Quin model de comerç volem?
L’objectiu és que els carrers, les places i les avingudes del centre siguin un sol entramat comercial amb petits comerços que omplen els carrers de la ciutat i busquen oferir un valor afegit
El TOT Sant Cugat t'ofereix un seguit d'articles que fan referència al canvi comercial de la ciutat en els últims trenta anys, la situació actual i les tendències de cara al futur. El primer contextualitza al lector de quin és el comerç que hi ha a Sant Cugat.
De vehicles a persones
La vianantització del centre va marcar un abans i un després en el comerç de Sant Cugat però també en el conjunt de la ciutat. El canvi més destacat va ser quan l’any 2003 es va materialitzar el canvi urbanístic del nucli urbà per donar prioritat als vianants a la plaça d’Octavià i al carrer Santiago Rusiñol. A partir d’aquell moment els carrers que uneixen la plaça de Lluís Millet i la plaça d’Octavià es consolidarien com l’eix comercial de referència de la ciutat. A poc a poc els petits comerços de tota la vida van anar deixant pas a botigues de cadenes i marques conegudes, i aquests carrers es van convertir en un passeig per anar de compres.
Els focus comercials
La zona comercial de Sant Cugat s’ha estès per la ciutat i s’han anat consolidant diferents focus comercials creats com a conseqüència del creixement accelerat i sostingut que ha viscut la ciutat. A banda del nucli, la ciutat compta amb altres focus molt actius comercialment, que complementen l’oferta als diferents barris. Els més destacats són l’avinguda de Francesc Macià, el barri del Monestir, el Centre Comercial, Mira-sol i la futura centralitat de Volpelleres.
El comerç urbà, la peça clau
Una de les característiques de Sant Cugat és el gran nombre de petit comerç, també anomenat comerç urbà, que té. Aquest tipus de comerç té una clara funció integradora i de convivència amb els ciutadans. Amb l’anunci de la possible instal·lació d’un gran centre comercial a Cerdanyola, el debat per protegir i fomentar el comerç local ha fet que les mateixes associacions de comerciants de Sant Cugat, però també l’Ajuntament, sortissin en defensa absoluta del comerç urbà. El mes de febrer el Ple Municipal va aprovar una moció institucional per donar suport a la protecció del comerç de proximitat i local. El tinent d’alcalde d’Economia, Empresa i Ocupació, Carles Brugarolas, assegura que “l’aposta pel petit comerç és absolutament estratègica i aquí, a Sant Cugat, l’hem de fer i mantenir”.
Cap a un nucli comercial
Una vegada l’eix comercial ja s’ha consolidat i destaca per concentrar una oferta comercial amb cada vegada més cadenes, franquícies i marques conegudes, la prioritat de la ciutat passa per convertir tot el nucli urbà en una zona comercial. L’objectiu és que a l’eix de referència s’hi sumin altres avingudes i carrers com la rambla de Ribatallada o la rambla del Celler; també les places de Barcelona o la d’en Coll, així com tots els carrers que complementen l’entramat urbà del nucli. Un dels canvis que a curt termini materialitzarà aquesta tendència són les obres de remodelació del mercat de Pere San, que tenen per objectiu activar aquesta zona. La recent creació del Consell Municipal del Comerç i la redacció d’un pla estratègic preveu que l’Ajuntament haurà de marcar el full de ruta del comerç a Sant Cugat els pròxims anys.
El reportage sencer es va publicar al Diari de Sant Cugat el passat 16 de maig. En els pròxims dies es publicaran altres notícies relacionades.
