“Emprenedoria no és autoocupació: els nous negocis han de donar feina a altres persones”
Lluís Godayol i Jordi Pla van estudiar junts i anys més tard es van trobar per casualitat i van decidir crear una empresa que ajudés els emprenedors a començar un negoci i a no sentir-se sols al principi
Com van decidir crear Inpulsa?
Lluís Godayol (L. G.): L’empresa neix pensant en el fet que l’emprenedoria és una realitat molt important avui en dia i que nosaltres dos sempre hem estat emprenedors multireincidents. Vam pensar que amb Inpulsa podíem tornar a la societat tot el que l’emprenedoria ens havia donat.
Interessant punt de partida...
Jordi Pla (J. P.): Tant en Lluís Godayol com jo ens vam trobar que quan vam haver de crear empreses cadascun en el seu àmbit sempre ens vam trobar molt sols. Volíem acompanyar noves empreses.
Què volen dir amb això d’acompanyar empreses?
L. G.: D’entrada, senzillament no enfrontar-se a tot el procés sols, però més endavant aquest acompanyament es tradueix a estar al costat del projecte perquè aquest trobi algun inversor que el pugui fer possible. Més tard quan l’empresa ja és adulta i “torna” als seus fundadors és quan acaba la nostra feina.
L’emprenedoria està de moda?
L. G.: D’emprenedors n’hi ha hagut sempre. Molta gent ho porta a l’ADN. Però s’ha de diferencia l’emprenedoria de l’autoocupació. Les noves empreses han de donar feina a més persones i no només a un mateix. És una diferència important. Crear una empresa vol dir crear riquesa i ocupació durant un període de tems més o menys llarg.
Vaja, que no és el mateix emprendre que subsistir.
J. P.: Emprenedoria vol dir crear un sistema de gestió. Cal una preparació i un coneixement que normalment la gent no té. Gran part dels projectes que fracassen és perquè estan més plantejats en la línia de l’autoocupació que en la d’una empresa.
Ningú neix amb això après...
J. P.: No! S’ha de tenir clar que molts emprenedors no són (encara) empresaris. Cal saber gestionar i una certa experiència que s’ha d’anar assolint.
Quin tipus d’emprenedors els truquen a la porta?
L. G.: Normalment arriben amb un idea molt elaborada però amb pocs diners i moltes vegades amb desconeixement del món dels negocis i del que vol la població. També vénen exhausts d’haver treballat molt i a vegades d’haver invertit ells mateixos diners en l’elaboració de la idea.
Com guanyen diners vostès amb Inpulsa?
J. P.: Als emprenedors no els cobrem per escoltar el seu projecte. Els beneficis ens surten de comissions als inversors que decideixen apostar per algun dels projectes que tutelem. El que sí que facturem és l’assessorament si els emprenedors vénen només amb una idea però sense un pla de negoci.
Què aporta estar a Creàpolis?
L. G.: Estem a prop del lloc on es fabriquen projectes i al costat d’un centre on es genera coneixement com és Esade. Als que comencen una empresa els suposa estar en un entorn amb molts elements tecnològics que els ajuda a accelerar el procés i aporta un nom que la gent segur que escolta.
