manera com circulem per la ciutat. Aquest punt és especialment significatiu als barris de Coll Favà i Can Magí, ja que la ronda Nord i la previsió d’un vial a la zona de Can Vernet i d’un pont que travessi les vies del tren suposarien uns canvis significatius en la fesomia d’aquests emplaçaments.
Rodalies a Coll Favà o l’estació que no és el que hauria de ser
El 2005 es va posar en funcionament la primera estació de Rodalies a Sant Cugat i feia parada a Barcelona. L’any 2011, però, es va produir una reordenació de les línies i Sant Cugat va quedar com a estació de parada a la línia R8 que cobreix el tram Granollers-Martorell passant també per Rubí i la Universitat Autònoma. Des de llavors s’ha anant perdent encara més l’interès per Rodalies a Sant Cugat fins el punt de considerar-se una estació semideserta.
En els pròxims dies s'aniran publicant notícies relacionades amb la realitat d'aquests tres barris.
