Presentació del pla estratègic de turisme. FOTO: A.Mira

Cultura

Sant Cugat aposta per un turisme urbà i innovador

S'ha presentat un pla estratègic de turisme que té per objectiu potenciar la transferència de coneixement i la promoció turística de la ciutat

L'Ajuntament de Sant Cugat ha presentat l'estratègia turística de la ciutat pels propers anys. Es tracta d'un pla estratègic que s'emmarca dins de l'estratègia econòmica, social, cultural i ambiental de la ciutat i que l'Ajuntament ha elaborat amb la Diputació de Barcelona on s'ha analitzat la ciutat per detectar quin ha de ser el full de ruta per potenciar el sector turístic, sobretot, fora de la ciutat. L'objectiu és aconseguir que els visitants de fora obtinguin experiències basades en la transferència de coneixements en els diferents àmbits de la ciutat.

El representant de la consultora que ha elaborat el pla, Marc Canavaggia, ha explicat que una de les característiques de Sant Cugat és "l'enorme atractiu diferenciador en comparació amb altres ciutats" i ha destacat que "hi ha molt marge per promocionar els potencials que té". Canavaggia també ha fet palès que el fet que faci només 10 any de l'obertura de l'Oficina de Turisme "hi ha moltes possibilitats per créixer i potenciar la ciutat en molts àmbits". Entre d'altres ha donat importància al turisme familiar, el dels estudiants internacionals o consolidar el nexe Barcelona-Sant Cugat.

La presentació s'ha fet aquest dimecres 12 de juny al claustre superior del Monestir amb la presència del diputat de Turisme de la Diputació de Barcelona, Ramon Riera, que ha manifestat la importància d'explotar els actius turístics amb la implicació tant del sector públic com del privat "per donar a conèixer la identitat de la ciutat". Per la seva banda, l'alcaldessa de Sant Cugat, Mercè Conesa, ha argumentat que en un moment de context econòmic desfavorable, la ciutat "no es conforma amb aplicar polítiques d'austeritat i ha apostat per moure fitxa" per tenir una estratègia i "donar fortalesa als actius culturals, econòmics o socials". Conesa ha volgut agrair a tots els agents de la ciutat que s'han implicat en l'elaboració del pla perquè "han aportat la perspectiva necessària per treure el millor de la ciutat".

L'anàlisi
L'estudi per elaborar el pla estratègic de turisme té un cost de 15.340 euros dels quals l'Ajuntament de Sant Cugat aporta 3.800 euros, és a dir el 25% del cost total i la resta, 11.500 euros, la Diputació de Barcelona.

Debilitats:
  • Planificació conjunta
  • Coordinació entre els agents
  • Gestió de la informació
  • Oferta de productes estructurats
  • Promoció
  • Comercialització

 
Amenaces:
  • Model de desenvolupament diferent del de la ciutat
  • no tenir en compte la capacitat de carrega de la destinació
  • No atendre prioritats a curt termini
  • Apostar per un model no diferenciat
Fortaleses:
  • Recursos culturals (Monestir)
  • Recursos diferenciadors (CAR, Creapolis, Mercantic, empreses líders, etc)
  • Valors intrínsecs (innovació, emprenedoria, etc) 
Oportunitats:
  • Lideratge en noves temàtiques basades en recursos no convencionals
  • Convertir-se en un 'partner' privilegiat de Barcelona

Els projectes
L'estratègia del pla (2013-2017) proposa realitzar 51 accions dins de 22 projectes. El regidor de Turisme, Xavier Escura, ha manifestat que ja s'han començat a donar passos amb les diferents àrees de l'Ajuntament i també a través de l'Oficina de Turisme com la col·laboració amb Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, la Fira Vintage del Mercantic, la creació de la taula de Turisme juntament amb el sector hoteler de la ciutat, etc.