L'exalcaldessa Mercè Conesa defensa que Sant Cugat té capacitat de densificació
Conesa ha parlat de tensions globals, "respostes vives" i models de governança en clau local sense canviar el model santcugatenc
L'exalcaldessa de Sant Cugat i expresidenta de la Diputació de Barcelona, Mercè Conesa, ha protagonitzat l'acte inaugural de l'associació Amics de la UNESCO amb una conferència sobre Ciutats i esperança global. Durant la conferència que ha tingut lloc aquest dimecres, 1 d'octubre, a l'Arxiu Nacional de Catalunya, Conesa ha defensat que Sant Cugat té capacitat de densificació.
L'habitatge i la densificació a Sant Cugat
L'exalcaldessa ha reconegut que l'habitatge és un problema que cal tractar, no només a Sant Cugat sinó en totes les ciutats: "L'habitatge és el gran repte. El tenen totes les ciutats. I més que el tindran". Mercè Conesa ha explicat que, segons el Pla Territorial Sectorial de l'Habitatge aprovat per la Generalitat de Catalunya, s'espera que el 2050 hi hagi una oferta de gairebé 400.000 habitatges nous, fet que Conesa considera "impossible" per diversos factors. Entre ells, Conesa destaca l'arribada de persones immigrants, la reducció de la quantitat de membres de les unitats familiars i la longevitat més grossa de la població, una situació que provocaria que la demanda sigui molt més alta.
"Per una banda, necessitem més habitatges. Per l'altra banda, tenim un mercat de lloguer que està en xoc", ha exposat Conesa. "La demanda incrementa i l'oferta està aturada, és més, disminueix", ha afegit. Segons l'expresidenta de la Diputació "trobar un lloguer a Sant Cugat és impossible, però hi ha raons i motius". Segons Mercè Conesa, la pèrdua de confiança a causa de la por per l'ocupació de pisos o la sensació de desprotecció per la legislació "és un tema que hem d'abordar". Per aquest motiu, posa èmfasi en la col·laboració publicoprivada i a la protecció legal del llogater i el propietari. "En el moment que una d'aquestes parts falla, reitera el seu actiu del mercat i això fa que es trenqui la correlació que hi hauria d'haver", ha especificat Conesa.
Mercè Conesa parla de la densificació a Sant Cugat. FOTO: Ajuntament de Sant Cugat
En aquest sentit, Mercè Conesa ha assegurat que "no veu solucions immediates" i ha proposat la densificació a Sant Cugat. Conesa ha expressat que, a diferència de l'Hospitalet de Llobregat, ciutat a la qual no recomanaria una densificació, "Sant Cugat es pot densificar". "Densificar no vol dir haver de construir nous barris. Pot voler dir això, però pot ser d'una altra manera. A Valldoreix hi ha zones que podrien admetre parcel·les més petites. La parcel·la mínima no cal que sigui de 600 metres, podria ser una parcel·la de 300. Això, a mi, em sembla que ajudaria a moltes famílies", ha afegit. "Crec que un canvi, certa densificació, ben aplicada, podria ser interessant. És un tema a obrir i per què no el podríem obrir?", ha conclòs Conesa.
"Densificar no vol dir haver de construir nous barris. Pot voler dir això, però pot ser d'una altra manera"
Mercè Conesa parla de la densificació a Sant Cugat. FOTO: Ajuntament de Sant Cugat
"Centrar-nos en sectors estratègics" per a millorar la ciutat
L'exalcaldessa també ha tractat les tensions globals, les respostes "vives", els models de governança i, com ella ha dit, "un horitzó esperançador amb possibles mesures d'acció" en clau local.
Després de repassar el context global i internacional pel que fa a la globalització, les tensions internacionals, conflictes, crisis i aranzels, Mercè Conesa ha volgut aprofundir en la ciutat de Sant Cugat i les seves possibilitats. "Nosaltres llegim cada dia què són els conflictes bèl·lics del món, els líders mundials cada dia donen solucions diferents i normalment no tenen gaire sentit comú. Jo us diria que el que hem de fer és retornar a allò que és local, que sí que podem visionar com a cert i real", ha assegurat Conesa.
