Ventura Partners: "Els punts forts són la sostenibilitat, la flexibilitat i la llum"
Àngel Gregori, soci de Ventura Partners, ha obert les portes del pis pilot de la promoció exclusiva que comercialitzen al carrer Dos de Maig, 20-22, a un equip del TOT Sant Cugat
Ventura Partners està ultimant el procés de comercialització de la promoció Dos de Maig, 20-22, al centre de Sant Cugat. Un edifici on s'ubiquen 12 habitatges que respiren l'esperit que defineix la feina d'aquesta empresa. Parlem amb Àngel Gregori, membre de Ventura Partners, que ens explica tots els secrets de la nova promoció.
Què significa per a vostè un “pis pensat” i quin tipus de vivència vol que ofereixi a qui hi viurà?
Són pisos que, des de l'inici del projecte arquitectònic, es defineixen en tipologia i ubicació. Aquí a Sant Cugat vam detectar que el client objectiu eren persones d’entre 55 i 65 anys amb els fills ja emancipats, i que la casa on vivien, amb jardí i piscina, ja l’havien amortitzada. El que buscaven era un habitatge que els permetés gaudir del centre de Sant Cugat sense marxar de la ciutat, i que respongués a les seves necessitats amb menys superfície.
Per això, vam dissenyar pisos d’entre 140 i 160 metres quadrats, més les terrasses, concebuts amb flexibilitat perquè s’adaptessin a cada usuari. Bona part dels habitatges inicialment previstos amb quatre dormitoris s’han transformat en tres o fins i tot en dos, i han incorporat grans vestidors per al matrimoni.
En aquests pisos es volen cobrir necessitats concretes de confort i funcionalitat?
Busquem acabats que siguin atemporals. Entenem que el que hem d’aportar a l’habitatge és una base neutra de fusta clara i tons blancs. La fusteria, per disseny de façana, també és gris clara. Considerem que la moda, el color i la forma ja els aportarà cada usuari segons el seu gust, perquè aquests elements canvien amb el temps.
Saló-menjador del pis pilot que comercialitza Ventura Partners al centre de Sant Cugat. FOTO: Eli Sin
Per a vosaltres, allò més important és el que no es veu...
Un bon aïllament acústic i tèrmic, tant a les finestres exteriors com entre pisos, és bàsic. Utilitzem pladur amb fibra de vidre i llana de roca per garantir un aïllament òptim. Tot plegat fa que, un cop dins del pis, hi puguis estar realment tranquil. Aquesta és una de les principals qualitats del nostre producte.
Cuina del pis pilot que comercialitza Ventura Partners al centre de Sant Cugat. FOTO: Eloi Sin
Seguint amb el que no es veu, la climatització és un aspecte important en aquest pis?
Sí, la base de la climatització, una bomba de calor que proporciona fred i calorestà vinculada a un sistema d’aerotèrmia d’última generació, que permet un estalvi energètic molt elevat. Tot l'any, ens toca el sol i no fa fred.
Són pisos on hi ha una sensació d’amplitud i també el que anomenes com "equilibri a les peces"...
Sí, això també és un aspecte important als nostres pisos. El que busquem és que cada habitatge, tingui els metres que tingui, mantingui un equilibri. Per exemple, aquest de 145 metres té un menjador de 37 metres quadrats, un espai generós. Les habitacions són totes dobles, excepte en un pis una mica més petit, on n’hi ha tres de dobles i una de senzilla. Són espais equilibrats i complets.
Entenem que no tindria sentit que un pis de 140 metres tingués un menjador de 65 metres mentre les habitacions fossin petites. Per això vigilem molt aquest equilibri.
Hi ha pisos que, per la manera com estan configurats, incorporen portes corredisses que permeten tenir una vista contínua de tota la façana.
En definitiva, busquem un equilibri de superfícies perquè cap peça no quedi descompensada a costa de perjudicar-ne una altra. Aquest equilibri és molt important per a nosaltres.
Bany del pis pilot que comercialitza Ventura Partners al centre de Sant Cugat. FOTO: Eloi Sin
El pis s’adapta a diferents estils de vida?
