L'entrada del Teatre Auditori de Sant Cugat FOTO: Mané Espinosa

Cultura

Riure per no plorar

El crític d'art Eduard Jener parla sobre l'obra 'Monopoli' de Mar Monegal representada en el Teatre Auditori

Mar Monegal, jove autora catalana, guanya el X Combat de Dramatúrgia del Festival Temporada Alta 2020 amb Monopoli. Dic jove perquè quan guanya té 40 anys i d'això, de quan i com es considera avui en dia l'edat, com el pas generacional ha canviat radicalment les qualificacions, també ho tracta a l'obra.

Una parella, en Pol i la Montse, viuen en un pis llogat quan reben una comunicació de l'agent immobiliari corresponent que els comunica que la propietària ha decidit cancel·lar el seu contracte de lloguer i que tenen 3 mesos i un dia per deixar-lo lliure. Això d'un dia és molt significatiu perquè ens recorda les penes de presó quan es verbalitza alguna sentència criminal.

En Pol i la Montse, com moltes parelles de joves-vells actuals, no tenen uns ingressos suficients per plantejar un canvi de pis escollint on aniran a viure perquè ell no té una feina fitxa, no té contracte ni pot justificar ingressos i ella sí, però òbviament, insuficient per assumir les pujades de preus en els lloguers dels darrers tres anys a Barcelona. I no ho diuen, però la majoria dels espectadors del Teatre Auditori segur que ho vàrem pensar, el que passa també a Sant Cugat.

Per solucionar un plantejament diferent de la parella davant d'aquesta nova situació decideixen fer una partida de Monopoly (amb y si us plau), un joc imprescindible d'infantessa d'en Pol, perquè el guanyador decidirà que portaran i que deixaran i també on aniran dels diferents llocs de la ciutat que han estat visitant. Aquesta anada i tornada al passat serveix per explicar els canvis que s'han produït en les relacions econòmiques i, sobretot, en la manera d'afrontar el pas dels anys i les suposades necessitats de les persones per assolir la realitat actual que no té res a veure amb les de generacions anteriors... aparentment.

L'obra es presenta en format comèdia, moviment, gesticulació (a voltes caricaturesca), pantalles canviants de colors, imatges i música de Nina Simone ,amb una significativa Ain't Got No, I Got Life que s'escolta a mitja obra i que, al final apareix en pantalla amb la traducció confirmant que hi ha qui sembla que no tingui res, però no és veritat si té la vida.

Sara Espigul i Eduard Buch responen perfectament a la idea de Monegal que recolza la direcció compartida amb Josep Galindo, i fan una extraordinària actuació identificant-se perfectament amb els personatges en un crescendo difícil que no cau mai, ans al contrari, demostrant la intel·ligent dosificació d'informació real i joc interpersonal en una representació on els espectadors són cridats a compartir sensacions i sentiments. Està clar, per subsistir cal riure per no plorar.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.