Un bus avariat als Quatre Cantons FOTO: TOT Sant Cugat

Política

La millora del servei de bus urbà de Sant Cugat haurà d'esperar almenys dos anys

L'Ajuntament ha iniciat els tràmits per l'adquisició de 27 nous busos que serviran per renovar una flota envellida i que pateix avaries recurrents

Pas endavant per la millora del transport urbà a Sant Cugat, després d'anys de mancances en el servei i deficiències en els busos. El Ple Municipal ha aprovat el conveni entre l'Ajuntament i l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) pel transport urbà i ha iniciat els tràmits per l'adquisició de 27 nous busos per renovar una flota envellida i que pateix avaries recurrents. Tot i això, el govern municipal de Junts i ERC ha advertit que la xarxa, les línies i les freqüències difícilment canviaran fins que l'AMB se'n faci càrrec. 

Més info: Acord Sant Cugat i AMB pel bus urbà: 17 milions, 27 nous busos i nova licitació

L'AMB assumirà finalment la gestió i el cost del servei del bus urbà, tal com marca la llei des del 2010, i es compromet a licitar el nou contracte en dos anys. Però l'Ajuntament continuarà ocupant-se de la gestió i el cost fins que hi hagi la nova licitació i l'Àrea Metropolitana abonarà 17 milions d'euros a Sant Cugat per la despesa dels anys 2024, 2025, 2026 i 2027. 

Contracte caducat des de 2018

L'actual contracte del bus urbà està caducat des de 2018 i Sant Cugat ha assumit la gestió i el cost des de llavors, tot i que la legislació marcava que des de 2010 havia de ser l'Àrea Metropolitana.L'Ajuntament de Sant Cugat, sota el govern de Junts i ERC, va fer un requeriment legal a l'Àrea Metropolitana perquè se'n fes càrrec i no es va descartar portar el cas als tribunals. Finalment, s'ha arribat a un acord entre les dues parts. 

Cristina Paraira (Junts): "La responsabilitat és de l'Àrea Metropolitana"

Cristina Paraira (Junts), tinenta d'alcaldia de Serveis Urbans i Mobilitat, ha destacat que es "desencalla" aquesta problemàtica que ha impedit oferir un servei a l'altura del creixement i necessitats de la ciutat. Paraira ha destacat que l'objectiu és millorar el funcionament de bus urbà. A més, ha celebrat especialment l'adquisició de 27 nous busos, ja que la situació de bona part dels vehicles actuals és deficient.

Tot i això, ha alertat que aquest pas endavant no servirà per millorar les freqüències, els horaris o la xarxa, ja que això ho traspassa al nou contracte que impulsi l'Àrea Metropolitana en dos anys: "La responsabilitat és de l'AMB i és l'Àrea Metropolitana qui dirà com serà el transport". La previsió és que el nou contracte, que inclogui els canvis de línies i freqüències, es liciti en dos anys. 

Més info: Crema un bus urbà de Sant Cugat mentre circulava

Què hi diu l'oposició?

La tònica general de l'oposició ha estat celebrar l'acord entre l'Ajuntament de Sant Cugat i l'Àrea Metropolitana, però han alertat que l'objectiu és millorar el servei del bus urbà i que no es pot esperar dos anys fins que l'AMB assumeixi la gestió. Per això, han responsabilitzat l'Ajuntament de millorar el servei mentre l'AMB no se'n faci càrrec. PP i Vox han lamentat que l'Àrea Metropolitana només assumeixi el cost des de 2024.

El punt compartit per govern i oposició és la deficiència i degradació del servei de bus urbà: amb horaris, línies i freqüències caòtiques i inoperants i una flota de vehicles que fa "vergonya" i que pateix avaries constants. Per això tots ells han celebrat l'adquisició de 27 nous busos, que serviran per renovar la pràctica totalitat de la flota, que en té uns 32. 

José Gallardo (PSC): "Garantir els drets dels usuaris i treballadors"

Des del PSC, José Gallardo ha felicitat l'Ajuntament de Sant Cugat per haver arribat a aquest acord. Tot i això, ha demanat fer un bon seguiment de la nova licitació per "garantir els drets dels usuaris i treballadors". Tot i això, ha demanat que l'Ajuntament treballi per millorar el servei de manera immediata i sense esperar que l'Àrea Metropolitana se'n faci càrrec.

Álvaro Benejam (PP): "No és un bon pacte per Sant Cugat" 

Álvaro Benejam, portaveu del Partit Popular, ha considerat que l'Ajuntament de Sant Cugat "ha claudicat" davant de l'Àrea Metropolitana: "No és un bon pacte per Sant Cugat, acceptem perquè no tenim més remei. És el mal menor". El motiu, ha explicat, és que l'AMB no retornarà els diners que l'Ajuntament de Sant Cugat ha pagat en transport urbà des de 2018, malgrat que la competència era de l'Àrea Metropolitana.

Ariadna Sierra (CUP): "Caldrà revisar horaris i línies"

"És un conveni bàsic amb una promesa a dos anys vista", ha assenyalat Ariadna Sierra (CUP), que també ha demanat que l'Ajuntament impulsi millores mentre l'AMB no faci la nova licitació: "Caldrà acompanyar el model de millores que haurem d'assumir com a Ajuntament: revisar horaris i línies, simplificar la xarxa, millorar la connectivitat amb barris, reduir temps d'espera o ampliar serveis en cap de setmana".

