Junts reivindica a Sant Cugat el "pactisme català" en plena tensió amb el PSOE
Junts vincula la tradició del pactisme català amb la defensa de l’autogovern i les polítiques locals d’arrelament a Sant Cugat
El conflicte polític entre Catalunya i l’Estat, present tant en la història com en l’actualitat, ha estat reivindicat per Aleix Sarri, vocal de l’Executiva Nacional de Junts per Catalunya, com a clau per entendre el moment polític actual. “La història de Catalunya sempre ha estat un xoc entre dues cultures polítiques, una basada en el pacte i en el diàleg i una altra basada en la imposició de l’autoritat”, ha explicat Sarri respecte al seu llibre, Ànima de República, que ha presentat aquest dijous, 4 de desembre, a la sala Pep Blanes del Claustre del Monestir. Sarri ha destacat que aquest conflicte es remunta al final del segle XIV i ha arribat fins als nostres dies, amb exemples com presos polítics, exiliats, imposició de bisbes castellans i la voluntat d’imposar la llengua castellana al país.
Sarri ha justificat l’elecció del Monestir de Sant Cugat per a l’acte: “Fa exactament 606 anys els representants de la Terra estaven reunits aquí al monestir demanant que no poguessin haver-hi bisbes castellans a Catalunya. No deixa de ser simbòlic que avui, 606 anys després, continuem parlant del país i de la voluntat de lliurar-nos i d’autogovern”.
Junts per Sant Cugat aposta per la proximitat i l’arrelament
En aquest sentit, l'alcalde, Josep Maria Vallès, ha ressaltat que Junts per Sant Cugat combina l’activitat política amb la proximitat a la ciutadania, remarcant la voluntat del partit d’obrir-se al veïnat i generar espais de debat: “Organitzem actes oberts per apropar-nos al veïnat i explicar temes d’interès, com la història o la cultura local.”
Pel que fa a l’actualitat política, Sarri ha comentat la ruptura del pacte entre Junts i el PSOE: “La ideologia bàsica del catalanisme al llarg de la història, i fins i tot d’aquelles institucions catalanes existents abans de l’existència del propi catalanisme, sempre ha estat aquesta idea del pacte. Si aquest s’incompleix, la comunitat política anomenada Catalunya té dret a retirar la seva lleialtat del Sobirà que ha trencat els acords”.
En clau local, Sarri ha subratllat el paper de l’alcalde i del govern municipal en l’impuls de polítiques que, segons ha dit, situen Sant Cugat com a referent al conjunt del país. Ha destacat especialment la línia d’actuació centrada en l’arrelament de la població i en facilitar l’accés a habitatges públics, una aposta que, assegura, “marcarà una línia de lideratge important a Catalunya els pròxims anys”.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.
