Gairebé un any sense Internet: veïns del carrer d’Abella denuncien la manca del servei
Un pal de fusta a la sortida del pàrquing dels habitatges del carrer d'Abella 46-48 impedeix la connexió de la fibra
Els veïns de la Comunitat de propietaris del carrer d’Abella 46‑48 continuen sense connexió a Internet ni línia fixa de telèfon gairebé un any després del lliurament dels habitatges d’obra nova. Els pisos, entregats el novembre de 2024 per la promotora Espígul, havien de disposar de fibra òptica “en pocs mesos”, segons s’havia informat els propietaris en el moment de la compra.
Georgina Viladot, vicepresidenta de la comunitat, explica la raó per la qual fa quasi un any que no tenen fibra a la comunitat del carrer d'Abella, 46‑48: "Tot això perquè tenim un pal de fusta amb totes les comunicacions del carrer que ens envaeix l’entrada del pàrquing. Ni Telefònica ens instal·la la fibra per aquest motiu, ni l’Ajuntament treu el pal ni facilita que s’instal·li el servei”.
El principal impediment és precisament aquest pal de fusta situat a la sortida del pàrquing, que també dificulta l’obtenció de la llicència de gual i contragual que la comunitat havia sol·licitat fa mesos. “Ens comenten que el tema del pal impedeix que ens ho puguin donar”, afegeix Claudia Viñas, presidenta de la comunitat.
L’entrada del pàrquing i el gual, bloquejats pel pal
Segons expliquen els veïns, el febrer de 2025 van començar a contactar amb un tècnic de Telefònica, facilitat per la promotora. En un primer moment hi van parlar, però els veïns asseguren que més endavant el tècnic va deixar de respondre les trucades i gairebé mai contestava.
Pal de fusta al carrer d’Abella 46‑48. FOTO: TOT Sant Cugat
Expliquen que el març de 2025, dos tècnics de Telefònica van acudir per connectar la fibra. En aquell moment, però, un inspector de l’Ajuntament va paralitzar els treballs. En contactar amb l’Ajuntament, els veïns van ser informats que Telefònica havia presentat la sol·licitud, però que faltava documentació. Per la seva banda, l’empresa assegura haver-la presentat tota.
A més, els veïns han rebut una comunicació oficial del Servei de Mobilitat de l’Ajuntament sobre la seva sol·licitud de llicència de gual. En la nota, l’Ajuntament advertia que alguns panots del carrer calien ser fixats i que el pal de fusta de la companyia telefònica havia de ser desplaçat, substituït o modificat abans de continuar amb el procés administratiu.
Contactes fallits amb Telefònica i l’Ajuntament
Els veïns assenyalen que han realitzat múltiples reclamacions tant a Telefònica com a l’Ajuntament, incloent-hi Atenció Ciutadana i instàncies directes a l’arquitecte responsable, sense obtenir informació clara sobre l’estat de la tramitació ni sobre quan podran disposar del servei. Afirmen que només han rebut respostes telefòniques puntuals de l’Ajuntament; els correus electrònics i instàncies escrites han quedat sense resposta.
Carlos Lucas, veí del carrer, subratlla l’impacte de la situació en el dia a dia: “Ens trobem que la situació és insostenible. No pot ser que, en ple segle XXI, ni tan sols es pugui teletreballar des de casa, perquè a més la cobertura aquí no és prou bona per tenir un servei mínim acceptable. I mentrestant, l’Ajuntament i Telefònica es passen la responsabilitat l’un a l’altre i nosaltres continuem patint aquest problema.”
Estat dels cables del carrer d’Abella 46‑48. FOTO: TOT Sant Cugat
A més, assenyalen que en alguns punts de Sant Cugat, fins i tot al centre, la cobertura mòbil és deficitària, dificultant l’enviament de missatges i l’ús de serveis digitals. Com a alternativa, han provat rúters d’internet mòbil (4G/5G), però aquests tampoc funcionen adequadament.
Per altra banda, des de l'Ajuntament ha explicat pel que fa a la situació administrativa continua oberta i pendent de què Telefònica aporti la documentació sol·licitada per poder autoritzar el desplaçament del pal i desbloquejar la connexió dels habitatges afectats. Així mateix, pel que fa als contactes amb Telefònica i la promotora Espígul, des del consistori asseguren que “s’està en contacte permanent” amb ambdues parts per trobar una solució definitiva al cas.
Els veïns esperen que amb la coordinació entre l’empresa i l’Ajuntament es pugui donar una solució definitiva a una situació que, segons afirmen, “en ple segle XXI, és incomprensible” i que també dificulta l’accés a serveis bàsics com el teletreball, l’educació i la comunicació digital.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.
