Estelades a l'ajuntament FOTO: Arxiu

Actualitat

La meitat dels santcugatencs votarien sí en un referèndum per la independència

Una enquesta encarregada per l’Ajuntament abans de la Diada revela que el pes del no seria del 21%

La meitat dels santcugatencs votarien sí en un referèndum sobre la independència de Catalunya. El vot en contra la separació d’Espanya recolliria en canvi un 21%, i l’abstenció un altre 21%. En altres paraules, l’independentisme aconseguiria una majoria absoluta. Aquestes dades s’extreuen d’una enquesta que l’Ajuntament de Sant Cugat va encarregar a una empresa externa el mes de juliol (abans de la manifestació independentista de l’11 de Setembre passat) i que ha publicat aquesta setmana el Diari de Sant Cugat. El sondeig, fet a 1.000 persones en el marc de l’observatori sociològic que fa el consistori periòdicament, incloïa altres preguntes relacionades amb la ciutat i les preferències dels seus habitants. Segons l’empresa que ha elaborat l’estudi el sondeig té un nivell de confiança d’un 95,5%.

Un vot constant
El 13 de desembre del 2009 Sant Cugat va celebrar la seva primera consulta de la història sobre la independència de Catalunya. En aquella ocasió, 14.002 santcugatencs van dir sí a separar-se d’Espanya i constituir un nou estat. La xifra significava gairebé un 24% del cens. Un total de 804 persones van optar pel no, un 1,3 % d’un cens de 59.042 ciutadans que incloïa majors de 16 anys empadronats, independentment de la seva nacionalitat.

Pot semblar poc, però cal recordar que en els darrers comicis municipals, CiU va obtenir una majoria absoluta de 15 regidors de 25 amb 16.228 vots. En altres paraules, 14.000 vots donen una majoria absoluta sobrada a Sant Cugat. L’any 2008, sense anar més lluny, CiU va guanyar les eleccions amb 14 regidors aconseguint un total d’11.483 sufragis.
Malgrat això, els partits obertament independentistes mai han superat la barrera dels 4.500 vots en cap convocatòria electoral, fet que ens porta a una clara conclusió: una gran part de l’electorat de CiU és independentista. El que explica la diferència és que, a l'hora de posar el vot en una urna, gran part dels votants de CiU no prioritza l’independentisme tot i estar a favor que Catalunya camini sola com a nou estat d’Europa.

CiU fora de l’armari

El partit que governa la ciutat i Catalunya és conscient d’aquesta realitat i cada cop amaga menys la seva tendència independentista. El passat 11 de Setembre la secció local de la federació nacionalista va sortir a fer un discurs davant del monument a Rafael Casanova amb estelades i van sopar el dia abans de la Diada amb una estelada gegant que penjava de l’ajuntament antic. I això sense oblidar que Sant Cugat és una de les ciutats adherides a la plataforma de Municipis per la Independència.

Amb tot, és difícil de calcular quin seria el resultat d’una consulta avui en dia. Malgrat això, tenint en compte que només el PSC i el PP farien campanya pel no, i afegint les dades del nou sondeig a l’equació, sembla raonable pensar que el sí guanyaria amb molta diferència al no. Si hem de fer cas al resultat del Debat de Política General i a la resolució aprovada, Catalunya votarà si vol continuar sent Espanya en un termini màxim de 4 anys. El futur és una incògnita i més tenint en compte que hi ha unes eleccions històriques a la cantonada. Ara per ara, però, sembla clar que l’independentisme (dretes i esquerres a part) té un aliat potent a Sant Cugat.