La línia vermella marca la nova MAT que travesseria la serra de Collserola. Mapa: El·laboració propia

Actualitat

El Ministeri d'Indústria aparca la MAT de Collserola

La línia de molt alta tensió que havia de travessar la serra de Collserola juntament amb altres inversions s'han desestimat pel període 2015-2020

La línia vermella marca la nova MAT que travesseria la serra de Collserola. Mapa: El·laboració propia
El Ministeri de l'Interior ha deixat fora de la planificació la construcció de la línia de molt alta tensió (MAT) que havia de travessar Collserola. Aquesta infraestructura juntament amb d'altres a Catalunya han quedat fora de la proposta d'inversions elèctriques pel període 2015-2020, que ha fet recentment el ministeri, segons informa el diari El País.

El regidor de medi ambient de l'Ajuntament local, Joan Puigdomènech, ha explicat en declaracions al TOT Sant Cugat que l'anunci del ministeri d'aturar el projecte "para el cop". Amb tot, Puigdomènech ha destacat que de moment no s'ha inclòs en les inversions però que més endavant es podria arribar a materialitzar.

La MAT de Collserola
El projecte de Red Eléctrica España (REE) havia de servir per unir Santa Coloma de Gramenet amb Sant Just Desvern amb una línia de molt alta tensió (MAT) per Collserola amb l’objectiu de reforçar energèticament la capital catalana. No obstant això, el projecte ha quedat aturat perquè el ministeri d'Indústria no l'ha inclòs en les inversions a realitzar en els pròxims cinc anys. El document definitiu ha arribat a les comunitats autònomes per aconseguir un text definitiu, segons explica el rotatiu. 

Els motius per descartar la línia
D'acord amb la informació publicada, el ministeri hauria retirat la planificació de la MAT de Collserola d'una banda pel seu elevat cost en el cas de fer-les soterrades. Una decisió que consideren que podria generar polèmiques per ser un greuge amb Barcelona. També es veu negativa la lentitud de l'administració catalana, especialment quan hi ha oposició ecologista i municipal als projectes perquè la Generalitat intermèdia per tal de consensuar-los amb la ciutadania.

El regidor de medi ambient ha mostrat la seva sorpresa en relació al motiu de "lentitud del govern català per buscar un consens" i ha manifestat que ell està "orgullós" de la Generalitat per intentar arribar a un consens amb la ciutadania. "Em fa por aquesta consciència que de Red Eléctrica Española de que poden tirar línies amb independència del què pensin els municipis". Precisament per aquest motiu, Puigdomènech ha expressat que "l'oposició al projecte s'ha de mantenir viva".

Altres infraestructures aturades
També han quedat fora de la planificació, una MAT entre La Secuita, Tarragona i Escatrón, Saragossa així com l'autopista elèctrica entre Isona, al Pallars Jussà i Graus, a Osca de manera que s'atura la millora en la qualitat de subministrament. No obstant això, amb la crisi, la baixada de la demanda d'electricitat i les dificultats per fer inversions els plans inicials queden aturats.

Les inversions previstes
Amb tot, les inversions que es preveuen a Catalunya passen per fer una repotenciació d'algunes línies i la construcció d'algunes subestacions elèctriques per línies de 220 kilovolts, ja existents com ara la de Sant Just Desvern i la de Santa Coloma de Gramenet. Amb tot, ara el govern de Madrid descarta la construcció de la línia de molt alta tensió de Collserola mentre que en altres ocasions havia expressat que era "imprescindible".