Així seran els nous combois. FOTO: Cedida

Actualitat

Els nous trens de FGC arribaran aquesta primavera

La Generalitat gastarà 156 milions en l’adquisició de 24 combois sense separació entre vagons que seran més lluminosos i accessibles i incorporaran pantalles per informar d’incidències en el servei

Aquesta tardor ja estaran en circulació els nous trens dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC). Així ho ha confirmat a aquest mitjà el departament de Territori i Sostenibilitat del govern català assegurant que serà durant la primavera que es presentaran els nous combois que entraran en circulació de manera gradual per substituir els actuals. El model de la sèrie 113 acabarà comportant l’eliminació de la sèrie 111 que ja porta 30 anys en circulació. El canvi implicarà una inversió de la Generalitat de 156 milions d’euros segons es va anunciar fa un any i mig en la presentació d’aquestes novetats. Els trens de la sèrie 112, la majoria dels que hi ha ara, seguiran circulant ja que segons la Generalitat encara estan en bon estat i se’ls pot amortitzar.

Més passatgers i amplitud
El principal avantatge dels nous trens és que la xarxa de Ferrocarrils podrà absorbir més passatges per viatge. Així, si ara cada tren porta un màxim de 700 persones, quan circulin les noves màquines hi cabran 80 passatgers més. Això ajudarà a descongestionar les hores punta de matí i tarda, en les quals els Ferrocarrils van molt plens. L’ampliació de capacitat serà possible perquè els trens de la sèrie 113 no tenen separació entre vagons i gràcies a una millor gestió de l’espai amb uns seients que no ocuparan tant d’espai.

També es guanyarà en lluminositat, amplitud i accessibilitat. A més les noves tecnologies també irrompran al metro del Vallès amb unes pantalles de 17 polsades que avisaran els usuaris sobre les principals incidències del servei i informaran dels horaris i estat del recorregut.

Cal recordar que l’entrada en funcionament dels nous trens no implicarà cap canvi en la freqüència del transport públic ferroviari. A més, per molt que els combois funcionaran a Catalunya en breu, abans que els usuaris els puguin fer servir caldrà fer proves que es duran a terme durant uns 3 mesos en horari nocturn per comprovar que s’adapten bé al servei.

Obres pendents
Les noves màquines suposaran una petita revolució a la línia del Vallès dels FGC però la veritable revolució seran les noves estacions que hi haurà a Terrassa i Sabadell que ja acumulen anys de retards. A Terrassa es construiran 3 noves estacions que allargaran el recorregut més enllà de la Rambla i es crearà un intercanviador amb l’estació de Rodalies. Segons el Departament de Territori de la Generalitat, les estacions entraran en funcionament al llarg del 2014 sense que s’hagi concretat cap data concreta. A Sabadell, en canvi, les noves estacions no estaran llestes fins l’any 2016. El resultat serà de 4 quilòmetres nous de via i 4 parades més, fet que deixarà la cocapital del Vallès amb 6 estacions. En total la inversió per perllongar els Ferrocarrils de la Generalitat al Vallès és de gairebé 900 milions d’euros. El resultat serà la inauguració de 7 noves estacions i 9 quilòmetres més de via a la comarca.

Menys gent però més diners
Els Ferrocarrils van patir un descens de viatgers de quasi el 7% l’any 2012. Aquest és un percentatge superior al que han registrat Transports Metropolitans de Barcelona o Rodalies. El president de FGC Enric Ticó ho ha atribuït al tancament de la línia del Tibidabo i a les jornades de vaga.

En la presentació dels resultat de l’empresa pública també s’ha fet públic que l’Índex de Satisfacció del Client és del 71% i l’Índex de Puntualitat del 99,5%. Pel que fa als números la companyia va reduir la despesa dels 94,4 milions del 2011 a 92,9 milions, i va incrementar els ingressos dels 80,5 milions del 2011 als 83 milions. Com pot ser que hi hagi més ingressos si s’han perdut viatgers? La resposta és la pujada de preus que va haver-hi l’any passat i que va significar que títols com la T-10 de 2 zones costés fins a dos euros més que l’any 2011 o l’encariment d’un 40% dels bitllets senzills.

Les targetes sense contacte, el futur accés als trens

Els accessos als Ferrocarrils de la Generalitat passaran a estar en mans privades. Segons ha publicat la Cadena SER la Conselleria de Territori licitarà abans de l’estiu el contracte per implantar i gestionar el nou sistema de pagament sense contacte. Aquest sistema permetrà que només apropant la targeta a les màquines el viatger pugui accedir al tren amb el bitllet validat. La conselleria estima que crear les noves targetes, substituir les màquines actuals i actualitzar el servei pot costar al voltant d’uns 50 milions d’euros.

Entre els avantatges de la targeta sense contacte hi ha la personalització del servei. És a dir, cada ciutadà en podrà tenir una d’equipada amb un xip que permetrà entre altres coses fer descomptes i identificar quin tipus d’usuari és. També es millorarà el control del frau i donarà una radiografia exacta a l’Administració sobre els desplaçaments que es fan en un territori concret. La conselleria de Territori no considera aquest fet una privatització malgrat que la idea inicial era que la nova tecnologia fos gestionada directament per l’empresa pública.