Marcos Rodríguez (Vox): "És una condonació de deute, d'uns diners de tots els veïns de Sant Cugat"

Marcos Rodríguez (Vox) ha carregat contra el govern municipal per l'acord: "Vostès no reclamaran els diners que l'Ajuntament ha pagat des de 2018 i encara som a temps de reclamar el dels anys 2021, 2022 i 2023". "És una condonació de deute, d'uns diners de tots els veïns de Sant Cugat. S'ha renunciat a una gran quantitat de diners", ha afegit Rodríguez, que ha coincidit en criticar la situació actual del transport urbà: "És lamentable, amb vehicles vells i marquesines deplorables".

Ramon Gutiérrez (En Comú Podem): "Des de 2018 no s'ha donat solució ni a la flota obsoleta, ni a horaris caòtics i línies indignes"

Per Ramon Gutiérrez (En Comú Podem), és una "passa endavant", tot i arribar "tard": "Des de 2018 no s'ha donat solució ni a la flota obsoleta, ni a horaris caòtics i línies indignes". A més, creu que el govern no ha prioritzat el servei i ha buscat la confrontació amb l'Àrea Metropolitana: "Tenim un conveni que ens fa avançar, però sense una perpsectiva clara: seguirem amb una xarxa de bus complexe i freqüències insuficients. La ciutadania necessita un transport públic útil i digne". 

Què contempla l'acord entre Sant Cugat i l'Àrea Metropolitana?

  • Nova licitació del servei: l'Àrea Metropolitana es compromet a licitar en un termini màxim de 2 anys el nou servei de transport urbà per millorar-lo i adaptar-lo al creixement de la ciutat. L’Ajuntament col·laborarà amb l’AMB i plantejarà noves rutes, línies i freqüències. Sant Cugat seguirà assumint la gestió del servei de forma transitòria fins que no s’adjudiqui el nou contracte.

 

  • Aportació de 17 milions d'euros: l'Àrea Metropolitana abonarà a l’Ajuntament 17 milions d'euros pels costos del servei des de l’1 de gener del 2024 i fins que no s’adjudiqui el nou contracte. Es pagarà de la següent manera:
    • 2025: 9,3 M€ (inclou el 2024 i el 2025)
    • 2026: 4,7 M€
    • 2027: 3,1 M€ (si el nou contracte entra en vigor l'1 de setembre de 2027)

 

El cost anual del servei de transport urbà per a l'Ajuntament és d'uns 6,5 milions d'euros. Els diners que abonarà per any l'AMB es calculen a partir del dèficit que va generar el transport urbà per l'Ajuntament el 2023 (és a dir, el cost total menys la recaptació pels tiquets dels viatgers i subvencions). La resta de costos no coberts per aquesta aportació anual (cost de renovació de la flota, major dèficit, lloguer de vehicles, revisió de preus...) seran assumits per l’Ajuntament fins al moment de l'inici del servei.

Si la nova concessió es retrassa, l'Àrea Metropolitana abonarà 4,7 milions d'euros anuals a l'Ajuntament pel cost del servei. 

  • 27 nous autobusos: l’Ajuntament encarregarà a l’actual concessionari del servei (Marfina SA) la compra de 27 nous autobusos per renovar la flota. Seran 27 vehicles elèctrics de 8, 10 i 12 metres i suposarà la renovació de gairebé tota la flota actual, que és de 32 busos. Es preveu que comencin a circular a mitjans de 2026. El cost d’aquesta adquisició s'amortitzarà en 10 anys i s'inclourà en el nou contracte que assumirà l'Àrea Metropolitana, tot i que l'Ajuntament pagarà l'amortització anual des que entrin en funcionament fins que hi hagi nova concessió.

 

El conflicte del bus urbà

La disputa entre les dues administracions neix a partir del 2010, quan s'estableix per llei que l'Àrea Metropolitana és la responsable del servei de transport urbà de les ciutats de la regió, inclosa Sant Cugat. El contracte va caducar el 2018, però l'Ajuntament de Sant Cugat s'ha continuat fent càrrec del servei i dels costos del servei, a l'espera que l'AMB assumís la seva responsabilitat i tirés endavant una nova concessió. Una situació que, segons el Consistori, ha comportat perjudicis al servei.

Finalment, l'Ajuntament de Sant Cugat es va plantar i va exigir a l'ens metropolità que se'n fes càrrec. Per això, el govern de Junts i ERC va plantejar una reclamació de 20 milions d'euros. En el seu moment, el govern municipal santcugatenc no va descartar arribar fins als tribunals per sol·licitar aquesta quantitat.

La resposta de l'AMB va ser anunciar que no pagaria els 20 milions a l'Ajuntament. Finalment, es van obrir negociacions polítiques i tècniques i s'ha arribat a aquest acord entre les dues administracions i l'AMB ha acceptat pagar 17 milions d'euros, però pel servei prestat a partir de 2024, però no des del 2018. 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.