Sant Cugat i l’AMB formalitzen el conveni pel traspàs i renovació dels busos urbans
L’acord fixa dos anys per a una nova licitació i preveu la compra de 27 autobusos nous
L’Ajuntament de Sant Cugat i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) han formalitzat aquest dimarts, 23 de setembre, el conveni de col·laboració per al traspàs del servei de bus urbà. Es tracta d’un pas més per desencallar la nova concessió, caducada des de l’any 2018, i que preveu mesures com la compra de 27 autobusos nous. Fins ara, l’Ajuntament, tot i no tenir-ne la competència, ha continuat assumint des del 2018 el cost i la gestió del servei, marcat per deficiències en el funcionament i en l’estat dels vehicles.
El conveni fixa un termini de dos anys per licitar el nou servei, amb la possibilitat d’una pròrroga de fins a dos anys més si no s’ha adjudicat la nova prestació. Mentrestant, l’AMB aportarà 4,65 milions d’euros anuals a l’Ajuntament per finançar el servei, amb efectes retroactius des de l’1 de gener de 2024. El consistori, però, haurà d’assumir les despeses no cobertes, com ara la renovació de la flota o els lloguers de vehicles.
Comissió de seguiment
En aquest sentit, ja està prevista la compra dels 27 autobusos nous, una adquisició acordada amb l’AMB i que, un cop entri en funcionament la nova licitació, serà assumida econòmicament per l’administració metropolitana. Així mateix, es crearà una comissió de seguiment amb representants de les dues institucions per definir les condicions tècniques i econòmiques del futur servei: itineraris, freqüències, horaris i característiques dels vehicles.
L’alcalde de Sant Cugat, Josep Maria Vallès (Junts), ha remarcat que es tracta d’un acord “històric”: “Sant Cugat tindrà finalment un servei d’autobús urbà a l’altura d’una ciutat de gairebé 100.000 habitants. L’AMB assumeix la seva competència i l’Ajuntament recupera uns recursos que havíem avançat de manera extraordinària”.
Per la seva banda, el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Carlos Cordón, ha remarcat la importància de l’acord: “El transport públic ha de ser més fort, competitiu, sostenible i accessible. Amb aquest conveni avancem cap a una xarxa metropolitana més inclusiva i igualitària per als municipis de la segona corona”.
Què contempla l'acord entre Sant Cugat i l'Àrea Metropolitana?
- Nova licitació del servei: l'Àrea Metropolitana es compromet a licitar en un termini màxim de 2 anys el nou servei de transport urbà per millorar-lo i adaptar-lo al creixement de la ciutat. L’Ajuntament col·laborarà amb l’AMB i plantejarà noves rutes, línies i freqüències. Sant Cugat seguirà assumint la gestió del servei de forma transitòria fins que no s’adjudiqui el nou contracte.
- Aportació de 17 milions d'euros: l'Àrea Metropolitana abonarà a l’Ajuntament 17 milions d'euros pels costos del servei des de l’1 de gener del 2024 i fins que no s’adjudiqui el nou contracte. Es pagarà de la següent manera:
- 2025: 9,3 M€ (inclou el 2024 i el 2025)
- 2026: 4,7 M€
- 2027: 3,1 M€ (si el nou contracte entra en vigor l'1 de setembre de 2027)
- 27 nous autobusos: l’Ajuntament encarregarà a l’actual concessionari del servei (Marfina SA) la compra de 27 nous autobusos per renovar la flota. Seran 27 vehicles elèctrics de 8, 10 i 12 metres i suposarà la renovació de gairebé tota la flota actual, que és de 32 busos. Es preveu que comencin a circular a mitjans de 2026. El cost d’aquesta adquisició s'amortitzarà en 10 anys i s'inclourà en el nou contracte que assumirà l'Àrea Metropolitana, tot i que l'Ajuntament pagarà l'amortització anual des que entrin en funcionament fins que hi hagi nova concessió.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.
