Santi Vila: "És evident que la ciutat necessita un intercanviador com Déu mana"
El conseller de Territori i Sostenibilitat ha assistit aquest dimarts a l'últim sopar tertúlia organitzat per la JNC Sant Cugat al claustre
En primer lloc, expliquim què ha vingut a fer a Sant Cugat.
Els de la JNC em van convidar per a que conversem sobre el què està vivint i el què està passant a Catalunya en aquests moments. Estem en un moment fundacional i tenim una gran oportunitat, com a catalans i catalanes, de tornar a projectar un país avançat, un país modern i un país de progrés. Mai com ara s'havien donat tantes condicions per fer-ho possible.
Parlem de temes de ciutat. Un dels que més afecten a la seva Conselleria és el de l'estació de RENFE, que ara mateix es troba en una situació molt precària, gairebé oblidada.
És evident que la ciutat necessita un intercanviador com Déu mana i serà només una qüestió de disponibilitat pressupostària que poguem abordar-ho. Hem de poder posar en una relació correcta les dues estacions (Rodalies i Volpelleres). FGC ha jugat molt fort, però hem de saber utilitzar i racionalitzar molt millor aquesta estació.
Què n'opina sobre el Pla de Mobilitat de Sant Cugat?
És immillorable. Sant Cugat ha aconseguit ser un referent a tot el país, per la seva capacitat de fer un model de slow city i ara un model de smart city. Crec que tot el que sigui avançar cap a la pacificació del trànsit, cap a la peatonlització, i afavorir que les ciutats siguin per passejar, és positiu. Que la ciutat es comprometi des del punt de vista de mobilitat i des del punt de vista ambiental nosaltres només podem celebrar-ho i estimular-ho.
Però el model és bo per a tothom? També ha generat forces queixes entre els comerciants.
És un model exportable i un model d'èxit, millora la qualitat de vida dels ciutadans i contribueix a la reducció d'emissons de CO2. L'experiència demostra que els carrers de major activitat són peatonalitzats. Els cotxes no compren, són les persones.
Cap als mesos d'octubre-novembre, Sant Cugat acollirà el Congrés Nacional de Medi Ambient. Què ens pot avançar?
Encara estem acabant de gestar el programa. En qualsevol cas el que es visibillitzarà segur és precissament aquest lideratge de Sant Cugat com a ciutat verda i que l'ha situada com una de les ciutats amb major qualitat de vida de tot l'Estat. Més enllà del programa, que serà un programa important, la ciutat tindrà un paper gran.
Finalment el volia preguntar què n'opina de la proposta de FEM Vallès, que es va presentar el mes passat, d'ampliar el nombre d'estacions de tren al Vallès i de crear una xarxa ferroviària més àmplia i sobretot més connectada.
És una proposta molt interessant, que fa més visible la segona corona, des de Vilanova, passant per Martorell, Terrassa, Sabadell, Sant Cugat, Granollers i Mataró. Aquesta segona corona, des del punt de vista del PIB i des del punt de vista demogràfic, és una part absolutament important en el país, i curiosament mai l'hem vertebrada bé. No hem estat capaços de vertebrar bé un disseny d'infrastructures orbital que no tingui com a epicentre a Barcelona, tant viàriament com ferroviàriament. Tota la planificació estratègica que estem fent d'infrastructures recollirà aquesta voluntat de cosir orbitalment aquesta segona corona de ciutats.
