La C-16 és una de les vies més utilitzades pels santcugatencs juntament amb l'E-9 i la B-30 FOTO: Arxiu

Actualitat

Sant Cugat demana mantenir la bonificació del peatge de Les Fonts

Els usuaris habituals de la C-16 no l'havien de pagar i ara gasten uns 40 euros al mes de mitjana

Amb l’any nou els santcugatencs (com la resta de catalans) han vist encarit el cost de la vida. Deixant a banda la pujada de l’IRPF i l’augment dels preus que registra l’IPC, un dels aspectes on més s’ha notat l’increment de preus és en el transport públic i el privat. La pujada del preu de la T-10 (un 12%) ha vingut acompanyada de l’encariment de tots els peatges de les carreteres que més fan servir els habitants de Sant Cugat: E-9 (túnels de Vallvidrera) AP-7 i C-16.

Amb més o menys resignació, ciutadans i polítics han assumit aquest fet. Ara bé, hi ha una de les noves mesures del 2012 que ha molestat força a tots els grups polítics de la ciutat i és l’eliminació de les bonificacions als residents a Sant Cugat, Rubí i Terrassa al peatge de la C-16. Aquesta irritació ha portat totes les formacions amb representació a l’ajuntament a signar una moció institucional en contra de l’abolició d’aquesta bonificació.

Pagar o no pagar?

L’any 2006 la Generalitat aprovava un decret on es recollien aquests descomptes que podien arribar al 100% del preu del peatge pels residents d’aquestes localitat que hi passessin cada dia. Aquell decret volia millorar la gestió de la mobilitat en els itineraris corresponents als recorreguts d’origen i destinació de Barcelona (pels Túnels de Vallvidrera), Sant Cugat, Rubí, Terrassa, afavorint la utilització de l’autopista C-16 i la descongestió d’altres vies (B-30), en benefici dels usuaris habituals per raons de mobilitat local obligada.

Amb les noves mesures aprovades per la Conselleria de Territori i Sostenibilitat aquestes bonificacions se substitueixen per d’altres que només es poden donar de forma parcial. Així els usuaris poden beneficiar-se d’un 30% o d’un 40% de reducció de la tarifa si compleixen uns requisits especials: fer 17 o més recorreguts al mes, portar un vehicle amb 3 o més ocupants o tenir un vehicle ecològic. Amb tot, un usuari que passi pel peatge 20 dies laborable d’anada i tornada paga ara uns 37 euros que fa un mes no pagava.

A l’any el cost total se situa entre 400 i 500 euros tenint en compte que durant el cap de setmana la via és més cara i que enguany es fa pagar als conductors 15 euros per tenir el Teletac.

El text de la moció

La moció que ha aprovat el Ple de Sant Cugat demana a la Generalitat “que reconsideri la mesura de uniformització del sistema de descomptes i bonificacions” i que “es tinguin en compte l’equitat i l’equilibri territorial en funció de les necessitats i infraestructures existents reestablint la gratuïtat en la barrera del peatge de les Fonts per a tot el sistema urbà de Sant Cugat, Terrassa i Rubí”.

El document proposa que aquests diners surtin dels recursos que s’obtinguin del Fons estatal per a l’homogeneïtzació, el rescat selectiu i la subvenció de peatges del qual també s’exigeix la seva activació.

Els partits de la ciutat han acordat aquesta mesura atenent al fet que “els principals destinataris de les mesures de bonificacions passades han estat treballadors que utilitzen regularment els trajectes entre el seu domicili i el seu lloc de treball.