Joaquí Viñolas durant el seu homenatge. FOTO: Amanda Bernal

Cultura

El Siglo s'omple per homenatjar el Joaquim Viñolas cineasta

L'acte ha estat organitzat pels seus amics, entre d'altres Pep Codó i Paco Soler amb la col.laboració d'Octavi Barnils, JM Martí Rom i de l'Ajuntament de Sant Cugat.

El Siglo de Mercantic ha quedat petit per homenatjar a Joaquim Viñolas, pintor amb una llarga trajectòria i cineasta durant una etapa molt concreta, del 1966 al 1969 en què va produir nou pel.licules que van tenir el reconeixement de la crítica i de festivals de l'època com el de Rapallo (Italia). L'acte ha estat organitzat pels seus amics, entre d'altres Pep Codó i Paco Soler amb la col.laboració d'Octavi Barnils, JM Martí Rom i de l'Ajuntament de Sant Cugat.

Molta gent del món de l'art s'ha sumat a aquesta festa per retre homenatge a un dels pioners a casa nostra del cinema independent i experimental. La presentació ha anat a càrrec del també reconegut cineasta JM Martí Rom, qui ha explicat que Viñolas es un clar exponent del cinema independent que va sorgir als anys seixanta allunyat del cinema amateur, molt proper a la realitat social i a l'experimentació i molt lligat a les arts avantguardistes, un cinema pre-maig del 68.

Viñolas retrata amb les imatges un cinema molt proper a la seva faceta de pintor. L'Ajuntament a través de la regidora de Comunicació, Joana Barbany, ha fet un reconeixement de Viñolas que també l'ha fet extensiu als col.laboradors en les seves pel.lícules, Octavi Galceran i Domingo Vilapuig. Per la seva banda, Pep Codó ha manifestat que una generació d'artistes santcugatencs van tenir en Viñolas com a referent, en un moment molt tancat i gris. "Viñolas fou una punta de llança per molts joves que volíem seguir el camí de l'art" ha manifestat l'escultor.

Una selecció de les seva cinematografia ha estat projectada i després s'ha donat pas a un debat amb el públic. Les cintes han estat, 14 Sant Cugat (1964) un documental sobre el poble rural i tancat de l'Època. Zona verde (1964) documental sobre els merenderos de les Planes, seguides de Poema en cincs, un poema visual que aprofundeix en l'abstracció, El último (1966) un curtmetratge surrealista i Testimoni (1969) la última realització de Viñolas que retrata la onada d'inmigració dels seixanta, quan Espanya s'abocava al desarrelem i les ciutats creixien caòticament.

Ben aviat a través del Totsantcugat.cat podreu gaudir d'algun d'aquests films de l'artista santcugatenc.