Un bus avariat als Quatre Cantons FOTO: TOT Sant Cugat

Mobilitat

Acord Sant Cugat i AMB pel bus urbà: 17 milions, 27 nous busos i nova licitació

El servei de bus urbà de Sant Cugat, que hauria d'assumir l'Àrea Metropolitana, acumula anys de deficiències en el funcionament i desperfectes dels vehicles

L’Ajuntament de Sant Cugat i l’Àrea Metropolitana de Barcelona han arribat a un acord per millorar el transport urbà de Sant Cugat i desencallar la nova concessió del servei, caducada des de l’any 2018. L’Ajuntament, tot i no tenir-ne la competència, ha continuat assumint des del 2018 el cost i la gestió del servei de bus urbà, que acumula deficiències en el funcionament i en l'estat dels vehicles. Les avaries i la impuntualitat són habituals. 

Sant Cugat va fer un requeriment a l'Àrea Metropolitana perquè assumís la gestió del servei i els seus costos, tal com marca la llei. Ara, les dues administracions han arribat a un acord per a millorar el servei i la flota de vehicles. El pagament de 17 milions d'euros de l'Àrea Metropolitana a l'Ajuntament i l'adquisició de 27 nous busos per a l'any 2026, principals acords.

Més info: Sant Cugat negocia amb l'Àrea Metropolitana pel conflicte del bus urbà

Josep Maria Vallès: "Portem anys patint un servei d’autobús urbà que no està a l'altura de les necessitats"

"És una passa molt important per millorar la mobilitat de Sant Cugat. Portem anys patint un servei d’autobús urbà que no està a l'altura de les necessitats d’un municipi a punt d’arribar als 100.000 habitants", ha explicat l'alcalde, Josep Maria Vallès.

Per Vallès, és un "acord històric" i ha celebrat la millora que suposarà l'adquisició de nous busos i la nova licitació per a la ciutadania: "Si tenim un millor transport públic, segurament es pot reduir el transport privat".

Què contempla l'acord entre Sant Cugat i l'Àrea Metropolitana?

  • Nova licitació del servei: l'Àrea Metropolitana es compromet a licitar en un termini màxim de 2 anys el nou servei de transport urbà per millorar-lo i adaptar-lo al creixement de la ciutat. L’Ajuntament col·laborarà amb l’AMB i plantejarà noves rutes, línies i freqüències. Sant Cugat seguirà assumint la gestió del servei de forma transitòria fins que no s’adjudiqui el nou contracte.

 

  • Aportació de 17 milions d'euros: l'Àrea Metropolitana abonarà a l’Ajuntament 17 milions d'euros pels costos del servei des de l’1 de gener del 2024 i fins que no s’adjudiqui el nou contracte. Es pagarà de la següent manera:
    • 2025: 9,3 M€ (inclou el 2024 i el 2025)
    • 2026: 4,7 M€
    • 2027: 3,1 M€ (si el nou contracte entra en vigor l'1 de setembre de 2027)

 

El cost anual del servei de transport urbà per a l'Ajuntament és d'uns 6,5 milions d'euros. Els diners que abonarà per any l'AMB es calculen a partir del dèficit que va generar el transport urbà per l'Ajuntament el 2023 (és a dir, el cost total menys la recaptació pels tiquets dels viatgers i subvencions). La resta de costos no coberts per aquesta aportació anual (cost de renovació de la flota, major dèficit, lloguer de vehicles, revisió de preus...) seran assumits per l’Ajuntament fins al moment de l'inici del servei.

Si la nova concessió es retrassa, l'Àrea Metropolitana abonarà 4,7 milions d'euros anuals a l'Ajuntament pel cost del servei. 

  • 27 nous autobusos: l’Ajuntament encarregarà a l’actual concessionari del servei (Marfina SA) la compra de 27 nous autobusos per renovar la flota. Seran 27 vehicles elèctrics de 8, 10 i 12 metres i suposarà la renovació de gairebé tota la flota actual, que és de 32 busos. Es preveu que comencin a circular a mitjans de 2026. El cost d’aquesta adquisició s'amortitzarà en 10 anys i s'inclourà en el nou contracte que assumirà l'Àrea Metropolitana, tot i que l'Ajuntament pagarà l'amortització anual des que entrin en funcionament fins que hi hagi nova concessió.

 

"Hi haurà menys avaries i es podrà donar un millor servei en recorregut, puntualitat i confort", ha destacat la tinenta d'alcaldia de Mobilitat i Serveis Urbans, Cristina Paraira, que ha destacat que la flota serà ara també més sostenible.

El conflicte del bus urbà

La disputa entre les dues administracions neix a partir del 2010, quan s'estableix per llei que l'Àrea Metropolitana és la responsable del servei de transport urbà de les ciutats de la regió, inclosa Sant Cugat. El contracte va caducar el 2018, però l'Ajuntament de Sant Cugat s'ha continuat fent càrrec del servei i dels costos del servei, a l'espera que l'AMB assumís la seva responsabilitat i tirés endavant una nova concessió. Una situació que, segons el Consistori, ha comportat perjudicis al servei.

Més info: Sant Cugat reclamarà 20 milions d'euros a l'AMB per no haver gestionat el transport

Finalment, l'Ajuntament de Sant Cugat es va plantar i va exigir a l'ens metropolità que se'n fes càrrec. Per això, el govern de Junts i ERC va plantejar una reclamació de 20 milions d'euros. En el seu moment, el govern municipal santcugatenc no va descartar arribar fins als tribunals per sol·licitar aquesta quantitat.

La resposta de l'AMB va ser anunciar que no pagaria els 20 milions a l'Ajuntament. Finalment, es van obrir negociacions polítiques i tècniques i s'ha arribat a aquest acord entre les dues administracions i l'AMB ha acceptat pagar 17 milions d'euros, però pel servei prestat a partir de 2024, però no des del 2018. 

Més info: L'Ajuntament reclamarà a l'AMB pel transport no prestat durant 6 anys

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.