Així mateix, Conesa ha assegurat que cal centrar-se en els sectors estratègics. "No podem ser bons en tot, però en algunes coses som molt bons. Identifiquem-ho i anem a totes" ha dit Conesa. Segons l'experta, "la Gran Barcelona és molt bona en ciències de la salut, en alimentació, en tecnologia, en sistemes i serveis energètics". Per aquest motiu, Conesa considera que, tot i que no s'han d'oblidar altres sectors importants, s'han de potenciar els punts forts de la ciutat. "Hem de muscular aquests sectors a través del talent" ha assegurat l'exalcaldessa. "Si tenim talent tecnològic, científic i especialista que surt ben preparat de les universitats i tenim formació professional ben preparada, les empreses es queden aquí i generen llocs de treball aquí" ha afegit. Conesa ha conclòs amb un recordatori: "Des de la fortalesa econòmica, es genera després la inversió en capital humà i es genera inversió social per a evitar desigualtats".
Conesa, Vallès, Paraira, Masip t. FOTO: Ajuntament de Sant Cugat
Mobilitat: Renfe i FGC
Conesa també ha fet èmfasi en temes de mobilitat i en la ineficàcia del model de Renfe a través d'una comparativa amb Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya: "Comparem. En el model de Ferrocarrils de la Generalitat, la mateixa empresa controla la infraestructura i el vehicle. A Renfe, hi ha una empresa que controla la infraestructura i una altra empresa controla el vagó i els serveis. Si aquestes dues empreses no van molt alineades, és molt difícil que Renfe funcioni bé". És per això que Conesa ha assegurat que "una nova connexió amb Barcelona amb Ferrocarrils situaria a Sant Cugat d'una manera molt estratègica".
"Una nova connexió amb Barcelona amb Ferrocarrils situaria a Sant Cugat d'una manera molt estratègica"
Sant Cugat, refugi climàtic
Entre les oportunitats per a la ciutat, l'exalcaldessa Conesa ha volgut destacar Sant Cugat com a refugi climàtic: "Quan ningú, ni Barcelona, parlava de refugis climàtics, Sant Cugat ja en feia. Quan a Barcelona no es parlava de les superilles, a Sant Cugat ja vianantitzàvem carrers".
En aquest sentit, Mercè Conesa ha assegurat que les zones verdes de Sant Cugat estan ubicades estratègicament per a fer un "efecte de baixada de la calor". "En aquell moment, li dèiem zona verda, li dèiem un gran parc central. Al final, el que estàvem fent era posar intel·ligència i anar-nos-en cap als valors que avui veiem com a imprescindibles".
Mercè Conesa parla de la densificació a Sant Cugat. FOTO: Ajuntament de Sant Cugat
Potenciar la sostenibilitat per a potenciar el creixement econòmic
Conesa assegura que els motors del desenvolupament econòmic són el talent, la innovació i la inversió i adverteix que les empreses que ofereixen aquests tres pilars "es voldran establir en llocs que siguin sostenibles". Per a exemplificar-ho, Conesa ha explicat un cas real: "Un directiu d'una empresa tecnològica de Barcelona es muda aquí amb la seva família i, al cap d'uns mesos marxen. Per què marxen? Perquè els informes de CO2 són dolents. No volen viure en un lloc on la qualitat del CO2 és dolenta". "El talent que està en els centres de recerca i és capaç d'inventar una vacuna o un nou producte, aquest talent que sap pensar, mira el mòbil i mira els informes de CO2. Si volem tenir progrés, hem de preparar-nos i contenir aquestes emissions de CO2 per a garantir una qualitat de l'aire", ha afirmat Conesa.
"Si volem tenir progrés, hem de preparar-nos i contenir aquestes emissions de CO2 per a garantir una qualitat de l'aire"
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.