Entenem que, quan la gent compra el pis, aquí té un avantatge. Pràcticament tots els habitatges s’han venut sobre plànol. Nosaltres partim d’una base clara: 140 metres quadrats, quatre habitacions dobles, dos banys complets, un saló-menjador de 37 metres i una cuina funcional i ergonòmica.
El nostre client objectiu prové, en molts casos, d’una casa molt més gran, amb tots els serveis que ofereix un habitatge familiar i amb els fills ja emancipats. Tot i així, continuen tenint unes necessitats concretes, perquè estan acostumats a viure en cases de 250 metres quadrats.
L’avantatge del disseny del projecte és que totes les habitacions estan alineades. Això permet que, si inicialment n’hi ha quatre, els compradors puguin adaptar-les. Alguns les converteixen en tres perquè volen dues habitacions grans i una tercera per quan vingui el net; d’altres, més grans d’edat, prefereixen habilitar-ne una per a la persona que els cuida; o bé pot ser el cas que algú vulgui un vestidor com cal.
Aquesta és la flexibilitat que busquem. Si entre dues habitacions hi poséssim un bany, això limitaria completament les possibilitats. Per això dissenyem els espais perquè les habitacions es puguin unir, redistribuir o modificar al gust de cada família. Aquesta és una de les característiques principals del projecte. Per què? Perquè la vida de la gent canvia, i el pis ha de canviar amb ella.
El mateix passa amb les cuines, que fem semiobertes o semitancades, segons com es vulgui veure, el vas mig ple o mig buit. Hi ha qui ens ha demanat substituir la paret entre la cuina i el menjador per una illa que probablement, a la seva casa anterior no podien aplicar. I pot passar a la inversa: que algú que havia tingut una cuina oberta ara prefereixi tancar-la. Aquí és relativament fàcil, perquè tots els conductes passen per un altre lloc i no per aquella paret. Només cal treure-la i convertir la cuina en un espai obert cap al menjador. Aquesta és, per a nosaltres, la flexibilitat.
En general, el pis es basa en els principis de simplicitat en arquitectura i interiorisme?
No entenem la qualitat com posar-hi marques de més renom o més sofisticades. Amb la resta pensem igual. Per això parlem d’acabats atemporals i de qualitat.
Diria que la simplicitat és un dels aspectes que busquem més. Per exemple, no hi ha daurats: tot són portes lacades en blanc i parets blanques i llises.
Per nosaltres, qualitat és tenir uns mobles de cuina DICA, que són nacionals i de nivell; tenir electrodomèstics Bosch i tota la fusteria de Carré (Només faltaria!).
L’espai ha de tenir una zona de cocció i una zona de rentat i emmagatzematge ben diferenciades. Això és el que busquem. I pot semblar una ximpleria, però s’hi ha de pensar. Si no, ho col·loques de qualsevol manera i acabes tenint un problema.
Totes aquestes característiques que trobem en aquests pisos també les trobem en altres promocions?
L’equip de Ventura Partners està format per tres socis, amb en Celestí Ventura al capdavant. En aquest projecte hi participem dos: en Celestí Ventura i un servidor. Al llarg de la nostra trajectòria hem treballat en tres empreses. Primer, a Metro 3, una promotora que va operar des del 1974 fins al 2012, fins que el propietari es va jubilar. En aquella època les immobiliàries eren empreses familiars i, com que la família no va voler continuar, la societat es va dissoldre.
Després vam constituir Uniq Residencial i, posteriorment, Uniq Sant Cugat, vinculada a la nostra empresa actual, Ventura Partners.
Des de sempre hem treballat amb una mateixa premissa: el disseny arquitectònic i la tipologia dels habitatges depèn de la configuració del solar i d'un estudi de necessitats de la zona. En aquest cas concret vam tenir la sort de disposar d’un edifici a tres vents, i això ens va donar molta molta llibertat per al disseny.
