Serveis Socials atén un de cada deu santcugatencs
L'Ajuntament incrementa els ajuts econòmics en Serveis Socials en un 36,39%, especialment pel que fa a pagaments de subministraments en l'habitatge, ajuts al lloguer i alimentació
Aquestes i altres dades es desprenen de la Memòria de Serveis Socials 2013 que ha presentat l'àrea de Serveis Socials, aquest dilluns, 8 de setembre, a la Sala Ginesta de l'Ajuntament de Sant Cugat.
La principal preocupació: la cronificació
Els indicis de millora de l'economia macroeconòmica no es veuen reflectits en la situació econòmica familiar de molts santcugatencs, que a mesura que passa el temps la seva situació es cronifica. Per a l'alcaldessa, Mercè Conesa, "el gran repte és estabilitzar el nombre de casos cronificats". Conesa també ha dit que la tendència d'augmentar les prestacions socials continuarà: "La línia serà la mateixa amb la que vam tancar el pressupost del 2013. No podem baixar la guàrdia pel que fa a la situació social de la ciutadania". Segons Susanna Pellicer, tinenta d'alcalde de Serveis a la Ciutadania, "es repeteixen casos de cronificació i és molt difícil sortir d'aquest cercle". En aquest sentit ha destacat el paper del Pla d'Inclusió, del qual diu que "ja n'hem vist els primers resultats".
Ajuts per àrees
Pel que fa a ajuts en habitatge –que suposen el 44,89% del total–, l'augment és del 47,92% respecte del 2012, passant d'un pressupost de 101.091,03 euros a 149.534,41 euros. Els ajuts en el pagament de subministraments puja un 41,99%, passant de 17.554,73 euros a 24.924,40 euros. El 2014 està previst que els ajuts en habitatge augmentin significativament, amb una partida pressupostària de 100.000 euros més.
Els ajuts en alimentació (compra aliments, menjardors, àpats al centre de dia) és la segona àrea on es destinen més recursos econòmics. El 2013 s'hi van invertir 100.796,53 euros, un 35,96% més que el 2012, quan van ser 74.134,54 euros. Els ajuts en transport augmenten de 7.007,35 euros a 9.659,97 euros (un 37,85%) i els ajuts mèdics i farmacèutics de 7.853,37 euros a 6.066,78 euros (81,78%). Pel que fa a activitats extraescolars la inversió baixa lleugerament a 33.110,49 euros (-0,62%), També hi ha 9.106,67 euros addicionals que es destinen a altres qüestions diverses.
En el següent quadre es pot observar l'increment de la prestació d'ajuts en relació al 2012 i, passant-ne el cursor per sobre, la xifra d'euros que es correspon a cadascun.
Suport a la dependència
De les 8.786 persones ateses a Serveis Socials un 26% ho estan de la Llei de dependència. El 2013 es van fer 229 solicituds de valoració de grau, als quals s'han de sumar 199 modificacions de plans d'atenció anteriors per canvis de situació personal. També es va realitzar el seguiment de 670 casos, pels 340 que es van fer al 2012. Durant el 2013 493 persones van rebre assistència domiciliària i 1.131 persones teleassistència. Raül Grangé, regidor de Serveis Socials, Sanitat, Joventut i Habitatge, ha recalcat "l'esforç que fa l'Ajuntament i la conselleria per donar suport a tot allò que l'Estat no ens dóna suport, com ara la dependència i la teleassistència".
