La vianantització del centre que va revolucionar la mobilitat

La manera de moure’s per la ciutat i la fesomia del nucli històric va canviar amb la prohibició del pas de vehicles

A ningú li estranya avui en dia passejar pel carrer de Santiago Rusiñol o anar del Monestir al Mercat de Pere San a peu. Això que sembla tan normal no ho era a principis dels anys 90, quan els principals carrers del centre històric de la ciutat eren compartits per vehicles i persones. A finals dels anys 90 ja es va començar a notar un fort creixement demogràfic que es va consolidar a principis del segle xxi. Nous barris estaven naixent i el centre cada vegada es quedava més petit i atapeït.

Amb la idea d’oxigenar la ciutat, el govern municipal liderat per Joan Aymerich va començar a eliminar el vehicle vianantitzant alguns carrers del centre. Més tard, amb Lluís Recoder com a alcalde, es van posar jardineres als accessos al carrer de Santiago Rusiñol per impedir el pas dels vehicles només els caps de setmana. En un primer moment, el comerç va recelar de la idea ja que els comerciants pensaven que sense els vehicles la gent no aniria a comprar. Tot i això, l’alcalde Lluís Recoder va apostar per aquest canvi urbanístic i va remodelar aquest carrer i més tard les places d’Octavià, de l’Om i del Rei.

La plaça central de la ciutat va deixar de ser un espai amb sorra, una font, palmeres i amb llambordes antigues per convertir-se en un espai alliberat i ample que cedia tot el protagonisme al Monestir. Amb els complements posteriors de la plaça de l’Om, la plaça del Rei i la plaça de Sant Pere quedava ja configurat un nou centre, on el protagonista indiscutible és el vianant.

El que queda per fer
La vianantització de carrers al centre de Sant Cugat encara no ha acabat del tot. Ara que ja s’ha completat la remodelació de la plaça de Barcelona queda adequar els carrers adjacents a aquest cèntric espai. També s’estudia que el carrer d’Anselm Clavé, on hi ha entre altres el Teatre de La Unió, formi part de l’eix vianantitzat.

El passat mes de juliol, el Ple també va aprovar una suspensió de llicències de dues parcel·les situades al carrer de Santa Maria. Una de les opcions que contempla en aquesta zona és tirar a terra la casa número 15 d’aquest carrer per fer-hi un pas de vianants que connecti amb el carrer de Cristòfol Colom, que actualment és un cul-de-sac. Això donaria una nova entrada al carrer pel mateix carrer d’Anselm Clavé.

Per altra costat, segueix sobre la taula l’opció de vianantitzar l’avinguda de Cerdanyola. L’alcaldessa de Sant Cugat, Mercè Conesa, va incloure aquest punt al seu programa electoral l’any 2011 però, de moment, no ha trobat el consens dels veïns i comerciants per tirar-ho endavant. La idea no s’ha abandonat del tot però ara per ara està a l’aigüera.


  1. La plaça de Pep Ventura és un dels racons de la ciutat que més bé conserva l’aparença de poble i de les poques que encara és de terra.
  2. La vianantització va afectar també les places del costat del Monestir, com la plaça del Rei (foto) i la plaça de l’Om.
  3. El carrer de l’Endavallada va ser un dels primers de veure l’eliminació dels cotxes, però els seus carrers adjacents (Mir i dels Marges) es van afegir a la vianantització fa només dos anys. FOTOS: Artur Ribera.
Llegeix el reporatge sobre el Centre Històric.

 
Comentaris

Destaquem