Aquestes característiques les intentem aplicar sempre. Primer fem un estudi de mercat per saber quin és el nostre client objectiu. Després, una definició de preus per saber a quin rang podem vendre. I a partir d’aquí, parlant amb l’arquitecte, li donem aquests paràmetres perquè comenci a dissenyar els interiors i la resta del projecte.
Aquesta compenetració entre l’arquitecte i nosaltres, que som els promotors, però també comercials, és fonamental. Cadascú domina el seu àmbit: l’arquitecte sap dissenyar, concebre la façana i donar coherència al projecte, i nosaltres sabem quin és el producte que hauria de ser més adient per al mercat.
Aquest encaix arquitecte–promotor és essencial?
Aquest encaix que hi ha hagut en aquesta obra és fruit de l’experiència del gabinet d'arquitectura TAU (Jon Montero i Jordi Pujol). Aquesta sintonia en la definició del projecte, gràcies a les converses prèvies, és al meu entendre essencial.
L’avantatge principal és la ubicació: al centre de Sant Cugat, a quatre passos de tot. Tens el carrer Santiago Rusiñol, que és com el passeig de Gràcia de Sant Cugat, amb botigues de tota mena; tens també el carrer Santa Maria. I això és exactament el que busca el nostre client: tenir el tren a prop, les botigues al costat, i poder prendre un cafè endinsant-se pels carrers del centre, com els que hi ha on esteu vosaltres, i disposar de tots els serveis a l’abast.
Per això vam concebre l’edifici d’aquesta manera: basant-nos en el perfil del client objectiu.
Façana de la promoció que comercialitza Ventura Partners al centre de Sant Cugat. FOTO: Eloi Sin
Hi ha alguna altra promoció actual que s’assembli a aquesta?
Jo diria que aquesta promoció és molt singular, perquè, a més, ocupem una part majoritària d’una illa. Som a la illa 21, on només hi ha dos edificis: l'antiga botiga dels germans Carré i l’edifici del costat. Arran dels acords que es van establir en un pla especial amb l’Ajuntament de Sant Cugat, hem d’arreglar la façana d’aquell edifici, una façana dels anys 60, i unificar-la amb la del nou edifici. Això és molt singular: poder treballar sobre una façana existent i donar-li una imatge de conjunt és molt difícil i poc habitual.
Nosaltres estem estudiant diversos projectes a Barcelona, però són molt diferents. A l’Eixample treballem amb cases entre mitgeres; a les Corts, igualment, són edificis entre mitgeres. A Barcelona ja no hi ha espai per a grans promocions privades.
També estem valorant promocion per altres zones del Vallès.
En aquestes promocions futures trobarem un estil similar?
Sí, trobareu la flexibilitat, els acabats atemporals, la simplicitat i l’equilibri dels espais en tots els nostres projectes, tant en aquest de Sant Cugat com en els que vindran. Per què? Perquè aquesta és, d’alguna manera, la nostra marca. Treballem així des dels anys 70, amb una filosofia que s’ha anat ajustant i adaptant al llarg del temps.
Quines són les tres característiques principals d'un habitatge de Ventura Partners?
Els tres pilars d'un habitatge de Ventura Partners són la sostenibilitat, la flexibilitat i la llum. Pel que fa a la sostenibilitat, donem molta importància a l’aïllament tèrmic, especialment en un pis totalment exterior. A més, incorporem un sistema d’aerotèrmia d’última generació, que permet reduir el consum tant de l’aire condicionat com de l’aigua calenta sanitària.
El segon pilar és la flexibilitat. Les circumstàncies de la vida canvien, i l’habitatge ha d’estar preparat per adaptar-s’hi. Per això, els pisos estan pensats amb una distribució modulable: inicialment disposen de quatre habitacions, però es poden convertir fàcilment en tres o fins i tot en dues, o bé ajustar les mides segons les necessitats de cada moment.
El tercer element clau és la llum. Entenem l’habitatge com un espai lluminós, que afavoreixi el benestar. Tot i trobar-nos en un segon pis, la bona orientació sud garanteix una entrada de llum natural òptima, i als pisos superiors encara s’incrementa aquesta sensació de lluminositat.
