Sant Cugat s'il·lumina amb la Flama del Canigó per celebrar la revetlla de Sant Joan
Les entitats de cultura popular han participat de la festa amb diferents actuacions abans de l'encesa de la foguera
Sant Joan ha tornat a portar la nit més curta de l'any i, amb ella, una de les tradicions que des de fa més de vint anys il·luminen Sant Cugat. La Flama del Canigó ha brillat aquest dimarts 23 de juny a la plaça d'Octavià per encendre la foguera de la revetlla, celebrar l'arribada de l'estiu i sumar-se a la tradició que omple de petards, focs i música els carrers i places d'arreu dels Països Catalans.
Els santcugatencs han omplert la plaça per rebre la flama, una cita de la mà d'Òmnium Cultural que, any rere any, congrega veïns i veïnes al voltant del foc. Més enllà de la cerimònia, s'han organitzat tallers per als més petits, música i activitats populars per gaudir de la nit de Sant Joan.
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Flama del Canigó i encesa de la foguera 2026. FOTO: Ajuntament
Reivindicar llengua, cultura i tradició
La presidenta d'Òmnium Sant Cugat, Anna Rigol, ha destacat el simbolisme de la flama com "una llum que és símbol del país i que ens recorda qui som i d'on venim". Rigol ha subratllat que la flama representa la memòria, la cultura i la llengua, i ha reivindicat la defensa dels drets i les llibertats: "Els drets i les llibertats no es regalen ni es mantenen sols." Ha conclòs amb un missatge d'esperança: "Mentre hi hagi una flama encesa hi haurà esperança, mentre hi hagi esperança hi haurà futur."
Per la seva banda, l'alcalde de Sant Cugat, Josep Maria Vallès, ha definit la flama com "memòria d'un poble, símbol d'història i identitat" i ha afegit que "la foguera ens convida a preguntar-nos qui volem ser". Vallès ha fet una crida a renovar el compromís amb la llengua i a construir "una societat oberta, cohesionada i orgullosa de les seves arrels".
Enguany, l'encarregat de llegir el manifest, comú a molts indrets del país i escrit per Ramon Torra, figura pionera en la difusió de la Flama del Canigó al Principat des del 1966, ha estat Josep Ferrer, director de l'Orquestra Simfònica de Sant Cugat. El text ha fet valdre el paper d'unió entre la Catalunya Nord i el País Valencià, i ha reivindicat la llengua, la cultura i la identitat dels Països Catalans com a patrimoni compartit.
Presència de la cultura popular
Les entitats de cultura popular de Sant Cugat han participat de la festa amb diverses actuacions. L'Esbart Sant Cugat i l'Esbart Mediterrània han protagonitzat un ball de reconeixement i gratitud a la flama, mentre que els Diables de Sant Cugat, els Bastoners i l'Entitat Sardanista han fet gala del seu talent i han animat la vetllada. Com cada any, la Unió Ciclista Sant Cugat ha estat l'encarregada de portar el foc fins a la ciutat.
Per continuar amb la festa, s'ha donat pas al sopar de carmanyola i, tot seguit, serà el torn del concert de Breaking Band i PD Neskyin.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.
