El vianant: la prioritat
El tinent d’alcalde de Seguretat i Mobilitat, Jordi Puigneró ha deixat clar que aquest pla està redactat perquè el protagonista de la mobilitat sigui el vianant. “L’objectiu és que hi hagi menys vehicles, menys pol·lució, i que cada cop ens acostumem més a fer servir el cotxe per desplaçar-se entre ciutats i que per anar al centre es facin servir altres mitjans”. Això vol dir que, després del vianant, el transport públic i la bicicleta seran els mitjans que es volen potenciar.
Entre les principals novetats hi ha l’ampliació de la vianantització a la plaça dels 4 Cantons, el carrer de Francesc Moragas, de Rius i Taulet, l’avinguda de Cerdanyola i part la rambla del Celler (des de Francesc Moragas fins la rotonda que enllaça amb Cèsar Martinell). Això implica la desaparició del vehicle excepte els veïns, la càrrega i descàrrega i el transport públic. El trànsit, doncs, es traslladarà a dos anells concèntrics el primer dels quals vorejarà la zona vianantitzada. Aquest primer anell tindrà un carrer que el tallarà per la meitat: l’avinguda de Francesc Macià que anirà de la rotonda de Coll Favà (al costat de l’estació de Rodalies) fins a l’avinguda del Pla del Vinyet. Per fer-ho caldrà construir un allargament de l’avinguda Francesc Macià i crear una nova rotonda quan es toquin amb Pla del Vinyet.
Els costos
El Pla de mobilitat s’executarà en dues fases amb un cost total de 27 milions d’euros des del 2013 fins el 2024. Això no inclou la redacció i diagnosi del projecte que ha costat 240.000 euros i que ha estat pagada al 50% entre la Diputació de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona. La primera fase (2013-2019) serà la que alliberarà el centre de gran part dels cotxes de la ciutat. L’Ajuntament utilitza el mot “semivianantitzar” ja que es parteix de la base que el vianant serà la prioritat però conviurà amb la bicicleta i el transport públic.
Justament per potenciar el transport públic, es milloraran les línies d’autobús per tal que arribin en més casos i amb més freqüència als centres docents i equipaments sanitaris. També es construiran més marquesines en les parades de més afluència ciutadana i es lluitarà políticament perquè el ministeri de Foment tiri endavant la connexió entre rodalies i els Ferrocarrils de la Generalitat a Volpelleres/Coll Favà. En aquella zona es construirà el que serà la nova estació d’autobusos de Sant Cugat des d’on es podrà agafar diferents autobusos que connectin amb qualsevol punt de la ciutat.
Cal recordar que en aquesta zona hi ha prevista la construcció d’un pont per sobre la via del tren de rodalies que portarà directament al l’AP-7 B-30 i que està cridada a convertir-se en una de les gran entrades de la ciutat ja que enllaçarà directament amb l’avinguda de Francesc Macià que tallarà la ciutat de nord a sud i que serà el principal eix comunicatiu per travessar Sant Cugat.
Consens polític quasi unànime
La presentació del Pla de Mobilitat ha estat un acte conjunt de l’equip de govern i les tres forces d’esquerra de la ciutat que han felicitat CiU per avenir-se a pactar aquest tema de ciutat amb l’oposició tot i la majoria absoluta de la que gaudeixen.
El regidor del PSC, Pere Soler, s’ha alegrat especialment de l’aposta pel transport públic i pel fet que el document contempli l’eliminació del pas del autobusos per la plaça de l’estació. També ha afirmat que faran més propostes per quan aquest acord de bases s’hagi de desenvolupar. “Volem estudiar la viabilitat econòmica de taxis compartits o llençadora als districtes i posar l’accent en la mobilitat de Les Planes”, ha delcarat Soler.
Des d’ICV s’ha celebrat especialment que no s’inclogui la ronda Sud en el dibuix dels nous eixos comunicatius de la ciutat i que es prioritzi vianant i transport públic per sobre del vehicle privat. “Per nosaltres la ronda Sud era una línia vermella i esperem que d’aquí 12 anys s’hagi demostrat que no és una via necessària i es desprogrami del tot”, ha manifestat Joan Calderon portaveu dels ecosocialistes.
A canvi d’aquesta via es planteja crear un carrer nou que enllaci l’avinguda de Torre Blanca amb la rotonda del Rotary passant per darrere l’escola Europa i pel costat d’Esade-Creàpolis. El tinent d’alcalde de Mobilitat, Jordi Puigneró, ja ha explicat que aquest canvi comportarà negociacions que no seran fàcils amb la propietat d’aquests terrenys.
Per últim, la CUP ha destacat la construcció de més de 50 quilòmetres nous de carril bici i la millora de les comunicacions amb escoles i centres sanitaris. “Prioritzar transport públic i bicicleta per sobre del vehicle privat és un bon punt de partida”, ha assegurat Guim Pros portaveu del grup municipal.
Cal tenir present que tots aquest canvis s’aniran aplicant progressivament i que la concreció de totes les mesures encara està sobre la taula per desenvolupar-les poc a poc.
Subscriu-te al butlletí
Facebook
X
Instagram
YouTube
WhatsApp
Telegram
TikTok