“Vaig intentar que fos equil·librat i que no fos desproporcionat”. FOTO: Artur Ribera

TOT Economia

Jan Freixa: “M’hauria agradat més guanyar el segon premi”

El santcugatenc ha guanyat el segon Concurs de disseny de Seat i Auto Bild

Disseny guanyador del nou SEAT pel 2020
Imatge del darrere. FOTO: Cedida
Amb només 20 anys en Jan Freixa ha guanyat el concurs de disseny de Seat i Auto Bild, que premia un disseny d’un Seat Ibiza. El jove santcugatenc ha gunyat el primer premi, entre els 230 participants de tot l’Estat. El guardó per al guanyador és un Seat Ibiza.

Com et presentes al concurs i com és?

A Espanya n’hi ha dos: el de Nissan i el de Seat, són bastant importants. Al concurs et demanen una idea, només tens dos mesos per fer-ho, vaig estar un mes i mig a full time amb això, sense parar.

Perquè decideixes presentar-t’hi?
Cada any ho faig. Espero tot l’any per fer el que realment m’agrada. Ho faig des dels 17 anys. Em vaig presentar al de Nissan, que era per menors de 18 anys, i el vaig guanyar. A partir d’aquí vaig començar a créixer i cada any m’hi presentava. El que és normal és guanyar-lo quan has acabat la carrera i el màster; són les portes d’entrada al món laboral. Cada vegada s’aprenen les coses més d’hora. Mai havia guanyat ningú de més de 23 o 24 anys.

Quan t’assabentes que has guanyat, què penses?
El que és important és el camí que fas per arribar aquí. El temps que vaig estar currant per arribar aquí va ser molt emocionant. És una cosa que et fa sentir bé; tens un objectiu i una meta, una data en la qual has de tenir la feina feta. Moltes vegades ens despertem i no sabem el que farem, si tens una meta ets feliç. I si guanyes, el primer dia molt content. A mesura que passen els dies va passant l’eufòria.

Com és el cotxe?
Et demanaven més estilisme que concepte. Les marques de cotxes tenen uns corrents, el que has de fer és innovar per crear una moda perquè la gent ho compri, però dins les línies de cada marca. Has de mirar si ho vols molt innovador o continuista. Vaig apostar per alguna cosa innovadora, tot i que en el conjunt no es veiés.

En què és innovador?
Vaig fer el prototip amb el mateix corrent que demana Seat, però que no fos una cosa tan agressiva o esportiva, vaig tenir influència més alemanya. Vaig intentar que fos equilibrat i que no fos desproporcionat, a més de premium, és a dir, que tingues elegàncies.

Serà el nou Ibiza?
No, és impossible. Potser interpretaran alguna cosa i agafaran idees dels 230 participants. Els concursos es fan per tenir una pluja d’idees.

Així no veuràs el teu cotxe fet realitat?
Això és igual. El que és important quan guanyes un concsurs d’aquests és que tens les portes obertes per al futur.

En què t’obren les portes?
He d’acabar la carrera i fer un màster. M’agradaria anar a Alemanya. M’han regalat un Seat Ibiza, que era el primer premi; el segon premi era una estada de becari a Seat, gairebé hauria preferit el segon premi. És una recompensa més important, però crec que sóc massa jove. Potser en el futur tindré les portes obertes.

Et vols dedicar a dissenyar cotxes o altres coses?
Tampoc sabem com evolucionarà el futur. Potser s’acaben els cotxes o el disseny de cotxes. Però a mi m’agraden els automòbils. M’agrada fer alguna cosa creativa.

Com portes haver guanyat aquest premi amb 20 anys?
D’una banda en vols més, però a vegades costa assimilar-ho. Quan ets jove estàs en un ou. No ha estat tocar la fama, no ha canviat res a la meva vida

La gent copia moltes idees?
Sí, copia molt. Has de mirar de tenir memòria per tal de no fer coses que ja s’han fet.

En Jan Freixa va néixer el 6 de juliol del 1993, i amb només 20 anys ha guanyat el concurs de disseny de Seat i Auto Bild, amb un prototip de cotxe que va dissenyar aquest estiu. Actualment estudia a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) Disseny Industrial i Desenvolupament del Producte, fa segon curs, però té clar que ja voldria estar treballant. Des de petit ha viscut en aquest món per influència familiar.